Cola mı Turka mı Hıncal mı Yurtsan mı

Güncelleme Tarihi:

Cola mı Turka mı Hıncal mı Yurtsan mı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 31, 2004 00:23

Bazı sorular vardır, cevabını bulması zordur. Örneğin, Cola Turka’nın mı yoksa Coca Cola’nın mı son reklam kampanyası daha etkili oldu, ya da geçtiğimiz yıl Galatasaray mı yoksa Fenerbahçe mi gençler arasında daha popülerdi?

Bu soruların cevapları uzun süren pahalı pazar araştırmaları gerektirir. Üstelik bu pazar araştırmaları kesin sonuç vermezler ve hata payları yüksektir.

Sevgili Yurtsan Atakan benden atik davrandı geçen e.yaşam sayısında, benim bir aydan fazladır yazmak için beklediğim, ‘İnternet bu zor sorulara nasıl cevap olur’ konusunu harika bir biçimde işledi. Aynı soruya başka bir perspektifte ben getireyim istedim.

İnternet yaygınlaştıkça onu kullanan kitlenin görüş ve düşüncelerini yansıtmaya başlıyor. Dolayısı ile İnternet’teki görüş ve düşünce değişimlerini ölçebildiğiniz ölçüde, onu kullanan kitlenin de nabzını tutabiliyorsunuz. Bu tarz ölçümleri etkin bir biçimde yapmak artık mümkün.

Google’ın sağladığı programcı ara yüzünü kullanan ‘G-Metrics’ (www.g-metrics.com) bu amaca yönelik bir hizmet sunuyor. G-Metrics, istediğiniz bir kelimenin yada kelime dizininin Google’da kaç kez yer aldığının günlük kaydını tutuyor. Kullanım alanı geniş olan bu uygulama ile, örneğin yeni lansmanını yaptığınız bir ürünün İnternet’teki seyrine bakarak ne kadar başarılı olacağınızı tahmin edebilirsiniz. Yahut tuttuğunuz takımın popülaritesini ölçebilirsiniz.

Benim bu siteyi kullanarak son bir aydır takip ettiğim kelimeler şunlar: AKP, CHP, Galatasaray, Fenerbahçe, ‘Coca Cola’, ‘Cola Turka’, ‘Hıncal Uluç’, ‘Engin Ardıç ve ‘Yurtsan Atakan’. Takipten çıkardığım sonuçlar ise şu şekilde:

AKP, CHP’den 3 kat daha popüler ancak son bir aydır her ikisi de düşüşte.

Galatasaray, Fenerbahçe’den iki kat daha fazla popüler, her iki takımında popülaritesi bir aydır değişmedi. Tahminim Galatasaray’ın taraftar kitlesi İnternet ile daha haşır neşir. (Aristokrat taraftar deyimi doğru galiba)

Coca Cola (Sadece Türkçe sayfalar içinde) Cola Turka’dan 3 kat daha popüler ancak Cola Turka atakta, Coca Cola ise düşüşte.

Hıncal Uluç en popüler yazarlardan, Yurtsan Atakan İnternet’te çok tanınıyor, Engin Ardıç’ın popülaritesi şaşılacak derecede az.

Bu senenin olmazsa olmazları

Ustura Motorola (Motorola Razr V3)

Muhteşem endüstriyel tasarımı ile yılın en iyi cep telefonu. Mavidiş, e-posta, daha nice özellikler.

İPod Mini

Yılın tartışmasız en iyi MP3 çaları. Pil ömrü kısa olsa da bir numara.

Nintendo DS

Fırsat bulup yazamadım, harika bir taşınabilir oyun makinesi, alın zevkle oynayın. Her cebe lazım.
Batuhan Okur/batuhanokur@hurriyet.com.tr
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!