Costa Concordia su yüzeyine çıkmaya başladı

DHA/AA
16.09.2013 - 12:56 | Son Güncelleme:

İTALYA’nın Toskana Bölgesi’ndeki Giglio Adası’nda, 4 bin 200 mürettebat ve yolcusuyla karaya oturarak kısmen batan Costa Concordia kruvazyerinin enkazının kaldırılmasının ilk aşaması olan dik konuma getirme çalışmalarına başlandı. Tarihin en pahalı ve kapsamlı gemi kurtarma operasyonu sırasında çelik halatların, 114 bin tonluk gemiyi kaldıramayarak kopması durumunda, bir B planı olmadığı açıklandı.

İtalya'nın Giglio Adası açıklarında yarı batık halde bulunan Costa Concordia kruvaziyerini doğrultma operasyonu sırasında su yüzeyine çıkan bir bölümünde önemli ölçüde fiziki bozulmalar yaşandığı gözlendi.

İtalya'da günlerdir konuşulan ve bugün hava koşulları nedeniyle 3 saatlik gecikmeyle başlayan dev yolcu gemisini "parbuckling" adı verilen özel bir sistemle doğrultma işlemi yavaş yavaş ilerliyor.

COSTA CONCORDIA İÇİN TARİHİ OPERASYON / FOTO ANALİZ

ENKAZ KALDIRMA ÇALIŞMALARI BAŞLADI / HÜRRİYET TV

Anakara ve deniz dibine bağlanan çelik halatlarla çekilerek dikleştirilmeye çalışan geminin, su altında kalan sancak tarafından şu ana kadar 1 metrelik kısmı su üstüne çıktı.

Costa Concordia, 36 çelik halatla başlangıçta 60 tonluk çekiş gücüyle çekillmeye başlanırken, sonraki her çekişte gücünün 10 arttırıldığı ifade edildi.

20 aydır tuzlu suyun içinde bulunması sebebiyle dev yolcu gemisinin bu bölümünün önemli oranda fiziki bozulmaya uğradığı dikkati çekti.

"ÖNEMLİ DEFORMASYON"
Sivil Savunma Genel Müdürü Franco Gabrielli de geminin yüzeyinde "önemli ölçüde deformasyon" yaşandığını belirtirken, çalışmalarının henüz hiçbir şeyin bitmediğini ve şu an için denizi kirletecek bir durum olmadığını bildirdi.

Gabrielli, gemideki bozulmanın kendilerine, geminin dikleştirilmesi işleminin bir an önce yapılması gerekliliğini gösterdiğini de kaydetti.

Franco Gabrielli, 32 kişinin yaşamını kaybettiği kazadan sonra cansız bedenleri bulunamayan Maria Grazia Trecarichi ve Russel Rebello'yu bulmak için henüz çok erken olduğunu ifade etti.

Bu arada, mühendisler de geminin kayalıklardan başarılı bir şekilde ayrıldığını belirtti.

Gemiyi düz konuma getirmek için kullanılacak operasyonun daha önce simülasyon çalışmaları da yapıldı. Ancak bu işlem sırasında 114 bin tonluk gemiyi kaldırmak için kullanılacak çelik halatların kopma ihtimali de gündemde. Bu durumda, geminin tekrar kayalıkların üzerine sert bir şekilde düşerek, kısmen parçalanma riski bulunuyor.

OPERASYON ÜÇ AŞAMALI
Geminin, üzerine oturduğu kayadan ayrılması, çelik halatlarla dik konuma getirilmesi ve denize kaymasını engellemek için hazırlanan bir futbol sahası büyüklüğündeki platformun üzerine oturtulması olmak üzere 3 aşamalı olarak planlanan operasyon, “Parbuckling Projesi” diye anılıyor. Parbuckling sisteminin, 19. yüzyılda varillerin çift ip sistemiyle döndürülmesinden geldiği belirtildi.

Bu sistem, denizcilik tarihinde 1943 yılında da uygulanmış, Japonların ABD'nin Pearl Harbour limanını bombalamasının ardından kısmen batan USS Oklohoma savaş gemisinin doğrultulmasında kullanılmıştı. Operasyon için geminin çevresinde aylardır süren çalışmalar sonucu hazırlanan şantiyede, 30 bin ton çelik kullanıldığı ve bunun da Eyfel Kulesi’nde kullanılanın 4 katı olduğu belirtildi.

PARÇALAMAK DAHA UCUZDU
Enkaz kaldırma çalışmalarını, İtalyan-Amerikan ortaklığındaki Micoperi-Titan konsorsiyumu üstlendi. 14 aylık yapılan planlar sonucu, daha ucuz bir yöntem olan gemiyi parçalara ayırıp, kaza yerinden kaldırmak yerine, tek parça halinde kaldırılmasına karar verilmişti. Bu seçimin, geminin parçalar halinde taşınmasının, bir çevre kirliliğine yol açacağından kaynaklandığı belirtilmişti. Gövdesi çürümeye başlayan gemiyi kurtarma çalışmalarının başarısız olması halinde ise, zehirli maddelerin yayılabileceği ve bunun da çevre felaketine neden olabileceği belirtiliyor.

2 KİŞİ HALEN KAYIP
Her şey yolunda giderse Parbuckling’in ardından, 20 aydır bir türlü bulunamayan 2 kişinin cesetlerini arama çalışmaları da yapılacak. Kayıp olan bedenlerin, geminin altında sıkışmış olabileceği tahmin ediliyor.

Çalışmalara, 21 ülkeden 500 uzman katılırken, 350 gazeteci de bu tarihi anları adadan takip ediyor. Yaklaşık 600 milyon Euro’ya mal olacak bu operasyonun son aşaması, geminin bu zamana kadar deniz altında kalmış olan diğer tarafına da yüzme tankları yerleştirmek ve sonrasında römorkörler ile bu ünitelerin desteğiyle bir limana yüzdürülmesi olacak. Geminin sökülme işlemlerinin yapılacağı bu limanın, İtalya’nın Piombino Limanı olacağına kesin gözle bakılıyor. Ancak geminin, hava şartlarının daha müsait olduğu ilkbaharda yüzdürülmesi bekleniyor.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı