Gündem Haberleri

    Çevreci ve ekonomik dizelleri sevdik

    Hürriyet Haber
    09.03.2005 - 00:00 | Son Güncelleme:

    Türkiye’de dizel otomobillere olan talep her geçen gün artıyor. Çevreci ve ekonomik dizellerin toplam satışlardaki payı 2004 yılında yüzde 21’e ulaştı. Ancak, dizel otomobil pazarının büyümesinin önünde bazı engeller var. Bunlar vergi dezavantajı ve düşük yakıt kalitesi...Avrupa’da dizel motorlu araçlar benzinlilere göre vergi avantajına sahipken, Türkiye’de dizel ya da benzinli ayrımı yapılmıyor. Ayrıca, Türkiye’de yeni nesil dizel motorların sorunsuz şekilde çalışabilmesini sağlayan Euro 4 standardındaki motorin henüz üretilmiyor.Avrupa kalitesine yaklaşan yakıtın pazara sunulması, ancak 2004 yılı içerisinde gerçekleşti. Yeni teknoloji dizel motorların besleme sistemleri, sağlıklı çalışma prensiplerini kaliteli yakıt ve buna bağlı olarak çok ince ayarlar içerisinde gerçekleşiyor. Dizel motorlu araç satışlarının Avrupa seviyesine ulaşabilmesini sağlamak için öncelikle Türkiye’de rafinerilerin Euro 4 standardında üretim yapabilecek teknolojiye kavuşması gerekiyor. Ayrıca, bu yakıtın Türkiye’nin her yerinde kolayca bulunacak şekilde yaygınlaşması şart.Bilinçli tüketiciler dizele ilgi gösteriyorVW Binek Araçlar Müdürü Birgül Ak Karacahisarlı‘Yurtdışında uzun yıllar boyunca satışlardan ciddi pay alan dizel motorlar, artık teknolojinin gelişmesiyle birlikte daha da yoğunlukla kullanılmaya başlandı. Türkiye’de de giderek daha da bilinçlenen tüketici kitlesi dizel araçlara daha fazla ilgi gösteriyor. Özellikle daha çevreci olmaları, daha yüksek tork sunmaları, daha düşük yakıt tüketimi ve özellikle son zamanlarda daha az gürültülü olmaları dizel araçlara olan talebi artıran faktörler.Bunun yanında artan dizel piyasası bir çok markanın da dikkatini bu pazara yöneltmesini beraberinde getirdi. Özellikle 1.6 lt ve altı (görece vergi dezavantajı olmayan segmentler) motor hacmine sahip dizel araçlar Golf ve Bora’nın olduğu A segmentinde oldukça yüksek satış adetlerine ulaştılar. Volkswagen olarak biz özellikle Polo ve Passat modellerinde yüksek oranlarda dizel satıyoruz. Vergi dezavantajı nedeniyle Golf/Bora ve Touran da ise dizel motor satışları (Bu segmentlerde şu anda sadece 1.9 lt. ve 2.0 lt. dizel motor opsiyonlarımız var) nispeten düşük adetlerde seyrediyor. Önümüzdeki dönemde dizel araçların toplam pazardan aldıkların payın artacağını düşünüyoruz. Özellikle düşük motor hacimli (1.6 lt ve altı) hacim modellerde sunulan model sayısındaki artış bu ivmeyi kuvvetlendirecektir.’Yüksek kaliteli yakıtlar dizel satışlarını ateşlediBaylas Otomotiv-Citroen Genel Müdürü Nurkan Yurdakul‘Türkiye’de gerek ticari, gerekse binek dizel motorlu araçlar pazara katıldığı yıllarda dizel teknolojisinin eski olması ve gelişememesinden dolayı beklenen talebi görememiştir. Ticari dizel araçlar yakıt tasarrufundan dolayı belli bir talep görse de, yatırım amaçlı alınan binek araçlar tam bir hayal kırıklığı yaratmıştır. Bunun başlıca sebepleri; tüketicilerin, bu teknolojiyi kullanışsız bulmaları, periyodik bakım ve arıza giderilme esnasında benzinli teknolojiye oranla daha masraflı olduğuna inanmaları ve en önemlisi de binek araçlar için kullanılan yakıt kalitesinin düşük olduğu ön yargısıdır.Ancak gelişen teknoloji, dizel motorun Türkiye’de yeniden keşfedilmesini sağladı. Yeni nesil dizel motorun geliştirilmesiyle, araçlar benzinli motor kadar performanslı, sessiz ve gürültüsüz kullanışın yanı sıra çevreci bir tablo sergilemiştir. Ayrıca, yakıt üreten firmaların da bu motorlara paralel olarak yakıt kalitesini yükseltmesi, satışları ateşleyici ve pazarı geliştirici bir rol oynamış, satış grafiklerinin de tahmin edilmeyen seviyelere ulaşmasını sağlamıştır.Türkiye otomobil pazarında görünen o ki, yaşanan ekonomik krizlere rağmen, yakıt tüketiminde daha ekonomik, konforlu ve çevreye duyarlı dizel otomobillere talep tüketici tercihlerinde ön sıralara taşınacaktır. Citroen ise dizel teknolojisinde ulaştığı en son nokta olan HDI sayesinde, Türkiye’deki toplam satışlarının içindeki dizel araç payını yüzde 82 gibi yüksek bir orana çıkarmıştır.’ Satılan her iki otodan biri dizel olacakKia Marka Müdürü Bora Koçak‘Benzinli rakipleri ile karşılaştırıldığında, geliştirilen motor performansı, düşük yakıt tüketimi, sessiz ve sürüş keyfi veren yeni jenerasyon common-rail dizel teknolojisi, özellikle Avrupa pazarında, yükselen bir üretim ve satış trendi yakalamıştır. Önümüzdeki günlerde, Avrupa pazarındaki bu trend, Türkiye pazarındaki etkisini daha da artıracak; binek otomobil pazarındaki dizel motorlu modellerin satış oranı yüzde 50’ler seviyesine ulaşacaktır. Artan yakıt kalitesi, bu değişimin destekçisi olacak, özellikle SUV ve MPV gibi yakıt sarfiyatı yüksek sınıflardaki, dizel motorlu araçların tercih edilme oranı çok daha yüksek seviyelere ulaşacaktır. Tüm dünyada artan dizel motor talebi, Kia Motors’un dizel motor seçeneğine sahip binek otomobil üretimi ile ilgili çalışmalarını hızlandırmasına yol açmıştır. Buna bağlı olarak, Türkiye pazarında, yılın ikinci yarısı itibariyle, Kia’nın A,B,C ve D segment binek otomobil modellerinde dizel motor seçeneği sunulabilecektir.’ Dizel araçların payı 5 yılda 20 kat arttıRenault MAİS Genel Müdürü İbrahim Aybar‘Türkiye otomotiv sektöründe, dizel otomobil satışlarında 2002 yılından itibaren önemli bir yükseliş yaşanıyor. Avrupa’da pazarın yüzde 50-60’ını oluşturan dizel motorlu araç satışları, ülkemizde de rağbet görmeye başladı. Fakat, ülkemizdeki yakıt kalitesi özellikle dizel yakıt söz konusu olduğunda Avrupa’ya göre çok daha yavaş gelişiyor. Avrupa kalitesine yaklaşan yakıtın pazara sunulması ancak 2004 içerisinde gerçekleşti. Yeni teknoloji dizel motorların besleme sistemleri, sağlıklı çalışma prensiplerini kaliteli yakıt ve buna bağlı olarak çok ince ayarlar içerisinde gerçekleşiyor. Ülkemizdeki yakıt kalitesi iyileşmekle birlikte bunun genele yayılması, tüketicinin Türkiye’nin tamamında aracına uygun yakıt bulması uzun bir süre aldı. Dizel motorlu araç satışlarının Avrupa seviyesine ulaşabilmesini sağlamak için öncelikle ülkemizdeki rafinerilerin Euro 4 standardında üretim yapabilecek teknolojiye kavuşması gerekiyor. Tabii ki sadece bu yeterli değil, ayrıca Euro 4 standardındaki yakıtın Türkiye’nin her tarafında eksiksiz ve kolayca bulunacak şekilde yaygınlaşması gerekir.Renault olarak biz yeni dizel teknolojisi ile Türk tüketicisinin tanışmasında öncülük ettik ve ilk olarak 2002 yılında Clio Symbol modelinde daha sonra da Clio HB ve Kangoo Express modellerimizde 1.5 dCi motoru lanse ettik. Türkiye’nin en çok satılan otomobili olan Clio Symbol satışlarının büyük bir bölümünü lanse edildiği tarihten itibaren 1.5 dCi motorlu versiyon oluşturdu. Ayrıca, Megane II Sedan, Megane II HB, Megane II Wagon ve Scenic II’de de 1.5 dCi motor seçeneğini sunmaya başladık. Bunlara ek olarak, Laguna modelinde de 1.9 dCi motorlu versiyonu lanse ettik.’Kalitesiz yakıtla ilgili bilinçlendiriyoruzTofaş Ticari Direktörü Müfit Ataseven‘Dizel motor teknolojisinde yaşanan gelişmeler ekonomik dizel motor seçeneğinin eksik tarafları olan performans ve ses problemlerini gidermiş ve müşteri beklentilerini istenilen seviyenin üzerinde karşılamıştır. Bu durum önemli bir dizel pazarı yaratmış ve petrol dağıtım şirketlerinin satış portföyleri içerisinde dizel yakıtın yerini önemli bir noktaya taşımıştır. Dolayısıyla, rekabet yeni nesil dizel yakıtlarını ortaya çıkarmıştır. Şurası da bir gerçek ki henüz Avrupa normlarına uygun dizel yakıt üretimi ülkemizdeki mevcut rafineri teknolojisi ile mümkün değildir. Bu nedenle, bir takım katkılarla sağlanan ek performans ve kullanım avantajları sunan yeni nesil dediğimiz yakıtlarla dahi (soğukta sorunsuz kullanım, yüksek setan sayısı gibi) Türkiye’de pazarlanan yerli/ithal tüm dizel araçlarda Avrupa çevre normlarına uygun egzoz emisyon sonuçları alınamamaktadır. Hatta Avrupa’daki dizel yakıt standartlarına uygun olarak üretilen araçlar, bu farklılık nedeniyle sorunlar yaşayabilmektedir. Tüm bunlara rağmen bu yeni ürünler, müşterilerimize yakıt kalitesinin, araçların performansı için ne kadar önemli olduğu bilincini kazandırmaktadır.Ülkemize çeşitli yollarla sokulan ve düşük fiyatlarla pazarlanan kalitesiz yakıt en büyük sorun. Bu konuda müşterinin bilinçlenmesi en fazla önem verilmesi gereken noktadır. Bu nedenle, pazarlamakta olduğumuz araçlarımızda kullanılan dizel motorlara, mevcut Türk standartlarına uygun yakıtların herhangi bir zarar vermemesi için her türlü önlem alınmıştır. Satış sonrasında, bakım için servislerimize gelen dizel araçlarımızda teknisyenlerimiz, yakıt kaynaklı olası problemleri yaşayacak kritik noktaları gözden geçirir ve gerekli işlemleri yaparlar. Kontroller sonrası hasar oluşmuş ya da başlangıç seviyesinde tespit edilen ilgili noktaları müşterilerimizle paylaşıyoruz. Kalitesiz yakıtın nelere mal olacağı konusunda bilinç düzeyini arttırmaya çalışıp, kaynağı belli olmayan yakıt kullanmamalarını sağlamaya çalışıyoruz. Dolayısıyla hedefimiz, memnun müşterinin yanında bilinçli müşteriler yaratmaktır.’Lüks araçlarda dizel talebi giderek artıyor‘Gelişen teknoloji ile birlikte tüm dünyada dizel motorların benzinli motorlara göre avantajlı yönleri giderek artıyor. Yol tutuş, konforlu sürüş, çevre ve yakıt tasarrufu açılarından dizel motorlar daha fazla artılar taşıyor. Bu avantajların tecrübe edilmesi ile de dizele olan talep giderek artmaya başladı. Lüks segmentte eskiden dizel motorlar tercih edilmezken, şimdi dizel trendinin başladığını gözlemliyoruz. Özellikle off-road araçlarda belirginleşen bu trendin yükselmeye devam edeceğini söyleyebiliriz. Euro Dizel’in gelmesi ve getirdiği katkılar, tüketicinin dizel motorlara daha çok güvenmesini sağladı. Yukarıda bahsettiğimiz dizel avantajlarının yanı sıra daha yüksek performans ve daha iyi ivmelenme özellikleri de dizel motorlu araçların olumlu özellikleri arasında... Avrupa’da bugün dizel motorlar yüzde 50’lik bir paya sahip. Çok geçmeden Türkiye’de de bu orana ulaşılacağına inanıyoruz.’Almanya’da dizel benzinli satışlarını solladıMercedes-Benz Pazarlama Direktörü Eşref Biryıldız‘Dizel pazarının son yıllarda giderek artan bir trend içerisinde olduğunu diğer Avrupa ülkelerinde olduğu gibi söylemek mümkün. Bunun en büyük nedeni son yıllarda tüm üreticilerin 1.6 litre hacmin altındaki dizel versiyonlarını piyasaya sürmüş olmalarından ve tüketicinin yakıt sarfiyatına artan bir eğilimle hassasiyet göstermesinden kaynaklanıyor. Bu arada Almanya’da ilk defa dizel satışlarının benzinli araç satışını geçtiğini söylemek gelecek için trendin nereye doğru yönlendiğini görmek açısından ilgi çekici olacaktır. Halen hibrid (melez) teknolojisi ile kısıtlı gelişmeler ve tasarruf sağlanmışken, dizele yönelimle var olan kaynakların daha uzun süreli ve verimli kullanımı ve çok daha büyük bir tasarruf sağlanması mümkün olabilecektir.’
    Etiketler:

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı