Carlsberg Türkiye’de Damla Hanım’a emanet

Hürriyet Haber
06.10.2003 - 00:00 | Son Güncelleme:

Danimarkalı Carlsberg'in Türkiye'deki markaları Damla Birol'a emanet. Türk Tuborg Pazarlama Başkan Yardımcısı Damla Birol, Danimarka'dan sonra en fazla Tuborg birasının Türkiye'de satıldığını belirterek, ‘‘Carslberg için Türkiye önemli ülkelerden biri, çok hızlı bir büyüme bekliyor’’ dedi.TÜKETİCİLERİNİN büyük bölümü erkek olan bira sektöründe, artık kadın yöneticilerin de ağırlığı göze çarpıyor. Dünyanın en büyük 5 bira üreticisinden biri olan Danimarkalı Carlsberg'in Türkiye'deki markaları Damla Birol'a emanet.Türk Tuborg Pazarlama Başkan Yardımcısı Damla Birol, Danimarka'dan sonra en fazla Tuborg birasının Türkiye'de satıldığını belirterek, ‘‘Carslberg için Türkiye önemli ülkelerden biri, bölgede çok hızlı bir büyüme bekliyor’’ diyor. Carlsberg'in tam 2001 krizi döneminde Türk Tuborg'un çoğunluk hisselerini aldığını ve 25 milyon dolar civarında yatırım yaptığını hatırlatan Damla Hanım, kriz döneminde marka ve pazarlama yatırımlarının asla kesilmemesinin altını çiziyor.Futbol ve basketbol gibi sporlarla da görevi nedeniyle yakınlaşan Damla Hanım, bu konularda takım arkadaşlarından büyük destek gördüğünü vurguluyor. Yaklaşık 6 aydır Türk Tuborg Pazarlama Başkan Yardımcılığı görevini yürüten Damla Birol ile bira sektörünün yanısıra bira devi Carlsberg'in Türkiye'ye bakışını konuştuk. Uluslararası Carlsberg içinde Türkiye'nin rolü nedir?- Carlsberg, 2001 yılında Türk Tuborg'daki çoğunluk hisseleri satın aldı. Sonra da ciddi bir yatırım yaptı. Türkiye, Danimarka'dan sonra en çok Tuborg satılan ülke. Bu yüzden Carlsberg dünyasında Türkiye önemli ülkelerden biri. Türkiye'nin yer aldığı bölgede Carlsberg hızlı bir büyüme bekliyor. Tuborg ve Carlsberg markalarında, Polonya ve Rusya'dan sonra Türkiye üçüncü pazar büyüklüğüne sahip. 140 ülkede faaliyet gösteren Carlsberg, 40 civarında ülkede üretim yapıyor. Üretim kalitesinde ise Türkiye Danimarka'dan sonra ikinci sırada yıllardır, hedefimiz birincilik. Kriz Carlsberg'in Türkiye'deki yatırımlarınızı etkilemedi mi?- Carlsberg'in çoğunluk hisselerini satın almasından sonraki yatırımı kriz ortasına rastladı, ama buna rağmen hiç çekinilmeden yatırıma devam edildi. Bu yatırımdan sonra da modernizasyona gidildi. Ciddi bir şişeleme tesisi kuruldu, tesisler, dağıtım filosu tamamen yenilendi. Kriz döneminde yaklaşık 25 milyon dolarlık yatırım yapıldı. Çünkü kriz dönemleri, pazarlama ve marka yatırımlarında geri çekilecek zaman değil. Hayat damarınızı kestiğinizde yeniden başlamak çok zor.Bira pazarındaki konumunuz nedir?- Bira sektörünün yüzde 99'unu iki firma paylaşıyor. Biz 2000 yılından beri pazarda 2 puan kazandık. Pazardaki toplam payımız, yüzde 23. Şu anda 300 milyon litre kapasitemiz var. Hedefimiz büyümeye devam etmek. Markalara ve insanlara yatırım yaptığımız zaman bu büyümenin arkadan geleceğini düşünüyoruz. Yeniliklerin önemli olduğuna inanıyoruz. Pazarı büyütmek için nasıl bir strateji izliyorsunuz?- 'Bira deyince aklınıza ne geliyor?' diye sorunca tüketiciler bize şunları sıralar. ‘Keyif, birlikte olmak, sohbet, muhabbet, arkadaşlık, az alkollü içecek, çok fazla hazırlık gerektirmeyen bir içecek.’ Pazarlama aktivitelerimizi yemek gibi düsünürsek, bunun içine çokça bir tutam kalite koymak, bolca eğlence, bolca futbol koymanız gerekiyor. Bütün dünyada bu iş böyle yapılıyor. Biz de Carlsberg ve Tuborg için bu tür aktiviteleri yapıyoruz. Tüketicilerimizle duygusal bir bağ kurmaya çalışıyoruz.Hangi ülkelere ihracat yapıyorsunuz?- İhracatımız Carlsberg merkezden yönlendiriliyor, çok uluslu bir şirket olduğumuz için sınırlarımız var. Genelde ihracatımız komşu ülkelere. 11 ülkeye ihracatımız var. Irak, çok bakir bir pazar. Eskiden beri bu bölgede bir miktar satışımız vardı. Şimdi herkesin gözü bu bölgede. Futbola profesyonel olarak yaklaşıyorumErkeklerin ağırlıklı tüketici olduğu bira sektörüyle nasıl tanıştınız?- Yurt dışında pazarlama konusunda çeşitli şirketlerde çalıştıktan sonra danışmanlık yapmaya başladım. 1997-2000 arasında Türk Tuborg'a danışmanlık yapıyordum. Carlsberg henüz çoğunluk hisselerini satın almamıştı. Sektörü çok sevdim, çok eğlenceli yanları var. Futbol, basketbol ve müzikle pazarlama yapıyoruz. Çok değişik pazarlama araçları kullanmamız gerekiyor. Futbola profesyonel olarak yaklaşıyorum, arkadaşlarım bana çok yardımcı oluyor. Ben de o heyecanı hissedebiliyorum artık. Kişi başına yılda 12 litre bira içiyoruzTürkiye'de kişi başına bira tüketimi hangi düzeyde?- 1970'lerde kişi başına bira tüketimi 1.5 litreydi. Kişi başına bira tüketimi 1980'lerde 6.5 litreye yükseldi, 1995'lerde 10.5 litreyi buldu. Bugünlerde de 11.5-12 litreye ulaştı. Bu iyi bir trend, ama Türkiye'deki rakamlar yurt dışına göre çok geride. ABD'de kişi başına bira tüketimi 80 litre. Bira kültürünün çok yerleştiği ülkelerde 150 litreye yükseliyor. Bira tüketicisinin profili genelde nasıl?- Bira tüketicisi ağırlıklı olarak erkek, 20-35 yaşları arasında, ortalama yaş 33. Birada tüketim doğudan batıya geldikçe artıyor. Marmara ve Ege'ye geldiğinizde kişi başına yıllık tüketim 15-20 litreye yükseliyor.Carlsberg, 60 milyar litrelik bira deviCARLSBERG 1847'de Danimarka'da bira üreticisi J.C Jacobsen tarafından kuruldu. 1873'te Kopenhag'da bir grup bankacı ve sanayicinin girişimiyle Tuborg Fabrikaları faaliyete geçirildi. 1970'de Carlsberg ve Tuborg birleşti. 1987'de Danimarka'daki bira üreticileri Carlsberg çatısı altında biraraya geldi. Bugün Carlsberg Breweries, 29 bin çalışan ve yıllık 60 milyar litre satış hacmine sahip. 140'dan fazla ülkede ürünleri satılan Carlsberg, 40 ülkede üretim yapıyor. Günde 49 milyon şişe bira üreten Carlsberg, dünyanın en büyük 5 bira şirketi arasında. Carlsberg Breweries, 2001 Mayıs'ta Türk Tuborg'un hisselerini satın aldı. Türk Tuborg, 1967'de Yaşar Holding ve Tuborg Breweries ile ortak kurulmuştu.Şirkette bira içmek serbest!TÜRK Tuborg'da çalışanların diğer şirketlere göre bir farklı yönü var... Mesai saatleri içinde de bira içmek serbest. Damla Birol, ‘‘İş saatlerinin ilerleyen zamanlarında bira içiliyor. Şirketimizde özellikle işler bittikten sonra rahatlamak için bira içiyoruz’’ diyor. DAMLA BİROL Türk Tuborg Pazarlama Başkan Yardımcısı Damla Birol, Boğaziçi Üniversitesi İşletme Fakültesi'nden mezun. Fulbright bursuyla ABD'de Indiana Üniversitesi'nde işletme masteri yaptıktan sonra, 1989'da Procter & Gamble Inc.' e katıldı. Kanada'da P&G'nin Ivory markasının pazarlama sorumlusu olarak çalıştı. 1992'de P&G Türkiye'ye geçti ve 1995'e kadar pazarlama müdürlüğü görevini sürdürdü. Daha sonra çeşitli kuruluşlara pazarlama ve pazarlama organizasyonu konularında danışmanlık yaptı. 2003 Mart ayından bu yana Türk Tuborg Pazarlama Başkan Yardımcılığı görevini sürdürüyor.
Etiketler:

EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı