Çocukları televizyondan yakalıyor oyuncak 300 milyon dolara koşuyor

OYUNCAK pazarı son beş yılda iki kat büyüyerek 300 milyon dolarlık hacme ulaştı.

Her yıl 35 milyon oyuncak pazarlayan firmalar, pazarı canlı tutabilmek için sürekli yeni ürünler geliştiriyor. Her geçen gün Barbie ve ’Action Man’lere televizyonun popüler karakterleri ekleniyor. Silah gibi şiddet içeren oyuncak satışlarında ise düşüş görülüyor.

HER yıl 1 milyon 500 bin çocuğun dünyaya geldiği Türkiye’de "nabza göre şerbet veren" oyuncakçılar şimdi, pazarın son beş yılda iki kat büyüyerek 300 milyon dolarlık hacme ulaşmasının keyfini çıkarıyor. Yılda 35 milyon oyuncak pazarlayan firmalar, pazarı canlı tutabilmek için sürekli yeni ürünler geliştiriyor. Barbie ve Action Man’lere televizyonun popüler karakterleri eklenirken, silah gibi şiddet içeren oyuncak satışlarında da önemli oranda düşüş yaşanıyor.

DUA EDEN BEBEK:

Muhafazakar kesimler için dua eden bebek, İslami monopoly Takva yarışı, türbanlı Barbie Fullah’ı piyasaya süren oyuncakçılar, televizyon meraklısı çocukları çizgi film karakterlerinden winx club kızları, pokemonlar, sponge bob, scooby doo, winnie the pooh gibi kahramanlarla yakalıyor. İsmail YK’nın "çıtır çıtır ye beni’ adlı parçasıyla başlayan popüler şarkı söyleyen bebeklere, oryantal star yarışmasının ardından dans eden dansöz bebekler de eklendi.

KUMANDALILAR GÖZDE:

Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, otomobil, uçak, tekne, robot ve helikopter gibi uzaktan kumandalı oyuncaklarla erkek çocukları yakalayan oyuncakçılar, mini etekli, aşırı makyajlı, deri pantolonlu manken bebeklerle de kız çocuklarını etkilemeye çalışıyor. Bundan, Petek Dinçöz de Petek adlı bebekleriyle pay almaya hazırlanıyor. Dinçöz, önümüzdeki ay piyasaya çıkaracağı Petek bebeklerden elde edeceği tüm geliri, engelli ve fakir öğrencilerin eğitiminde kullanarak örnek bir davranışta bulunuyor.

BOŞANMA ETKİSİ:

Son beş yılda oyuncak satışlarının artmasındaki en önemli nedenlerden birini de boşanan ebeveynlerin vicdanlarını rahatlatmak için çocuklarını oyuncağa boğması oluşturuyor. Oyuncakla doğduğu gün tanışan bebekler, bu oyun dönemini 14 yaşına kadar sürdürüyor. 2001 krizini küçülerek kapatan firmalar da işlerini şansa bırakmayarak satışlarını artırabilecek her türlü unsurdan faydalanma yoluna gidiyor. Çocukları en fazla etkileyen ise çizgi film ve aile fertlerinin sürekli izlediği programların kahramanları oluyor.

REKABETTEN KOPMUYOR:

Bundan 10 yıl öncesine kadar en favori oyuncakları oluşturan Barbie, Sindy, Action Man de çocukların beğeni kriterlerindeki değişime ayak uydurmaya çalışıyor. 2 yıl önce çıkardığı hamile bebek serisini tepkiler yüzünden geri çekmek zorundakalan Barbie’nin üreticisi Matel, şimdi Prenses gibi farklı koleksiyon gruplarıyla öne çıkmaya çalışıyor. Barbie koleksiyon ürün gruplarıyla da sadece çocuklara değil, büyüklere de hitap etme yoluna gidiyor. Action Man artık Atom kahraman olarak tanımlanıyor. Yeni Action Man, kaslı vücuduyla çocukların hayal gücüne hitap etmeye çalışıyor. Sindy ise esnekleşen vücudu ve kısalan eteğiyle eski popülerliğini yeniden kazanmaya çalışıyor.
Oyuncağa kişi başına 10 dolar harcıyoruz

ABD ’de yılda çocuk başına 271 dolar, Avrupa ’da 84 dolar oyuncak harcaması yapılırken, bu Türkiye ’de 10 dolar seviyesinde kalıyor. En fazla erkek oyuncaklarının talep gördüğü Türkiye’de bu kategoriyi kız çocuk oyuncakları, oyun hamurları, okul öncesi oyuncaklar ve kutu oyunları takip ediyor. En ciddi büyümeyi gösteren kategoriyi ise okul öncesi grubu oluşturuyor. Eğitimli ailelerin çocukların el becerisi, algı, zeka ve nicelik kavramlarının gelişmesini sağlamak için bu tür oyuncaklara ilgi göstermesi, okul öncesi oyuncak satışlarının her yıl büyümesini sağlıyor.

10 oyuncaktan 8’i ithal ürün

TÜRKİYE’de satılan oyuncakların yüzde 80’ini ithaller oluşturuyor. 50 firmanın faaliyet gösterdiği pazarda Hasbro Intertoy, Sunman, Furkan, Samatlı, Cansın, Kral, Pilsan, Akçiçek, ABC Oyuncak, Magic Toys, Flopark, Aliş, As Plastik, Dolu, Simge, ve Karınca öne çıkıyor. Toys R Us, Toyzz Shop, Joker, Maxi Toys da oyuncak marketleri oluşturuyor.

Kızlar trendy bebek istiyor

ÇOCUKLARIN artık tıpkı büyükler gibi modayı yakından takip ettiğini söyleyen Toyzz Shop Halkla İlişkiler Müdürü Özge Tuğan, "Kızlar kendisi ne giymek istiyorsa, o tarz giyinen bebeklerin alınmasını istiyor. Bu da oyuncakta ’kokoş’ treninin gün geçtikçe önem kazanmasına yol açıyor. Abartılı makyajlar, mini etekler, deri pantolonlar manken bebeklerin olmazsa olmazlarını oluşturuyor" dedi.

Hip hop kültüre uygun neon ışıklı oyuncaklar

HİP hop kültürün de çocukları oyuncak seçiminde etkisi altına aldığını söyleyen Toy’s R Us yetkilileri, "Son zamanlarda filmlerin etkisi ile neon ışıklı uzaktan kumandalı arabalar mağazalarımızda büyük ilgi görmeye başladı. Uzaktan kumandalı tekneler ve uçaklar da uzaktan kumandalı arabalar kadar ilgi görüyor" dedi.
Yazarın Tüm Yazıları