Capital dergisi Kasım sayısından

Hürriyet Haber
06.11.2001 - 00:00 | Son Güncelleme:

TÜRKİYE'NİN EN BEĞENİLEN ŞİRKETLERİ ABD'de Fortune'un gerçekleştirdiği "Most Admired Companies" araştırmasını Avrupa'da Financial Times'ın gerçekleştirdiği "World's Most Respected Companies" araştırması izledi. Türkiye'de de Capital iki yıl önce bir devrim başlatarak "En Beğenilen Şirketler" araştırmasına imza attı. 2001 yılında ikincisi gerçekleştirilen araştırmada Türkiye'nin en beğenilen ilk üç şirketi Arçelik, Koç Holding ve Vestel Elektronik oldu. 796 profesyonel yönetici ile görüşülmesinin ardından gerçekleştirilen bu dev araştırma her sektörden şirketler için çok önemli mesajlar içeriyor, geleceğe yönelik ipuçları veriyor.NOBELLİ EKONOMİST SAVAŞI YORUMLUYORDünyanın en ünlü ekonomistlerinden Gary S. Becker 11 Eylül'deki saldırılar sonrasında ortaya çıkan tabloya ve Afganistan harekatının etkilerine oldukça farklı yaklaşıyor. Becker Amerikan ekonomisinin kısa sürede kendisini toparlayacağını ve bunun dünya ekonomilerine de yansıyacağını vurguluyor. Chicago Üniversitesi'nde öğretim üyesi olan ve aynı zamanda Businessweek dergisine makaleler yazan Gary S. Becker Capital için çok özel değerlendirmeler yaptı.İSTANBUL DIŞINDA NELER OLUYOR?Tüketim araştırmalarında daha çok büyük metropoller baz alınıyor. Oysa Anadolu'nun 7 bölgesinde, 81 ilde farklı tüketim eğilimleri göze çarpıyor. Kriz dönemlerinde bu tüketim farklılıkları şirketler için daha büyük önem kazanıyor. Anadolu dikkate alınmadan yapılan değerlendirmelerden yanıltıcı sonuçlar ortaya çıkabiliyor. Capital, krizin ardından, Edirne'den Ardahan'a sektör sektör tüketim eğilimlerini ortaya koyan çok özel bir araştırma hazırladı.SOĞUTUCUDAKİ BÜYÜK BAŞARIKriz döneminde başarı öykülerine rastlamak zor aslında. Ancak Enver Eren bu genel kanıyı yıkıyor. Eren soğutucu üreten aile şirketini devraldığında atölyeden bir farkı yoktu. SFA Soğutma Sanayi adında yeni bir şirket kurduktan sonra yeni yatırım ve işbirlikleri de birbiri ardına geldi. Enver Eren şimdi kurduğu joint-venture'lar ve ortaklıklarla marketlerle değil global oyuncularla iş yapıyor. Önümüzdeki yıl Arçelik, Beko ve Candy ile yaptığı anlaşmalarla Avrupa'da sayılı üreticiler arasına girecek.BOŞ OFİS SENDROMUTürkiye'de, özellikle İstanbul'da A tipi ofis kapasitesi 1990'larda patlamaya başladı. Yıllık büyüme bazen yüzde 90'lara ulaştı, ortalama yüzde 15'in altına inmedi. Büyük kentler bir anda ofislerle doldu ve fiyatlar hızla yükseldi. Ancak kriz ve tasarruf önlemleri her şeyi tersine çevirdi. Birleşen bankalar, küçülen şirketler ve kapanmalar bir anda "ofis boşluğu" sendromu yarattı. Capital Türkiye'nin ofis arzının son haritasını çıkardı.BEYAZ ÇÖKÜŞAmerika ve Avrupa ülkelerinde olduğu gibi Türkiye'de de beyaz et tüketimi özellikle son yıllarda artış eğiliminde. 10 yıl önce kişi başına 4 kg olan tüketim 12 kg'a çıktı. Bu parlak tablo çok sayıda girişimciyi sektöre çekti, bazı şirketleri kapasite artırımına yöneltti. Ancak kriz ile birlikte şu anda "beyaz" sektörde tam bir çöküş yaşanıyor. 2001 yılında yüzde 10 büyüme hedeflenen sektörde yüzde 5-10 arasında bir küçülme olacağı konuşuluyor. Capital sektörün ileri gelenleriyle birlikte beyaz etin geleceğini araştırdı.ÖNGÖRÜLMEYEN NASIL YÖNETİLİR?Ne 11 Eylül'deki saldırı ne de Marmara depremi tahmin edilebilirdi. Bu nedenle de herkes bu gibi olaylar karşısında genellikle hazırlıksız yakalanıyorlar. Ancak şirketler öngörülemeyen olaylar ve bu olayların ardından gelen dönemlere karşı senaryolar geliştirebilirler. Öngörülemeyenin yönetimi (Managing the unguessable) olarak adlandırılan bu anlayış tamamen senaryo planlamaya dayanıyor. İşin özünde geleceğe yönelik senaryolar oluşturup ortaya çıkacak tehlike ve fırsatlardan kazançlı çıkma stratejisi var. Son dönemde yaşananlar bu görüşü destekleyenleri haklı çıkardı ve senaryo planlama yeniden gözde hale geldi.YENİDEN YAPILANMADA SON YAKLAŞIMLARTüm dünyanın ekonomik sıkıntı içinde bulunduğu günlerde özellikle şirketler "yeniden yapılanma (reengineering)" kavramını daha sık kullanır hale geldi. Yeniden yapılanma konseptinin yaratıcılarından Dr. Michael Hammer James Champy ile birlikte yazdığı "Reengineering the Corporation" kitabının ardından son olarak "The Agenda" kitabıyla bir anda dikkatleri üzerine çekti. Yeni çalışmasında Yeniden yapılanmada yeni yaklaşımlar, müşteri odaklılık, yeni ekonomi ve şirket örnekleri üzerine yoğunlaşan Hammer Capital'in sorularını yanıtlarken yöneticilere önemli taktikler verdi.İŞ DÜNYASININ REKABET ANALİZİİsviçre'deki Uluslararası Yönetim Geliştirme Enstitüsü tarafından yayınlanan "Dünya Rekabet Gücü Yıllığı" motivasyondan finansman yeteneğine, verimlilikten üst düzey yöneticilerin kalitesine kadar çok farklı alanlarda Türk iş dünyasının rekabet haritasındaki yerini belirliyor. Araştırmanın sonuçlarına göre Türkiye yönetim alanında uluslararası deneyimde güçlü, iş etiği açısından ise zayıf. Motivasyon ve eğitime de daha fazla önem vermesi gerekiyor.
Etiketler:

EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı