Çizmeyi aştık

Burak COŞAN / MİLANO
06.09.2014 - 01:01 | Son Güncelleme:

Ek vergi kararı sonrası Türk üreticiler ihracat atağına kalktı.

İTALYA’da düzenlenen Micam Ayakkabı Fuarı’na Türk ayakkabıcılar damga vurdu. Dünyanın her tarafından gelen ziyaretçilerin ilgisini çeken Türk ayakkabılarının bulunduğu reyonlarında büyük kalabalıklar oluştu.

YILLIK 500 bin çift ayakkabı üretim kapasitesi ile Avrupa’da birinci, dünyada sekizinci olan Türkiye, İtalya’da atağa kalktı. Geçen yıl Türkiye’den 18 ayakkabı firmasının katıldığı İtalya’da düzenlenen Micam Ayakkabı Fuarı’na bu yıl 32 firma katıldı. Yaklaşık 40 bin ziyaretçi ağırlanan fuarın sadece yüzde 20’sinin İtalyan ziyaretçilerden oluştuğunu ifade eden Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Başkanı Hüseyin Çetin, Türk ayakkabılarının fuarda dünyanın her yerinden gelen ziyaretçiler tarafından yoğun ilgi ile karşılandığını söyledi. Geçen yıla göre fuarda yaratışan iş hacminin yüzde 30 artacağına vurgu yapan Çetin, “Türk ayakkabısı kaliteli, sağlıklı ve daha uygun fiyatlı olması açısından en çok tercih edilen ürünler arasında. Çok ciddi bir alıcı kitlesi var. Fuara yoğun bir katılım var. Türk katılımcılar çok memnun. Bazı Türk üreticilerinin stantlarında sipariş yazacak yer bulunamıyor” dedi.

KAPASİTE ARTTIRIYORLAR

Ağustos başında ithal ayakkabıya getirilen ek vergilerle ilgili de değerlendirmelerde bulunan Çetin, ithal ayakkabının yerli ayakkabıyı geçmesiyle birlikte üretim tesislerini kapatma planları yapan ayakkabı üreticilerinin, artık kapatmayı değil kapasitelerini arttırmayı planladığını belirti.

ÇİN’E ENGEL OLDU

TASD’ın davetlisi olarak katıldığımız Milano’daki Micam Ayakkabı Fuarı’nda soruları yanıtlayan Çetin, “Ayakkabıda ithalat 992 milyon dolar, ihracat 730 milyon dolar. Ekonomi Bakanlığı’na bu konu hakkında üreticiler olarak sıkıntılarımız anlattık. Onlarda çözüm buldu. 10 Ağustos’ta uygulanmaya başlanan ithal ayakkabıya ek vergi sistemi bizleri mutlu etti. Buna göre ithalatta suni ayakkabılara yüzde 30 (minimum 3 dolar), deri ayakkabıda ise yüzde 50 ek vergi (minimum 5 dolar) şartı getirildi. Ayakkabı ithalatının büyük kısmının yapıldığı Çin, Endonezya ve Vietnam gibi ülkelerden gelen kalitesiz ve sağlıksız ayakkabılar engellenmiş olacak” dedi. Kararın etkilerinin gelecek yaz görüleceğinin altını çizen Çetin, “Kışlık ayakkabılar için pek fazla etkisi olmayacak. Ancak gelecek sezon ayakkabılarda yüzde 10’luk indirim yaşancak. Çünkü üreticilerimiz tam kapasite ile çalışmaya başlayacak” diye konuştu.

İthalat için baskı yapıyorlar

DERİ Tanıtım Grubu ve Türkiye Deri Sanayicileri Derneği Başkanı Erdal Matraş da uluslararası fuarlarda yaptıkları çalışmaların katılımcılar tarafından olumlu karşılandığını söyledi. İthalata getirilen ek vergi uygulaması için de değerlendirmelerde bulunan Matraş, “Geç kalınmış ancak yerinde bir karar. 7 yılda yaklaşık yüzde 300 artan ithalat var ortada. Ancak hala ithalat baskısıyla kouşan insanlar var. ‘Türkiye’de kadın ayakkabısı üretilmiyor’ diye açıklama yapıyorlar. Ancak altını dolduramıyorlar. Bunlar doğru ifadeler değil” dedi. Kararın deri sektörüne de büyük katkısı olacağını belirten Matraş, “Kısa vadede minimum yüzde 20 olumlu etkisi olacak deri sektörüne. Ancak herşey dört dörtlük giderse bu rakam yüzde 70’ler ulaşabilir” dedi.

Zara fuara çıkarma yapacak

SEKTÖRDE 2012’de yüzde 7.7, 2013’te yüzde 4.4 daralma olduğunun altını çizen Hüseyin Çetin, “Ek vergi kararı ile birlikte firmalar makinelerini yenilemeye başladı. Kapasitelerini arttırmak için çalışmalar yapılıyor. Ayrıca düzenlenecek AYMOD fuarında da 5 salon tamamen doldu. Yeni bir salon daha açtık. Dünyaca ünlü Zara 10 kişilik ekibi ile AYMOD fuarına katılacağını bize iletti” ifadelerini kullandı.

Ayakkabıda ihracat hedefi 2.5 milyar dolar

TÜRKİYE’de ayakkabı üretim kapasitesinin yüzde 65’inin kullanıldığına vurgu yapan Çetin, “2015 sonunda sektörde yüzde 30 büyüme olacak. 2015 sonunda ise cari açığı düşürme konusunda 500 milyon dolar katkı sağlayacağız. 2023 için de 2.5 milyar dolar ihracat hedefimiz var. Altıncı bölgeye yeni yatırımlar gelebilir” ifadelerini kullandı. Lacoste, New Balance ve Zara gibi dünyaca ünlü markaların Türkiye’de üretim yapmak için harekete geçtiğini anlatan Çetin, “Hangi firma desteğe ihtiyaç duyarsa derneğimize başvursun. Üretimi Türkiye’de yapmak için başvuran yabancı markalar oldu. Dernek olarak 7-8 firmaya destek olduk” dedi.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı