Eğitim Haberleri

EĞİTİM

    Çok sınav çocuğun hevesini kırabilir

    Gülseven ÖZKAN
    09.09.2013 - 10:05 | Son Güncelleme:

    İngiltere Eğitim Bakanlığı eski Londra Bölgesi Müdürü Robert Back, Türkiye’de ortaöğretime geçişte uygulanması planlanan 36 sınavlı sistemle ilgili, “Bu sınavlar, öğrencilerin hayatının akışını belirleyecek. Bu da öğretmenlerin elinde. Öğretmenlerin bu sisteme kendilerini adaması gerekiyor” dedi.

    Ortaöğretime geçişte uygulanması planlanan yeni sistemin tartışıldığı Tüm Özel Öğretim Kurumları Derneği (TÖDER) tarafından Bahçeşehir Üniversitesi’nde düzenlenen konferansa katılan İngiltere Eğitim Bakanlığı eski Londra Bölgesi Müdürü Robert Back, “36 sınavlı sisteme öğretmenin kendisini adaması gerekir” dedi.
    İngiltere’de uygulanan sistemi detayları ile anlatan Back ile 36 sınavlı yeni sistemi ve ülkesinde uygulanan sınavları konuştuk. “İngiltere de Türkiye’den çok farklı değil, sınav sayısı fazla” diyen Back, öğrenci ve okul başarısında öğretmenin önemli olduğunu anlattı. Türkiye’de uygulanması planlanan sistemin başarılı olması için de öğretmenlerin, kendilerini bu sisteme adamaları gerektiğini vurguladı.

    Türkiye’de tartışılan sistemi nasıl değerlendiriyorsunuz?

    Bu konuda net açıklamalar yapılmadığından sistem konusunda ileri düzeyde bilgi sahibi değilim. Ancak çok fazla test sistemi ülkemizde de mevcut. Çok farklı değiliz. 36 sınav fazla ancak İngiltere’den çok farklı değil. Önemli olan sınavların merkezi olarak bütün okullarda yapılabilmesi. Okulların başarı farkının ortaya konulması İngiltere sistemi açısından kritik öneme sahip.

    İngiltere’deki eğitim sisteminden biraz bahseder misiniz?

    Ölçme ve değerlendirme, kurumların hesap verebilmesi amacıyla yapılıyor. İngiltere’de 5 yaşında ilerleme profili tamamlanıyor. Öğretmen öğrencinin iletişimine, arkadaşlarıyla olan iletişimine, nasıl oyun oynadığı gibi kriterlere bakarak profilini çıkarıyor. Bu da çocuğun hangi alana yöneleceğini göstermeye başlıyor. İlk değerlendirme öğrenciye dönük biçimde burada başlıyor. 7 yaşında da okullarda değerlendirmeler devam ediyor. 11 yaşında İngilizce, matematik, fen bilimleri gibi alanlarda testler yapılıyor. Bir kısmı öğretmenler, bir kısmı da eğitim uzmanları tarafından değerlendiriliyor. 14 yaşına geldiğinde öğrenci en az yüzde 60 başarı sağlayamazsa okula müdahale ediliyor. 14 yaşında ayrıca, yükseköğretim için 16 yaşında gireceği sınavlara karar vermeye başlıyor. Okulların bu süreçte performans standartlarının incelenmesi 14 yaş için yüzde 60, 16 yaş için yüzde 40 okul başarısı aranıyor.

    Öğretmenlerin, kendilerini geliştirebilmeleri için neler yapılıyor?

    Öğretmenlerin geliştirilmesi için rotasyonlar yapılıyor. Spor, sosyal aktivite, sanatsal alanlarda, 21’inci yüzyıla uygun olarak kendini geliştirmesi gerekiyor. Eğitimde temel amaç her öğrencinin başarılı olması. Eğitim kalitesi, iyi öğretmenlerin eğitim vermesi için çalışılıyor.

    Bu kadar çok sınavın olması çocuklar üzerinde nasıl etkiler yaratıyor?

