Dünya Haberleri

    Çocuklar neden "neden" diye soruyor

    hurriyet.com.tr
    25.11.2009 - 06:00 | Son Güncelleme:

    ABD'de iki ve beş yaş arası çocuklar üzerinde yapılan araştırma, çocukların olaylar üzerindeki çıkarsama gücünün sanıldığından çok daha yüksek olduğunu ortaya koydu.

    Bilim insanları çocukların neden sürekli soru sordukları hakkında yeni bulgular elde etti. İki ve 5 yaş arasındaki çocuklar üzerinde yapılan iki aşamalı araştırma, çocukların bu yaşlarda düşünmeye nazaran bilgi edinmek konusunda daha aktif olduklarını ortaya koydu.

     

    Michigan Üniversitesi öğretim üyesi Brandy Fraizer, çocukların sürekli neden ve nasıl diye sormalarının ilgi çekmek değil, açıklama istedikleri için sorduklarını belirtti.

     

    Bilim insanları, 20’inci yüzyılın ortalarına kadar çocukların iki olay arasındaki geçici ilişkileri anlayabildiklerini, ancak sonucun sebebini 7-8 yaşlarına kadar çözemediklerini ele alıyordu. Yeni yapılan araştırmalar ise çocukların olayların sonuçları hakkında 3 yaşından itibaren çözüm üretebildiklerini ortaya koydu.

     

    NEDEN VE NASIL

    Bilim insanları bir hafta boyunca yaşları 2 ve 4 olan altı çocuğun aileleri ile konuşmalarını kaydetti. Elde edilen binlerce diyalogun içinden 3 bin 100 tanesinin “neden” ve “nasıl” içeren soru cümleleri olduğu tespit edildi.

     

    Elde edilen sorular arasında “Anne, karnım neden bu kadar büyük?”, “Neden ışığı açık bırakmıyoruz?”, “Yılanlar kulakları olmadan nasıl duyuyorlar?” gibi örnekler vardı.

     

    Çocuklar sorularının yüzde 37’sine açıklama aldılar. Açıklama aldıkları zaman aynı konu üzerinde soru sormaya devam etme oranı hiç sormamaya oranla 4 kat daha yüksekti. Açıklama yapılmayan ya da eksik cevap alan çocukların ise aynı soruyu bir daha sorma eğilimi gösterdiği ortaya çıktı.

     

    CEVAPLARI SINAMA TESTİ

    İkinci çalışmada çocuklara mısır gevreğine portakal suyu döken bir çocuğun öykü kitabı okundu. Çocuklar “Neden mısır gevreğine portakal suyu döktü?” sorusunu sorduklarında, bir açıklayıcı, bir de gerçek dışı cevap verildi.

     

    Gerçek cevap alan çocukların yüzde 30’u ilk seferde açıklamayı kabul ederken, yanlış cevap alanlarda bu oran yüzde 13’te kaldı. Ayrıca yanlış cevap alan çocukların yüzde 20’si sorularını tekrarladı.

     

    Bilim insanı Fraizer, çocukların sanıldığının aksine daha güçlü bir anlayışa sahip olduklarını ve sorularına açıklayıcı cevap vermenin çok önemli bir unsur olduğunu belirtti.

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı