Bize 20 değil 5 yıl vade yeter!

Güncelleme Tarihi:

Bize  20 değil 5 yıl vade yeter
Oluşturulma Tarihi: Şubat 19, 2017 21:01

OYDER Başkanı Alp Gülan, 2017’de en önemli teşvik beklentilerinin yaşlı araçların parktan çekilmesi olacağını belirterek, “Bunun için de konut gibi 240 ay değil, teşvike destek olarak oto kredilerinde yasal sınır olan 48 ay vadenin 60 ay ve üzerine çıkmasını istiyoruz” dedi.

Haberin Devamı

KASIM sonunda yapılan ÖTV artışının net etkileri otomotiv firmalarının ellerindeki 2016 model stokların bitmesiyle birlikte mart ayından itibaren pazarda kendisini gösterecek. Kuşkusuz, otomotiv sektöründe bu durumdan en çok etkilenecek olan kesim de müşterilerle direkt temas halindeki bayiler olacak. İç pazarın ÖTV artışlarıyla birlikte daralması en çok bayileri ve bayi çalışanlarını kara kara düşündürürken, zaten düşük kâr marjlarıyla çalışan bu kesim çözüm yolları arıyor. Otomotiv Yetkili Satıcılar Derneği (OYDER) Başkanı Ziya Alp Gülan bu konuda Hürriyet’e yaptığı özel açıklamada, 2017’de ÖTV değişikliğine bağlı olası pazar daralmasına karşı çözüm önerileri üzerinde çalıştıklarını ve bunları Maliye Bakanlığı ve Gelirler Genel Müdürlüğü’ne sunacaklarını belirtiyor. Pazarda ortaya atılan her söylentinin bayileri olumsuz etkilediğini kaydeden Gülan, “Geçtiğimiz günlerde Maliye Bakanı Naci Ağbal’ın yaptığı açıklamalar sonrası internette ve sosyal medyada, ‘ÖTV indirimi mi geliyor’ beklentisi yaratıldı. Bu söylentiyle müşteriler anında alımdan vazgeçerek beklemeye döndü. Bu yüzden bir şey yapılacaksa da bu kesin olduğunda açıklanmalı. Aksi takdirde her söylem farklı beklentileri beraberinde getiriyor. Tüketiciler bu konuda hassas, bu da bayileri vuruyor” diye konuştu.

Haberin Devamı

PAZARIN YARISI YAŞLI

Hükümetten mevcut koşullarda bir vergi indirimi beklentilerinin olmadığını tek istediklerinin yaşlı otomobillerin parktan çekilmesi ve ÖTV’deki TL olan matrah sınırının en azından döviz kuruna çevrilmesi olduğunu kaydeden Gülan, şunları söyledi: “Ülkemizin motorlu taşıt araçları parkının önemli oranda yaşlı araçlardan oluştuğu biliniyor. Bugün 12 yaş üzerinde otomobillerin toplamdaki payı yüzde 48’i aşıyor. Güvenlik, çevre ve yüksek yakıt sarfiyatı nedeniyle ülkeye her açıdan büyük zararı olan bu araçların artık trafikten çekilmesi gerekiyor. Bugün AB ülkelerinde yapılan bir araştırmada yaşlı bir aracın çevreyi kirletme bedelinin telafisi için harcana rakamın 9 bin Euro olduğu belirtiliyor. Dolayısıyla hem çevresel ve ekonomik etkileri hem de pazardaki daralmayı önlemesi açısından hükümetin bu ömrünü tamamlamış araçlara yönelik bir düzenleme yapması gerekiyor. Biz bu konuda kapsamlı çalışma yaptık ve önümüzdeki günlerde hükümete sunacağız.”

Haberin Devamı

YAŞLI ARAÇLARIN ELDEN ÇIKARILMASI İÇİN TÜKETİCİ YENİSİNE DÜŞÜK TAKSİT ÖDEMELİ

OYDER Başkanı Gülan, yaşlı araçların parktan çekilmesi konusundaki çözüm önerilerini ise şöyle sıraladı:

Parktan çekilen otomobillerin özellikle çevreye olumlu katkısı bakımından halen yürürlükte olan Ömrünü Tamamlamış Araç (ÖTA) mevzuatına uygun olarak bertaraf edilmesi uygun olacaktır.

Yaşlı otomobillerin parktan çekilmesinde yaş sınırı ve ödeme değerlerinin belirlenmesinde sektör ile ortak çalışma yapılması ve araç başına yapılacak ödemelerin de aracın yaşına bağlı olarak belirlenmesi dikkate alınmalıdır.

Sektör ile beraber istişare edilerek hurda teşvik sisteminde 20 yaş öncesi hafif araçlar için ve 20-15 yaş arası model hafif araçlar için de bir teşvik bedelinin belirlenmesi gereklidir.

Haberin Devamı

Teşvik modeli içerisinde Motorlu Taşıtlar Vergisi borçlarının ve belirli bir tarihe kadar tescil plakasına kesilen idari para cezaları terkin edilmesi, bu teşvik modelinin işlerliği açısından kritik önem taşımakta olup, uygulamayı olumlu etkileyecektir.

VADE İÇİN YENİ YASA

Gülan, bu çözüm önerileri dışında en büyük desteği ise Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu’nun (BDDK) vereceğini belirterek, “Bugün bankaların kullandırdığı taşıt kredilerinde yasa en fazla 48 ay vadeye izin veriyor. Yaşlı araçları elinden çıkartıp daha yenisini alması için tüketicilerin daha düşük taksitler ödemesi gerekiyor. Bu yüzden yasada yapılacak bir değişiklikle taşıt kredi vadeleri 60 ay ve üstüne çıkartılmalı. Bugün nasıl konut kredilerinde vadelen 240 aya çıkmışsa, taşıt kredilerinde de çevre ve trafik güvenliği adına özel-kamu destekli düşük faizle vadeler arttırılmalı. Bu sayede hurda teşviki sonrasında tüketiciler daha ekonomik ve daha güvenli araçlara binecektir. Bugün bahsettiğimiz yaşlı araçların fiyatları ortalama 15-16 bin TL civarında. Dolayısıyla tüketiciler düşük faiz ve uzun vadeyle rahatlıkla çok daha yenisine sahip olabilir” diye konuştu.

Haberin Devamı

ÖTV MATRAHI EURO OLSUN!

OYDER Başkanı Ziya Alp Gülan, matraha dayalı yeni ÖTV sisteminin de ciddi sıkıntılar yarattığını belirterek, “40 ila 70 bin TL’lik matrah sınırı kurdaki değişimlere bağlı olarak büyük problem yaratıyor. Burada ya matrah limitleri artırılsın ya da matrah kur üzerinden değiştirilsin. Bugün satılan araçların çoğu Euro üzerinden geliyor. