Bosch, Türkiye’yi Türk’e teslim etti, gözünü komşu ülkelere dikti

ALMAN Bosch, Türkiye’deki 6 şirketinin yönetimini ilk kez bir Türk Genel Müdür’e emanet etti. 40 yaşındaki Gürcan Karakaş, otomotiv sektöründe faaliyet gösteren Bosch Sanayi ve Ticaret Genel Müdürlüğü’ne getirildi.

Ancak Karakaş, sadece Bosch Sanayi ve Ticaret’in değil, Bosch’un Türkiye’deki diğer 5 şirketini de temsil eden en üst düzey yönetici olarak atandı.

DOKSAN beş yıldır Türkiye’de faaliyet gösteren Alman Bosch firması, Türkiye’deki 6 şirketinin geleceğini geçtiğimiz kasım ayından bu yana ilk kez bir Türk Genel Müdür’e emanet etti. 40 yaşındaki Gürcan Karakaş, otomotiv sektöründe faaliyet gösteren Bosch Sanayi ve Ticaret Genel Müdürlüğüne getirildi. Ancak Karakaş, sadece Bosch Sanayi ve Ticaret’in değil, Bosch’un Türkiye’deki diğer 5 şirketini de temsil eden en üst düzey yönetici olarak atandı. ‘Bosch Man’ olarak adlandırılan Karakaş, genel müdürlük yaptığı şirketin yanı sıra Bosch’un Türkiye’deki tüm şirketleriyle ilgili faaliyetleri kontrol ediyor ve doğrudan genel merkeze rapor veriyor.

Bosch Türkiye Grubu, 2004 yılını 1.5 milyar Euro ciro, 700 milyon Euro ihracat, 122 milyon Euro yatırım ve 7 bin 300 çalışanla tamamladı. Bosch, Türkiye’de 2005 yılında da büyümeyi sürdürecek. Bosch’un son 10 yılda Türkiye’de 528 milyon dolarlık yatırım yaptığını söyleyen Bosch Sanayi ve Ticaret Genel Müdürü Gürcan Karakaş, Bosch’un Türkiye’de yaptığı yatırımlarla bölgede önemli bir güç haline gelmeyi hedeflediğini belirtti. Bosch’un dünyadaki dizel motorlar için ürettiği ürünlerin üçte birinin Bursa’dan sağlandığını hatırlatan ‘Bosch Man’ Gürcan Karakaş ile Bosch’un Türkiye ve bölgeye dönük stratejilerini, yatırım planlarını konuştuk.

Bosch, Türkiye’deki 6 şirketinin temsilini neden tek bir kişide toplama gereği duydu?

- Bosch’un Türkiye’deki 6 şirketinin yeterince iyi yönlendirilmesi ve yönetilmesi gerekiyor. Ben, Türkiye’de Bosch’un temsilcisi göreviyle diğer şirketlerde Yönetim Kurulu Üyesiyim. Böylece şirketlerin faaliyetlerini yakından takip etme şansım var. Buradaki amaç bilgi akışı ve koordinasyonu sağlamak. Türkiye’deki fırsatları bir kişinin raporlayıp genel merkeze sunması. Bosch geçmişte biraz kendi içine kapanıktı, artık şirketi kamuoyuna açmak ve faaliyetlerimizi aktarmak istiyoruz.

Türkiye’deki stratejik hedefleriniz neler?

- Stratejik hedeflerimizin başında Türkiye’deki faaliyetlerimizi yavaş yavaş yakınımızdaki ülkelere genişletmek ve taşımak geliyor. Blaupunkt, Bosch’un yüzde yüz sahibi olduğu bir marka. 14 ülkeye Blaupunkt eğitim ve servis hizmetlerinden sorumlu kılındık. Ayrıca ana sanayilerden sorumlu satış birimimiz ayın zamanda İran için sorumlu kılındı. Bunu önümüzdeki dönemlerde daha da genişleterek o bölgelere yayılmak istiyoruz. Vizyonumuz, Bosch Grubu içinde Türkiye’yi etrafındaki ülkeler için üretim merkezi yapmak. Otomotiv satış sonrası hizmetlerimizde Azerbaycan, Gürcistan ve Türkmenistan’dan da sorumluyuz.

Bosch Türkiye’de hangi alanlarda faaliyet gösteriyor?

- Otomotiv teknolojileri, endüstriyel teknolojiler, dayanıklı tüketim ürünleri ve bina teknolojileri. Bosch’un Türkiye’de üretim yaptığı alanlar ise dizel püskürtme sistemleri, şasi sistemleri, Rexroth otomasyon teknolojileri, termoteknik ve ev aletleri. Türkiye’de 6 ayrı şirketimiz var. Bosch Ticaret ve Sanayi Şirketi, içlerinde en eskisi. Bosch Fren Sistemleri, Bosch Isıtma Ürünleri, Bosch Rexroth, Buderus’un tamamı, BHS Profilo Elektrikli Gereçler Sanayii’nin de yüzde 50’si Bosch’un.

Türkiye’deki Bosch şirketleri 2004 yılını nasıl geçirdi?

- Benim genel müdürlüğünü yürüttüğüm Bosch Sanayi ve Ticaret, 2004 yılını 487 milyon Euro ciro ve 393 milyon Euro ihracatla bitirdik. 2005 yılı sonunda ise ciromuzun 500 milyon Euro, ihracatımızın 400 milyon Euro ve çalışan sayımızın da 4 bine ulaşmasını planlıyoruz. Bosch Grubu olarak diğer 5 şirketle beraber baktığımızda ise 2004 yılını 1.5 milyar Euro ciro, 700 milyon Euro ihracat, 122 milyon Euro yatırım ve 7 bin 300 çalışanla tamamladık.

Kriz Türkiye’deki yatırım kararlarınızı etkiledi mi?

- Bizim kriz yılı 2001’de yaptığımız 130 milyon Euro’luk yatırım, Bosch’un Türkiye’de bugüne kadar yaptığı en büyük yatırım. Bu da bizim Türkiye’ye kısa vadeli bakmadığımızı, uzun vadeli projelerimizin olduğunu gösteriyor. Yatırımlarımızı hiç kısmadık yabancı sermayenin Türkiye’den çıkmayı düşündüğü dönemlerde biz en fazla yatırımımızı yaptık. Son 10 yılda Bosch olarak yaptığımız yatırımların toplamı ise 528 milyon Euro’ya ulaştı.

Bosch’un 2004 yılı dünya cirosu 40 milyar Euro

BOSCH GmbH, 2004 yılında dünyada toplam 40 milyar Euro ciroya ulaştı. Bunun yüzde 70’ten fazlasını Almanya dışında gerçekleştirdi. Dünyada 342 bin 500 çalışanı var. Otomotiv teknolojileri 25 milyar Euro ile toplam cirosunun yüzde 63’ünü oluşturuyor. İkinci ana sektörü 9.5 milyar Euro ile dayanıklı tüketim ürünleri. Sanayi teknolojileri de 5.2 milyar Euro ile üçüncü.

Saat başı bir patent alıyoruz

ARGE’ye ayrılan bütçe ne kadar?

- Bosch, gerek Bursa’da, gerekse dünyanın değişik yerlerindeki Ar-Ge üslerinde Bosch 2004 yılında 2791 tescilli patent üretti. Bu her bir çalışma saatinde 1 tescilli patent demek. Bosch’un yatırımları ve ARGE’ye harcadığı toplam 3 milyar Euro’nun sonucu Bosch dünyada en yenilikçi teknoloji anlamında en fazla patente sahip olan firmalardan birisi. Bu sayede özellikle otomotive teknolojilerinde bir çok seri ürünün üretime kazandırılmasında rol aldık. Geçen yıl Türkiye’de Arge çalışmalarına 2.4 milyon Euro harcadık, bu yıl planlanan 3 milyon Euro.

Dizel motor ürünlerinin üçte biri Bursa’dan

BURSA’da ürettiğiniz ürünlerin en büyük alıcıları kimler?

- Başta Daimler Chrysler, Ford, BMW, Volkswagen, Fiat, Renault, Toyota, Peugeot, Volvo, Nissan, DAF, MAN gibi dünyanın en büyüklerinin olduğu 30’dan fazla üreticiye ihracat yapıyor. Bursa’da ürettiğimiz ürünler Bosch bünyesi içinde dizel motorlar için üretilen ürünlerin neredeyse üçte birine yakını. Bosch’un dünyadaki dizel motorlar için sattığı ürünlerin üçte biri Bursa fabrikasından gidiyor. Olmazsa olmazlardan biriyiz.

Irak’ta da faaliyet göstermek istiyoruz

IRAK’ta satış faaliyetiniz var mı?

- Elektrikli ev aletlerinde Irak’ta zaman zaman güvenlik koşulları izin verdikçe bayilerimiz üzerinden satış yapıyoruz. İstikrar sağlanırsa Irak’ta da faaliyet göstermek istiyoruz. Bizim el aletlerimiz özelikle inşaat sektörüne bağımlı olduğu için Irak’ta büyük bir potansiyel doğacaktır.

Küçük el aletleri pazarı canlanacak

KÜÇÜK el aletlerinde büyümeyi düşünüyor musunuz?

- Küçük el aletlerinin toplam ciromuz içinde fazla ağırlığı yok. Yatırımlar arttığı için yatırım malzemelerinin talebinde ciddi bir artış var. İnşaat sektörü son 5-6 yıldır daralıyordu, oradaki daralma durdu en azından. Önümüzdeki yıllarda ciddi artışlar olacak. Bu da ev aletlerinin yanında elektrikli el aletlerine de yansıyacak. Kırıcılar, deliciler, inşaatlarda kullanılan elektrikli el aletlerinin satışında da artış bekliyoruz.
Yazarın Tüm Yazıları