BusinessWeek, Şahin'i örnek girişimci gösterdi

Hürriyet Haber
21 Şubat 2000 - 00:00Son Güncelleme : 21 Şubat 2000 - 00:01

SON sayısında, ‘‘Batırılamayan kahramanlar’’ başlığıyla, Avrupa'daki göçmen girişimcileri kapak konusu olarak işleyen BusinessWeek dergisi, Türk işadamı Kemal Şahin'i ‘‘örnek girişimci’’ olarak gösterdi.

DÜNYACA ünlü haftalık ekonomi dergisi BusinessWeek, Avrupa'da her türlü zorluğa karşı kendi işlerini kurarak yeni iş alanı ve istihdam yaratan yabancıları anlatan kapak yazısında, Almanya'da tekstil imparatorluğu kuran Kemal Şahin'i örnek gösterdi. ‘‘Batırılamayan kahramanlar’’ başlıklı yazıda Avrupa'daki göçmenlerin kıtalar arası ekonomiye yeni bir dinamik aşıladığı ve binlerce yeni iş alanı yarattığı belirtildi. Dergiye göre; ‘‘Avrupa'da doğurganlık oranının giderek düşmektedir. Oysa yaşlı Avrupa'nın 2025'te 40 milyon genç işgücüne gereksinimi olacaktır.

DÜKKANDAN İMPARATORLUĞA

BusinessWeek'e ‘‘Benim iş anlayışım Alman, kültürüm Türk’’ diyen Kemal Şahin'in öyküsü, dergide şöyle yeraldı:

‘‘1982'de Aachen Üniversitesini bitiren Kemal Şahin, sınırdışı edilmemek için Türkiye'den ithal ettiği T-shirtleri sattığı küçük bir dükkan açtı. Bu, Şahin'in tekstil imparaatorluğuna giden yolun başlangıcıydı. Günümüzde Türkiye'deki 18 tekstil fabrikasının sahibi olan Şahin, Avrupa'nın yanısıra ABD'ye bile giysi satıyor. Türk işadamının aynı zamanda Almanya'nın pek çok şehrinde 311 Adessa parekende satış noktası bulunuyor. Şahin'in Santex Grubu, 1.800'ü Avrupa'da kalanı Türkiye'de toplam 9.600 çalışana sahip. Genç Türk işadamının yarattığı imparatorluğun yıllık cirosu ise 900 milyon dolar.’’

Dergi, Şahin'in önderlik ettiği girişimciliğin pek çok Türk göçmene de yol gösterdiğini belirtti. Aachen civarında kendi işyerini açan Türklerden Veli Demirdizen satıcılıktan 1998'de çocuk giysisi üreten D.M.D. şirketini kurdu. ‘‘Herşeyi Santex'de öğrendim ve daha iyiyi yapmaya hazır olduğumda kendi işimi kurdum’’ diyen Demirdizen'in şirketi DMD'nin geçen yıl satışları 1.8 milyon dolara ulaşmayı başardı.

BusinessWeek Alman Ekonomi Enstitüsü Müdürü Helga Herrman'ın araştırmasını aktarırken de Almanya'da sayıları 50 bini bulan Türk işadamlarını ‘‘çok güçlü’’ olarak tanımladı ve 2010'da bu sayının 2 katına çıkacağını 101 milyar dolarlık bilançoya ulaşılacağını öngördü.

YABANCILAR DİNAMİZM AŞILADI

BusinessWeek'e göre; Avrupa'daki hükümetler göçmen aileleri birleşmesi ve politik ilticanın dışında göçmenlere kapılarını kapatmaya çalışırken göçmenler de kıtalararası ekonomiye yeni bir dinamik aşılarken, binlerce de yeni iş alanı yarattı.

Essen Ekonomi Enstitüsü'nden Hans Dietrich von Loeffelholz'un araştırmasına göre Avrupa'daki yabancılar yılda 461 milyar dolar kazanırken 153 milyar dolar da vergi ödüyor ve yalnızca 92 milyar dolarlık sosyal yardım alıyor. 10 yıl önce kendi işini kuran 550.000 yabancı, günümüzde yüzde 18 artışla 650.000'e yükseldi. Oysa bu oran artışı, yerleşik nüfusta ancak yüzde 7 dolayında. OECD Göçmenlik Bürosu'ndan Jean-Pierre Garson da, göçmenleri kendi ülkelerinden ayrılmakla çok büyük riskler üstlendiğini vurgulayarak, çok daha dinamik bir grubu oluşturduklarını söylüyor. Yabancılar, kimsenin istemediği işleri üslenmekte, çok uzun saatler çok düşük üret karşılığında çalışabilmektedir.

40 MİLYON GÖÇMEN

BusinessWeek, Avrupa'daki hükümetlerin her türlü ekonomik sorunda göçmen karşıtı bir popülist politika izleyerek bir anlamda Haider'in silahını kullandıklarını belirtiyor. Son olarak Almanya, yeni Vatandaşlık Yasası ile yabancıların çocuklarına ancak doğumla vatandaşlık verilebileceğini getirdi. Belçika, 35.000 yasadışı göçmene vatandaşlık vererek, çalışıp vergi ödemelerini sağlayan Sığınmacı Programı kapsamına aldı.

Çalışan genç nüfusa gereksinimi olan Almanya ve Fransa ve diğer Avrupa ülkeleri, tarihsel olarak 1950 ve 60'larda göçmen işçileri davet etti. Avrupa, petrol krizinin yaşandığı 1970'lerde de misafir işçileri geri gönderme politikası izlemeye başladı. Ama başaramadı. Üstelik göçmen ailelerinin birleşmesi ve politik sığınmacılarla Avrupa'nın nüfusu her yıl 500.000 arttı. Kosova krizinin yaşandığı 1999'da ise bu sayı 717.000'e ulaştı.

BusinessWeek, Avrupa'nın 21'nci yüzyılda daha çok göçmene gereksinimi olduğunu vurgulayarak bu ‘‘soğuk gerçek bilinmemezlikten geliniyor’’ dedi. Dergide yeralan BM Nüfus Organizasyonu'nun bir araştırmasına göre Avrupa'da doğurganlık oranının giderek düşüyor. Oysa yaşlı Avrupa'nın 2025'te 40 milyon genç işgücüne gereksinimi olacak.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı