Chery için bayiler kuyruğa girdi, elde araç kalmadı

15 Şubat 2008 - 12:56Son Güncelleme : 16 Şubat 2008 - 10:11

Mermerler Otomotiv deyince aklınıza hangi marka geliyor? İlk aklınıza gelen Mazda ise artık ezberi bozmanın zamanı gelmiştir. Çinli Chery ile üç yıldır flört eden Mermerler, sonunda Çin malı otomobilleri Türkiye'de satmaya başladı...

Peki bu otomobiller ne kadar kaliteli? Fiyatlar kaç liradan başlıyor? Kaç model geldi? Otomobillere tüketicisi ilgisi ne durumda? Başka markalar da gelecek mi?

Aklımızdaki bu ve bunun gibi soruların yanıtını bulmak üzere Mermerler Otomotiv'in Balmumcu'daki merkezinin yolunu tuttuk, Mermerler Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Yüksel Mermer ile bir söyleşi yaptık...

Mermerler Otomotiv'in showroom'unda ilk gördüğümüz manzara bütün Chery'lerin üzerindeki 'satılmıştır' ibaresi. Showroom'daki kalabalık da saat henüz sabah 10.30 olmasına rağmen fena sayılmaz. Herkes meraklı gözlerle yeni Chery'leri inceliyor.      

Araçlara olan ilginin yüksek olduğunu Yüksel Mermer de doğruluyor. Mermer, "Araç yetiştiremiyoruz. Bayilik için 1000'in üzerinde başvuru var. Çin'den gelen aracı hemen bayilere gönderiyoruz. Şimdi yeni parti malı bekliyoruz" diyor...

Chery Tiggo fotoğrafları için tıklayın...

Chery Alia fotoğrafları için tıklayın

ÖNCE ALTYAPI SONRA SATIŞ

-Satışa ne zaman başladınız?           

"Satışlara 1 Şubat'tan itibaren başladık. Önce bayilerin tüm altyapısını tamamlamasını sağlıyoruz, ardından sevkiyat yapıyoruz. Aslında biz bu araçları geçen sene getirtmiştik. Ama yedek parçası, satış sonrası hizmetleri ile önceliği altyapının tamamen hazır olmasına verdik. Satışlara başlamamızın gecikmesinin nedeni de bu zaten.

Bakın otomotivde satış sonrası hizmet çok önemlidir. Bizim de geçmiş yıllardan gelen tecrübemiz bunu gösteriyor. Evvela altyapıyı hazırlayacaksın. Önce satıp sonra diğerlerinin yapılması yanlış olur.

-Satışlar nasıl gidiyor?

Biz gelen otomobilleri bayilere sevkediyoruz. Şu anda gelenlerin hepsi satıldı. Çin'den geldikçe de bayilere göndermeye devam edeceğiz...İthalatta bir zorluk yaşamıyoruz ama fabrikaya olan talep çok yüksek. Bu nedenle istediğimiz kadar mal alamıyoruz. Yoksa satış konusunda herhangi bir sıkıntımız yok..

BAYİLER KUYRUĞA GİRDİ

- Kaç modeli satışa sundunuz?

FİYATLAR 20 BİN YTL'DEN BAŞLIYOR

Yüksel Mermer'in işaret ettiği fiyat farkı, bu araçlarla ilgilenen tüketicilerin en çok merak ettiği konuların başında geliyor. İşte fiyatlar ve araçların özellikleri...

Chery'nin sedan modeli Alia 19 bin 990 YTL'den başlayan fiyatlarla satışa sunuldu. Üzerindeki ekipmana göre fiyat 24 bin 990 YTL'ye kadar çıkabiliyor. C segmentinde yer alan ve 1600 cc motor gücüne sahip Alia, 107 beygir güç üretiyor. Sadece benzinli seçeneği ile ithal edilen araç 180 km son hıza ulaşabiliyor. Yakıt tüketimi ise 100 kilometrede 6 litre.

Chery'nin SUV segmentindeki arazi aracı Tiggo 3 de 1600 cc'lik benzinli motor ile Türkiye'ye ithal ediliyor. Aracın fiyatı 32 bin 990 YTL'den başlarken, üzerindeki ekipmana göre 34 bin 990 YTL'ye kadar çıkabiliyor. Forza ve Lusso olarak iki farklı donanım paketi ile sunulan Tiggo 3'ün önümüzdeki aylara dizel motor seçeneği de gelecek. 160 km hıza ulaşabilen aracın yakıt tüketimi 100 kilometrede 7 litre...

"Şu anda satışta iki model var, üçüncüyü de çıkarmak üzereyiz. Yıl sonuna kadar da 6 modele ulaşacağız. Satıştaki iki model de çok ilgi görüyor. Muadilleri mukayese edildiğinde bayağı bir fiyat farkı var. Hem kaliteli hem de fiyatı iyi. "

Türkiye'nin dört bir yanından bayilik teklifleri yağıyor. Şimdiye kadar 1000'in üzerinde başvuru geldi. Şu anda verdiğimiz bayiliğin sayısı ise 32'ye ulaştı. İnanılmaz bir ilgi var.

- Satış için hangi kitleyi hedefliyorsunuz?

Hedef kitlemiz herkes. Özel bir pazarlama stratejisi de düşünmüyoruz şimdilik. Biz zaten araba yetiştiremiyoruz.

BU ARAÇLAR NE KADAR GÜVENLİ?

Çin otomobilleri ile ilgili en çok merak edilen soru bu otomobillerin ne kadar güvenli olduğu... Dünyada Çin mallarına karşı bir önyargı olduğu kesin.

'Kalite' ve 'Çin malı' ifadeleri pek yan yana durmuyor. Özellikle de konu otomotiv olunca tedirginliklerin artması doğal. Yüksel Bey'e bu önyargıları ve araçların ne kadar güvenli olduğunu soruyoruz...

/images/100/0x0/55eaf2d8f018fbb8f8a10fb2"Valla bizde de aynı sıkıntı vardı ama fabrikaya gidip geldikten sonra bütün düşüncelerimiz değişti. Çünkü 68 ülkeye satış yapan bir fabrika. Dünya için üretiyorlar. Bir de şu önemli: Otomotivde kalitesini kanıtlamamış markaya Çin hükümeti zaten izin vermiyor. Üretimden sonra bir kez daha kalite kontrol yapılıyor. O yapıldıktan sonra ancak ihracat izni veriliyor. Ayrıca İngiltere, Hollanda ve Almanya'da bu araçların tüm güvenlik testleri yapılıyor. Tüm bunlardan geçtikten sonra Türkiye'ye ithalat izni alınabiliyor. Şu anda gelen araçlar standartlara tamamen uygun. Yoksa zaten Avrupa'nın denetiminden geçemezdi.

Otomotivi oyuncakla veya diğerleri ile karıştırmamak lazım. Bakın dünya piyasasında devlerin arasında girmek kolay değil. Bu da Çin'deki en büyük fabrikalardan bir tanesi.

Fabrikanın sahibi Çin devleti. Chery'nin Ar-Ge'si çok kuvvetli, dizaynını da İtalyan firmalarına yaptırıyor. Ayrıca fabrikanın tüm makina parkı Almanya'dan gelmiş. Motor üretiminde de çok iddialılar. Şu anda Fiat'a motor satıyorlar. 100 bin adetlik bir sevkiyatları var.

TÜRKİYE'DE ÜRETEBİLİRİZ

YENİLEME TEŞVİĞİ GELİR Mİ?

"Hükümete yeni bir teşvik sistemi ile ilgili rapor sunduk. Yeni muayene istasyonlarının açılması yaşlı araçlar için sorun olacak. Artık eskisi gibi üstün körü muayeneler olmayacak. Dolayısıyla araçların birçoğu muayeneden geçemeyecek. Birçoğu da büyük yenileme masrafları yapacak. Onun için bir teşvik sistemi, yenileme teşviği önerdik hükümete. Bunun hem çevreye hem otomotiv sanayine hem hurdaya çıkacak araçların sanayiye dönüşmesine hem de devletin gelirlerine büyük etkisi olacak.

Bundan evvel bir 20 yaş sınırı vardı ama bu sefer yaş da belirtilmeyebilir. Eski aracını değiştirmek isteyenlere büyük fırsat olacak. Bu tür bir oluşumun yaratılmasından büyük fayda var.

Hükümet bizim çalışmalarımızı çok iyi karşılıyor, ilgi gösteriyor... Biz bu projeden umutluyuz. Türkiye'ye çok faydası olacak. Umarız kısa zamanda sonucunu alırız...

Yüksel Mermer, Chery'nin Avrupa'ya Türkiye kapısından girdiğini ve bundan sonra Avrupa ülkelerine yayılmayı düşündüğünü söyledi. Peki Türkiye'de üretim söz konusu olur mu? Cevabı Yüksel Bey veriyor...

"Chery'nin 7 farklı ülkede üretimi var. Burada yatırımla ilgili olarak Chery başkanının basının karşısında beyanatı var. Türkiye bizim köprümüz olacak demişti.

Chery'nin Türkiye'de bir üretim hedefi var. Çünkü bizim altyapımız ve yan sanayimiz çok iyi. Onun için de fabrikayı burada kurmaları onların da bizim de avantajımıza. Böylece Avrupa'ya gümrüksüz ihracat yapabilecekler.

Bizim niyetimiz yatırımı ortak yapmak. Aslında yatırım Türkiye'de yapılsın da, istihdam yaratsın da ne olursa olun. Herkes Çinliye gidiyor, biz buraya getirebilirsek ne mutlu bize. Bunun arkasından başka sektörler de gelecek.

Bundan sonraki dönemde Türkiye'ye başka Çinli markalar da gelebilir. Bizim de bazı görüşmelerimiz var. Muhakkak önümüzdeki dönemde yeni ürünler gelecektir."

MAZDA İLE SIKINTILAR VAR

Mermerler Otomotiv sektördeki yerini Mazda ile kuvvetlendirdi. 23 yıldır Mazda ile çalışan şirket son dönemde bu ortaklıktan sıkıntılı. Peki neden?

"Mazda ile bazı problemler yaşıyoruz. Onlar yanlış yaptılar ve yanlışa devam ediyorlar. Biz sırf Türk tüketicisine verdiğimiz sözden dolayı yedek parça ve servis hizmetlerini yapıyoruz. İnşallah düzelirler de biz de görürüz.

Onlar kendileri gelmek istiyorlar. Gelebilirler gayet normal ama Türkiye'de de bir teşkilat ve 23 yıllık hizmet var. Elimizde dünyalar kadar yedek parça var, bayilerde var, bunların bir esasa bağlanması lazım. Hadi ben geliyorum şeklinde gelmek biraz yanlış oluyor."

Etiketler:
Okuyucu Yorumları { Toplam 97 Yorum }
  • gökhan şerbet 16.2.2008 02:42:02
    çinliler sonunda otomotiv sektörünede el attılar.çok çalışkan adamlar.gerçi sayılarıda fazla.1.5 milyar insan.her biri bir işin ucundan tutsa,herşeyi hallederler.geçen gün çin işi bir kalem aldım iyi çıkmadı.gerçi tek bir kalem yüzünden tüm çinlileri suçlamamak lazım.umarım otomobilleri iyi çıkar.
  • tahsin kemancıgil 16.2.2008 02:38:17
    yani otuz milyarın üzerinde araba alacaksam, diğer denenmiş arabaların cılkı mı çıkmış diye düşünebilirim.<br>Bu arabaların emniyet durumları nedir. Sağlammıdır. dayanıklımıdırlar. <br>bu can meselesi.<br>Bilemiyoruz şu anda. <br>belki kaliteli otomobillerdir, ama önceden çok iyi araştırılması gerekmez mi?
  • Bulent Uncu 16.2.2008 01:51:23
    turkiyede 1500 dolardan satilan motosiklet cinde 100 dolar,cin 100 dolara satiyor ama 1 yil icinde 1 motora 300-500 dolar yedek parca gerekiyor,Ukraynada arkadasim cheery jeep aldi 1 sene dolmadi 3 kere tamir gordu,suspansiyon berbat,motor asiri ses veriyor iceriye,tavsiye etmem...
  • Bulent Uncu 16.2.2008 01:43:28
    ayni araba ukraynada daha ucuz,bizde neden pahali???
  • COŞKUN KARAPİRLİ 16.2.2008 01:06:00
    HİÇDE UCUZ DEĞİL.HADİ 10.000 YTL OLURDA UCUZ DERİZ.YİNE KANDIRILAN TÜRK HALKI OLUYOR.ACABA ÇİN DEN KAÇA GETİRİLİYOR BUNLAR.
  • koray bolat 16.2.2008 00:54:31
    ben pek trafikte görmüyorum reklam gibi geldi bana...
 
HaberlerHSYKMurat BozInstagramCemaatCumhurbaşkanı ErdoğanAbdullah GülAhmet Davutoğlu