    Çok sayıda sınav çocuğun hevesini kırabiliyor. Bir süre sonra artık umursamaz hale gelebiliyor. Okul idaresi içinse her yıl stres kaynağı oluyor ve eleştirilere maruz kalabiliyor. Sistemde hatalar revize edilmeye çalışılıyor ancak kimsenin, sınavlar olmayacak diye bir şey söylemesi mümkün olmuyor.

    Türkiye’deki yeni sistemde de test uygulanacak. Testi ezberci öğrenci yetiştirmekten kurtarmak için çalışmalarınız var mı?

    Bazı sorular çoktan seçmeli. Bilgiyi ölçen sorular soruyoruz. Farklı sınav teknikleri de uygulanıyor. Açık uçlu sorular da yer alıyor. Belli konu verilerek münazara yapılarak, öğrencilerin fikirlerinin alınması, yorum yeteneğinin ölçülmesi açısından açık uçlu soruların yer alması gerektiğine inanıyoruz. Belli konuda görüş sunabiliyor mu, bunu ölçüyoruz. Örneğin eskiden ödev ile değerlendirilen öğrenciler yeni sistemde kontrollü değerlendirme denilen sınav ile perfonmansı ölçmeye çalışıyoruz.

    Başarılı olmayan öğrenciler nasıl yönlendirilmeli?

    Mesleki eğitim veren okullara yönlendirilmeli. Bu konuda, çocuğu yakından tanıdığı için öğretmenler yönlendirme yapabiliyor. Başarılı olamayan öğrencilere farklı teknikler de uygulanıyor. Kontrollü, yani aşamalı denilen test sistemi var. İngiltere’de bazı okullar daha sık sınav yapma kararı aldı. Başarılı olamayan öğrenci bir dahaki sene yine girsin denildi ve sorunlar çıkmaya başlayınca hükümet okulların inisiyatifinde olan sınav yapma isteğini engelledi.

    Okullarınızda ölçme ve değerlendirme nasıl yapılıyor?

    İngiltere’de devam eden reform çalışmalarında 10 yıldır değişiklik yapılıyor. Ölçme ve değerlendirme sistem içerisinde yer alıyor. Eğitim kalitesi iyi okulların bağımsız olması akademi programının altyapısını oluşturuyor. İngiliz eğitiminde hesap verilebilirlik ve özerklik önemli bir yere sahip. Bu ise teftiş-denetim ve performansa dayalı ölçülüyor.
    Teftişler eğitim standartlarına göre, devlet kurumu tarafından yapılıyor. Denetçiler, müfettişler okullara gidip denetleme yapıyor. Bu denetlemelerde ise yönetim, liderlik, eğitim-kalite, öğrenci performansının ilerlemesine bakılıyor. Teftişin ardından okullara 1-4 arasında puanlar veriliyor. Birinci grup mükemmel, ikinci iyi okul, üçüncü grup ilerleme kat edecek, dördüncü grup ise sayıları azalmakla birlikte yetersiz okul olarak not alıyor.

    Öğrencilerin testlerde daha başarılı olması için ek çalışmalar yapılıyor mu?

    İngiltere eğitim sisteminde öğrencilerin sosyal yaşamı ve aile iletişimine önem veriliyor. Çocuklara bu olanaklar okullarda verilmeye çalışılıyor. Başarılı olamayan öğrenciler, velilerin maddi durumuna göre ek ders takviyesi ile okullardan destek alabiliyor. Bütçesi olmayan okullara hükümet desteği ile kaynak veriliyor. Okullar sınavlara hazırlık sürecinde kendileri hazırlık testleri uygulayabiliyor.

    Türkiye’deki eğitimcilere, öğrencilere ve velilere bu değişim sürecinde neler öneriyorsunuz?

    Öğretmenlerin bu sisteme kendilerini adamaları gerekiyor. Gerçekten faydalı olabileceklerini bilmeleri gerekiyor. Bu sınavlar, öğrencilerin hayatının akışını belirleyecek. Bu da öğretmenlerin elinde. Öğrencilerden önce eğitimciler sisteme abzorve olmalı ve sonra çocuklara destek vermeli.

    Etiketler: eğitim sistemi
    

    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı