Çin otomotivcilerin iştahını kabartıyor

Hürriyet Haber
07 Nisan 2004 - 00:00Son Güncelleme : 07 Nisan 2004 - 00:01

Çin dünyanın en hızlı büyüyen otomotiv pazarı oldu. 2002 yılında ilk kez 1 milyonun üzerinde motorlu taşıt aracının satıldığı Çin'de, satışlar 2003 yılında iki kat artarak 2 milyon adete ulaştı. Çin pazarında satışlarda ki artış, otomotiv üretimine de yansıyor. Otomotiv üretimi bir önceki yıla göre yüzde 35 artarak 4.4 milyon adete ulaştı.Dünyadaki otomotiv üretimi ise yüzde 2.9 artarak, 60 milyon adeti geçti. Otomobil üretimi ise yüzde 83.4 arttı. Dünya otomobil üretimi yüzde 1.8 artışla 42 milyon adete ulaştı.Çin pazarının 2010 yılında toplam 7 milyon adete ulaşacağı tahmin ediliyor. İyimser hesaplara göre ise 2025 yılında iki kat artışla 15 milyon adete yükseleceği öngörülüyor. Böylece 2010 yılında dünyanın Japonya'dan sonra ikinci en büyük pazarı haline gelecek.Çin pazarının hızlı yükselişi, bu pastadan daha çok pay almak isteyen ürecilerin de ağzını sulandırıyor. Ancak, bu pazarda varolmanın tek yolu, ülke de yerli üretim yapmak. Bu yüzden otomotiv devleri Çin'deki yatırımlarını artırmaya çalışıyorlar. Son olarak Japon Toyota ve İsveçli Volvo, Çin'nin en büyük otomotiv üreticisi First Automotive Works (FAW) ile motor üretmek için toplamı 350 milyon doları aşan iki anlaşma yaptılar. Bu anlaşmaların temelinde iki dev şirketin de yüksek gümrük vergisinden kaçınarak gelişen Çin pazarına daha ucuza araç satmak istemesi yatıyor.Japonya'nın en büyük otomotiv üreticisi Toyota, 152 milyon dolarlık bu ortak girişim ile lüks bir sedan olan Toyota Crown için motor üretecek. Üretime 2005 yılında başlayacak ve ilk etapta yılda 40 bin adet 3.0 litre V6 benzinli motor üretilecek olan fabrikanın yılda 130 binlik üretime ulaşması bekleniyor. Toyota ve FAW daha önceden de Vios ve Corolla gibi modeller için otomobil motoru üretiyorlardı.Volkswagen'den (VW) sonda FAW'ın ikinci büyük ortağı konumunda Toyota, Çinli firmalarla ortaklıklar yaparak son 18 ayda 2 milyar dolardan fazla yatırım gerçekleştirdi.VW ve GM'den sonra Çin pazarına giren Toyota'nın, yüzde 4.8 pazar payı bulunuyor. VW ve General Motors'un (GM) pazar payları ise yüzde 34 ve 18 olarak gerçekleşti.Dünyanın ikinci büyük kamyon üreticisi Volvo ise, FAW ile yaptığı 105 milyon dolarlık yatırımla 2010 yılına kadar 50 bin motor üretmeyi planlıyor. İsveçli şirket, Çin pazarına bu yıl 2 bin adet, 2008'e kadar da 10 bin adet kamyon satmayı amaçlıyor. Çin kamyon pazarının 2010 yılına kadar 100 bin adete ulaşacağı tahmin ediliyor.Şirketin satışların artacağı beklentisi Çin'nin büyüyen ekonomisi kadar, otoyollarının da genişlemesiyle de yakından ilgili. Dünyanın en uzun otoyollarına sahip ABD'de ki 90 bin kilometrelik otoyol ile karşılaştırıldığında, Çin'nin 2010 yılına kadar 70 bin kilometre otoyola sahip olacak olması, pazarın ileri de daha da büyümesiyle ilgili bir ipucu olarak gösteriliyor.
Etiketler:

    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı