Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Brezilya bu golü nasıl attı

    Aytaç FENER
    15.07.2007 - 00:00 | Son Güncelleme:

    İsviçre’deki New7Wonders Vakfı’nın düzenlediği "Dünyanın Yeni Yedi Harikası" oylaması, 100 milyon insanın katılımıyla 07.07.2007’de sonuçlandı ve seçilen 7 harika, Lizbon’da açıklandı. Ancak sonuçlara yapılan itirazlar bitmedi. En şaşırtıcı sonuç, bu 7 harikanın arasında Brezilya’daki İsa Heykeli’nin de bulunması. 1931’de Rio de Janeiro’da yapılan bu heykel nasıl oldu da bu listeye girebildi?

    Çünkü Brezilya’da bunu sağlamak için ciddi bir kampanya yürütüldü. Başkan Lula oy kullanılacak web adresini, telefon numaralarını bizzat halka duyurdu. Ülkedeki telefon şirketleri de oylama için gönderilecek mesaj ve SMS’leri bedava üstlendiler. Böylece Brezilya’dan gelen oylar, İsa Heykeli’ni listeye sokacak kadar arttı.

    Aralarında Ayasofya’nın da bulunduğu 21 finalist 2006 başında açıklandığında, yeni 7 harikayı belirlemek için küresel bir oylama çılgınlığı başladı. Ama uzun soluklu oylama süreci, bazı ülkelerde projeye ilginin zamanla azalmasına neden oldu. Örneğin Time Dergisi’nin en etkili kişiler listesinde Atatürk için deli gibi oy kullanan Türkler, bu kampanyaya pek ilgi göstermedi.

    Ama bazı ülkeler de eserlerinin listede yer alabilmesi için ciddi kampanyalar düzenledi. Örneğin 2007 başında 21 finalist arasında, listenin ortalarında yer alan Ürdün’deki antik Petra kenti, Ürdün Kraliyet Ailesi’nin kampanyası sayesinde ilk 7’ye girmeyi başardı. Ürdün Kraliçesi Rania, Petra antik kentinde fotoğraf bile çektirdi. Peru hükümeti, Machu Picchu’ya oy verilsin diye kamu alanlarına bilgisayar terminalleri kurdu. Listeye girince törenler düzenlenen Peru’da Turizm Bakanı, "Machu Picchu’nun yeni harikalar arasına girmesi, Peru halkının birleşince neler yapabileceğini gösterdi" dedi. Meksika’da da otobüsler Chichen Itza piramidine oy verin çağrılarıyla donatıldı. Başkan Felipe Calderon bizzat kampanyalara katıldı.

    BREZİLYA’DA BEDAVA SMS KAMPANYASI

    Oylamaya Kurtarıcı İsa Heykeli ile katılan Brezilya’da düzenlenen kampanya ise en etkileyicisi oldu. Kampanyayı bizzat Başkan Lula "İsa’ya oy verin, dünyanın yedi harikasından birine sahip olalım" diyerek başlattı. Oy verilecek web adresini, mesaj yollanacak telefon numaralarını verdi. İsa Heykeli seçilirse, ülkeye yılda yarım milyon ekstra turist, 45 bin kişilik iş imkanı sağlayacağını söyledi.

    Brezilya milli futbol takımı, İngiltere ile oynayacağı maç için sahaya Kurtarıcı İsa Heykeli’ne oy verin pankartıyla çıktı. Brezilya’nın kampanya için bulduğu slogan "Vote no Cristo" (İsa’ya oy verin) çok zekice seçilmişti çünkü Brezilyalı olsun olmasın, tüm Hıristiyanlara ulaşıyordu.

    Bu milli kampanyaya özel sektör de katıldı. Telefon şirketleri hemen bir promosyon düzenlediler. New7Wonders kampanyasında, internet üzerinden bir kişi sadece bir tek oy atabiliyordu, ancak SMS veya telefonla mesaj yollamada böyle bir sınır yoktu. Parasını veren istediği kadar SMS yollayabiliyordu. Bu para sorununu Brezilya telefon şirketleri, New7Wonders telefon hatlarına atılacak mesajları ücretsiz yaparak ortadan kaldırdı. Sonuçta Brezilya’dan İsa’ya oylar yağdı ve heykel yedi harikadan biri oldu.

    YENİ 7 HARİKA

    Çin Seddi, MÖ 220 ve MS 1368 ve 1644, Çin

    Petra, MÖ 9, MS 40, Ürdün

    Kurtarıcı İsa Heykeli, 1931, Brezilya

    Machu Picchu, 1460-1470, Peru

    Chichen Itza Piramidi, MÖ 800, Meksika

    Roma Kolezyum, MS 70-82, İtalya

    Tac Mahal, MS 1630, Hindistan

    ANTİKÇAĞIN 7 HARİKASI

    Keops Piramidi (Mısır)

    Babil’in Asma Bahçeleri (Irak)

    İskenderiye Feneri (Mısır)

    Halikarnas Mozolesi (Türkiye)

    Artemis Tapınağı (Türkiye)

    Zeus Heykeli (Yunanistan)

    Rodos Heykeli (Yunanistan)

    YARIŞMA KURALLARI

    2000’de başlayan Yeni Yedi Harika yarışmasına 2005’in sonuna kadar aday gösterildi. Adaylarda aranan özellik 2000 yılından önce insan tarafından inşa edilmiş ve ayakta olmasıydı. 2005’in sonunda en çok oy alan 77 yapı New7Wonders ekibinin süzgecinden geçerek 21’e indirildi. 21 finalist arasından 07.07.2007 tarihine kadar dünyanın her yerinden gelen oylarla Yeni 7 Harika seçildi. Yarışmaya iki şekilde oy veriliyordu. İnternetten email adresleriyle ücretsiz kayıt olarak herkes sadece bir kere oy kullanabildi. Ayrıca dileyenler New7Wonders telefonlarına standart tarifeler dahilinde istedikleri sayıda oy verebiliyorlardı.

    AYASOFYA SEÇİLMEDİ DİYE ÜZÜLMEYİN

    SIRADA DOĞANIN YEDİ HARIKASI YARIŞMASI VAR

    Elbette kampanya aslında küresel bir eğlence. Ancak ciddi sonuçları da oluyor. Kazanan ülkeler şimdiden turizm patlaması için hazırlanıyor. New7Wonders Vakfı da ektiğini biçiyor, şimdiden yeni seçilen harikalara gezi düzenlemeye başladı. Türkiye Ayasofya’yı yeterince desteklemediği için dövünmesin çünkü sırada yine aynı organizatörlerin düzenleyeceği Doğanın Yedi Harikası yarışması var. 08.08.2008’e kadar http://www.natural7wonders.com/ adresinden aday göstermek mümkün. Telefon şirketlerine duyurulur!

    MISIR’DAN İTİRAZ

    KİTLELER TARİH YAZMAZ

    Kültürel mirasında piramitlerin önemli yer tuttuğu Mısır projeye ilk baştan beri itiraz ediyordu. Orijinal 7 harikadan sadece biri ayaktaydı, o da Mısır’daki Keops Piramidi’ydi. New7Wonders, bu piramidi de ilk oylamadaki adaylar arasına katmıştı. Mısırlılar "Piramidimizi nasıl bir sürü başka eserle aynı yarışmaya sokarsınız, bizimki zaten tescilli harika" dediler. Bunun üzerine Keops Piramidi yarışma dışına alındı ve ona "Şeref Üyesi" unvanı verildi. Yeni Yedi Harika açıklanınca Mısır Antik Eserler Yüksek Kurulu Genel Sekreteri Dr. Zahi Havas, "Bu oylama, dünyanın gerçek tek harikası olan piramitlerin değerini azaltmaz. Bu yarışmanın hiçbir değeri yok, çünkü kitleler tarih yazmaz. Şu medya çılgınlığı sona erince yeni harikaların adını kimse sayamayacak" dedi.

    UNESCO ÇOK KIZDI BİZ BU İŞTE YOKUZ

    Birleşmiş Milletler’e bağlı kültür kuruluşu UNESCO’nun adı da bu projeye karıştı. Birçok kişi projenin UNESCO’ya ait olduğunu düşündü. Oysa yeni 7 harika projesinin UNESCO ile hiçbir ilgisi yoktu. Kurum, projenin kendisiyle bir alakasının olmadığını, Dünya Mirası listesini tamamen bilimsel analizler ve kriterlerle oluşturduklarını, bu listede bir sınır olmadığını, amacın da eserleri korumak olduğunu duyurdu. UNESCO, 7 yeni harika projesini medyatik ve popüler bir çalışma olarak niteledi.

    FİNALDE KAYBEDENLER

    Atina Akropolü
    (Yunanistan)

    Elhamra (İspanya)

    Angkor (Kamboçya)

    Paskalya Adası Heykelleri (Paskalya)

    Eyfel Kulesi (Fransa)

    Ayasofya (Türkiye)

    Kiyomizu Tapınağı (Japonya)

    Kremlin ve Kızıl Meydan (Rusya)

    Neuschwanstein Şatosu (Almanya)

    Özgürlük Anıtı (ABD)

    Stonehenge (İngiltere)

    Sydney Opera Binası (Avustralya)

    Timbuktu (Mali)
    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı