Çimento sektörüne özelleştirme dopingi

Hürriyet Haber
09.10.2005 - 10:18 | Son Güncelleme:

İğnebekçili, inşaatın ülkede yaşanan son ekonomik krizin etkisini en fazla hisseden sektör olduğunu, sektörün GSMH'daki payının 1998 yılında yüzde 5.7 iken 2004 yılında yüzde 3.7'e kadar indiğini belirtti.

Ekonomideki canlanma 2002 yılından itibaren başlamasına rağmen inşaat sektörünün ancak 2005 yılının başından itibaren gerçek büyüme dönemine girdiğini ifade eden İğnebekçili, “Yılın bilhassa ikinci çeyreğindeki yüzde 22 büyüme hızı inşaatın geç de olsa ekonominin genel gidişatını takip ettiğinin işaretidir” dedi.
İğnebekçili, inşaatın önemli bir dalı olan çimento sektörüne ilişkin şunları söyledi:
“2005 yılında çimento yurtiçi tüketiminin 34 milyon tonu geçmesi, üretimin ise 40 milyon ton mertebesinde olması beklenmektedir. İç talepteki ciddi artışa bağlı olarak, üretim büyük ölçüde iç piyasaya yönlendirilmiş, Irak haricindeki çimento ihracatında daralmaya gidilmiştir. Irak'a olan ihracatın toplam çimento ihracatımızın yüzde 40'ına ulaşması beklenmektedir.”
İğnebekçili, hazır beton satışlarının 2005 yılında 48 milyon metreküpe erişeceğini tahmin ettiklerini de kaydetti.

UZAN GRUBU ÇİMENTO FABRİKALARI

Türkiye'de çimento üretiminde faaliyet gösteren 54 tesis bulunduğunu, bunların 39 tanesinin entegre çimento fabrikası ve 15 tanesinin öğütme tesisi olduğunu aktaran İğnebekçili, “Ülkemiz mevcut üretim hacmi ile dünya sıralamasında 8'inci konumdadır. Ancak, 2004 yılı sonuçlarına göre Türkiye dünyanın en büyük çimento ihracatçısıdır” dedi.
Adnan İğnebekçili, Türkiye'de ilk özelleştirme faaliyetlerinin 1989 yılında çimento ile başlatıldığına işaret ederek, şöyle devam etti: “Çimentoda özelleştirme 1996 yılında başarı ile tamamlanmıştır. Özelleştirme Türk çimento sanayiine büyük bir dinamizm kazandırmış, yerli oyuncuların yanı sıra büyük yabancı sermaye şirketlerinin de devreye girmesiyle serbest piyasa şartlarında rekabetçi bir pazar ortaya çıkarak, ülkemizin çimento sektöründe dünya oyuncusu olmasına katkı sağlamıştır.”

TMSF tarafından satışa çıkarılan Uzun Grubu varlıklarından 9 çimento fabrikası için 135 başvuru olduğunun anımsatılması üzerine İğnebekçili, şunları söyledi: “Uzan fabrikalarına ilgi birkaç nedene dayalı. Öncelikle, Türkiye'deki mevcut ekonomik konjonktür, birçok yerli ve yabancı kuruluşa ülkemizde çimento sektöründe yatırım yapmaya teşvik ediyor.

Ayrıca, özellikle konut sektöründe yaşanan canlanma, çimento yurt içi tüketiminin son 3 yıldır düzenli büyümesini sağlayarak birçok yatırımcının dikkatini çekmektedir. İhracattaki büyüme ve yüksek fiyat imkanı da yatırımcıların ilgisini daha da büyütmektedir. Bu nedenlerle, Uzan fabrikalarına gerek çimento, gerekse diğer sektörlerden büyük rağbet bulunmaktadır.”

İğnebekçili, çimento sektörünün ciddi bir canlanma dönemine girdiğini vurgulayarak, bu dönemin önümüzdeki 5-6 yıl boyunca kesintisiz sürebileceğini, konut inşaatlarının yanı sıra altyapı projelerinin de ivme kazanmasıyla bu büyümenin daha sürdürülebilir bir nitelik kazanacağını sözlerine ekledi.
Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı