Gündem Haberleri

Bu trajediyi yaşamayın

Hürriyet Haber
08.02.2006 - 00:00 | Son Güncelleme:

Görüş alanları içinde kaldıkları ve daha rahat müdahale edebildiklerinden dolayı birçok anne, araç kullanırken hala bebeklerini ön koltukta taşımayı tercih ediyor. Uzmanlar bunun doğru olmadığını söylemesine rağmen bebeğini ön koltukta oturtmak zorunda kalanların ise mutlaka ön yolcu koltuğunun hava yastığını devre dışı bırakması gerekiyor. Çünkü yapılan testler hava yastığının açık olması halinde ’ana kucağı’nın dış yapısının sanki süngerden üretilmiş gibi ezildiğini ve bu etkinin bebeğin de başını ezdiğini gösteriyor.

Otomobillerde hava yastığının hayati önem taşıdığını ve gelişen güvenlik önlemleriyle birlikte araç içindeki sayılarının hızla arttığını biliyoruz. Ancak, bebeklerin 9 aya kadar ön koltukta ters yönde monte edilen ana kucağında taşınması, hava yastığının açık olduğu durumlarda ölümcül sonuçlara yol açabiliyor.

Auto Show dergisi bu konuda yapılan bir testi bu hafta sayfalarına taşıdı. Testin amacı hava yastığı açıldığında sürüş yönüne ters yönde, ön yolcu koltuğuna monte edilen bebek koltuğunun başına neler gelebileceğini göstermek adına önemli. Sonuçları ise tam bir felaketi işaret ediyor. Hava yastığının açık olması halinde bebek koltuğunun (ana kucağı) dış yapısı sanki süngerden üretilmiş gibi eziliyor ve bu etki bebeğin de başını eziyor. Bu kaza gerçek yaşamda olsaydı neler olacağını dile getirmeye çalışmak bile korkutucu.

ARKA KOLTUĞA BAĞLAYIN

Görüş alanları içinde kaldıkları ve daha rahat müdahale edebildiklerinden birçok anne, araç kullanırken hala çocuklarının ön koltukta oturmasını tercih ediyor. Ancak bu davranış kesinlikle doğru değil. Çarpışma testlerinden elde edilen sonuçlara göre, çocuklar için en güvenli yer, doğru bir şekilde doğru çocuk koltuğuna bağlandığı yerdir. Bu nedenle kullanım kitapçıklarında birçok üretici, 12 yaşına kadar çocukların arka koltukta oturtulmalarını tavsiye ediyor.

9 aya kadar bebeklerin boyun ve kas yapıları, çarpışmalarda başlarını koruyamayacak kadar zayıftır. Bu yüzden gerçekleştirilen testte, ters yönde monte edilen ana kucaklarının ön koltuğa neden sadece yolcu hava yastığı kapalıyken bağlanması gerektiğini gösteriyor. Hava yastıklarının içindeki patlayıcı maddenin gücü bebeklerin kemiklerinden daha güçlü olduğu için lütfen bu konuda dikkatli olun, hava yastığını kapatmayı unutmayın.

AVRUPA’DA KANUNLAR SERT

Ülkemizde ters yönlü bebek koltuklarının arka koltuklara monte edilmesi konusunda bir kanun yok, ama Avrupa ülkelerinde ise bu konudaki kanunlar oldukça sert. Bunun dışında otomobil üreticileri de kullanım kitapçıklarında çocuk koltuklarının arka koltuklara monte edilmesini öneriyor.

Buna rağmen bebeğini ön koltukta oturtmayı isteyenlerin, ön yolcu koltuğunun hava yastığını devre dışı bırakması gerekiyor. Günümüz otomobillerinin çoğunda bu mümkün. Birçok modelde kapatma işlemi kontak anahtarıyla basit bir şekilde yapılabiliyor. Ancak bu durumda sorumluluk sürücüye ait oluyor.

YOLCUYU TANIYAN HAVA YASTIKLARI

Yolcu hava yastığı kapalı unutulur ve ön yolcu koltuğunda bir yetişkin varken bir kaza olursa yolcunun ağır yaralanması hatta ölmesi mümkün. Bu yüzden birçok üretici, koltukta yolcu olup olmadığını algılayabilen sistemler kullanıyor. Ön koltuğa bir yolcu oturduğunda hava yastığı otomatik olarak aktif hale getiriliyor. Bebek koltuğu monte edildiğindeyse ön koltuk sensörü sisteme haber verip, hava yastığının kapatılmasını sağlıyor. Bu sistemin en önemli avantajı, ön koltuk yolcusunun sürekli koruma altında olması. Mercedes gibi firmaların sunduğu sistemin dezavantajıysa, sadece özel üretilen pahalı koltuklarla alınabiliyor olması.

İptal şalterinin olmadığı durumlarda tek yol, servise gitmek. Servisteki yetkili teknisyen, arıza kontrol aygıtını kullanarak hava yastığını yeniden programlıyor veya elektrik ve kontrol sistemlerini yeniden ayarlıyor. Buradaki en önemli tehlike, tekrar servise gidene kadar hava yastığının devre dışı kalması. Bu sürede ön koltuğa oturan yolcu korumasız kalıyor. Bu yüzden en iyisi hala, bebek ve çocuk koltuklarını arka koltuklara monte etmek.

Hava yastığı nasıl kapatılır

Birçok güncel otomobilde yolcu hava yastığı kontak anahtarıyla basit bir şekilde devre dışı bırakılabiliyor. Bunun için gerekli olan anahtar yuvasının nerede olduğunu tabloda bulabilirsiniz. Kapatma opsiyonu olmayan otomobillerde iş zorlaşıyor. Sigortayı sökmek kesinlikle yanlış bir hareket olur, çünkü tüm güvenlik sistemi bundan etkilenir. Bu nedenle hava yastığını devre dışı bırakma işlemi sadece yetkili servislerde yaptırılabilir. Burada hava yastığı sisteminin kontrol aygıtı yeniden programlanıyor. Ancak bu işlemi yaptırabilmek için üretici firmanın açık bir şekilde izin vermiş olması şart. Bizde olmasa da AB ülkelerinde bu değişikliğin ruhsata işlenmesi zorunlu.
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı