Dünya Haberleri

    Boeing 787 Dreamliner için 110 milyar dolarlık sipariş

    Uğur CEBECİ / SEATTLE-EVERETT
    10.07.2007 - 00:00 | Son Güncelleme:

    Dünyanın en büyük geniş gövdeli kompozit yani bir tür plastik uçağı Boeing 787, dün Amerika’nın Seattle Kenti’nde fabrikadan çıktı.

    Yumurtasının kabuğunu kırıp başını dışarı uzatan bir kuş ürkekliği ile hangardan çıkarılan 787, henüz hiç uçmamış olmasının verdiği kuşkuları müthiş bir törenle unutturdu.

    AMERİKALI uçak imalatçısı Boeing’in Avrupalı Airbus ile girdiği büyük uçak pazarındaki it dalaşında üstünlük şimdilik Boeing’e geçti. Tam 110 milyar dolar değerinde toplam 677 adetle uçmadan en fazla sipariş alan uçak, yeni bir rekora da imza attı.

    İç düzenlemesine göre 250-330 yolcu taşıyacak olan Boeing 787 Dreamliner, adına uygun bir biçimde hayal yolculukları için Seattle Everett’teki fabrikadan çıkarak varlığını resmen kanıtladı. Boeing, tüm dünyaya bu haberi sabah saatlerine yetiştirebilmek için töreni akşamüstü gerçekleştirdi.

    Dünyanın dört bir tarafından gelen 720 gazeteci ve 12 bin davetli ile Boeing çalışanını katıldığı tören, 787’nin imalat hattında yapıldı. "Roll out" olarak adlandırılan fabrikadan çıkış törenine sipariş veren 48 havayolunun CEO’suna o şirkette görevli birer kabin memuru eşlik etti. Tören sonrasında Boeing çalışanlarından oluşan ve adımı uçağın ana gövdesinin yapıldığı kompozit malzemesinden alan ’The Composites’ grubu konser verdi.

    Amerikan tarih atma sıralamasına göre yani önce ay sonra gün ve ardından yıl yazılması sıralamasına göre; 7’nci ayın 8’inci günü ve 2007’de fabrikadan çıkan uçak adını bu tarihe yazdı. Sıralama yapıldığında tarih 787’yi gösterdi. İlk uçuşun eylül sonunda yapılacağını açıklayan Boeing’in CEO’su Jim Mc Nerney, 787’nin hava taşımacılığına yeni bir boyut getireceğini söyledi. 2015 sonuna kadar imalat hatları dolan uçağın ilk olarak Mayıs 2008’de Japon Havayolu şirketi ANA’da hizmete girecek. Boeing, 2009’da tam 112 uçak imal edecek. Yani her üç buçuk günde bir uçak imalat hattından çıkarak müşteri havayoluna teslim edilecek.
    /images/100/0x0/55ea1c7bf018fbb8f86bea9a
    BOEING ÖNE GEÇTİ

    Boeing, Avrupalı imalatçı Airbus’la uzun menzilli uçak için yıllarca önce gizlenmiş bir panikle kavgaya tutuştu. Airbus, havayolu yolculuğunda devrim yaratacak iki katlı, tek sınıfta 850 yolcu taşıyacak A 380 uçağını ilan edince, Boeing harekete geçti. Bugün test uçuşları süren A380, dünyanın en büyük yolcu uçağı unvanını Boeing 747 Jumbo Jet’in elinden aldı.

    İşte o dönemde Boeing önce 747 uçağını büyüteceğini açıkladı. Arkasından yepyeni bir tasarımı dünya medyasına sızdırdı. ’Sonic Cruiser’ olarak adlandırılan uçak, önde kokpit bölümüne yakın bir yerde özel ’kanatları’ olan bir uçaktı. Tasarım olarak çok farklıydı. Ayrıca süratinin saatte bin kilometrenin üzerinde olacağı, ses hızının geçilmesine yaklaşacağı iddia edildi.

    Ama sonra birden bu model rafa kaldırıldı. Yeniden ses hızından daha hızlı uçan, geniş gövdeli bir uçak yapılacağı iddiaları ortaya atıldı. Dedikodular sürerken Boeing birden 787 Dreamliner modelini yapacağını açıkladı. Plastik gövdeli uçak, özel bir boyama tekniği ile denizde su üstüne zıplayıp doğa ile oynaşan bir fok balığını andırıyordu.

    İşte dün onunla tanıştık. Boeing mühendisleri plastik gövdede bazı birleşme sorunları yaşandığı iddialarını da reddettiler ve her şeyin yolunda olduğunu söylediler.

    Dünyanın en çevre dostu uçağı

    Uçak hafiflik sayesinde yüzde 20 daha az yakıt harcayacak. Yeni nesil motor teknolojisi performansı yüzde 8 artırırken çevreyi yüzde 30 daha az kirletecek.

    Boeing 787’de üç farklı model sunuyor. 787-8, 210-250 arasındaki yolcuyu 15 bin 700, 787-9 da 250-290 arasında değişen sayıda yolcuyu 16 bin 300 kilometre menzile uçuracak. Bu menzil ile 787 İstanbul’dan duraksız ABD’de Los Angeles veya Avustralya’da Sydney’e uçabilecek. Uçağın 787-3 olarak adlandırılan 290-330 kişilik 6 bin 500 kilometre menzilli bölgesel uçuşlar için de bir modeli de bulunuyor.

    Boeing 787’nin gövdesi tamamen 3 ayrı kompozit malzemeden oluşuyor. Bu özel malzeme hem hafiflik hem de imalat kolaylığı getiriyor. Boeing’in hedefe 787’yi tam 3.5 günde imal etmek.

    Kompozit gövde teknoloji daha önceden küçük uçaklarda ve bazı iş jetlerinde kullanıldı. Ancak havacılık teknolojisinde ilk defa bu boyutta büyük bir yolcu uçağına uygulandı.

    Uçak yolculara, 5 metre 60 santimetre genişliğinde bir kabin sunuyor. Kabin Boeing’in bir önceki modeli 777’den tam 38 santimetre daha geniş.

    Yolcuların dışarıya daha iyi görebilmeleri için camlar genişletildi. Camların yüksekliği 47, eni de 28 santimetre.

    Boeing’in rakibi Airbus, 787’ye karşı geliştirdiği A350XWB uçağını 2013’te uçuracak. A350XWB’nin gövdesinde ise kompozit alüminyum plakaların arasına preslenerek kullanılacak.
    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı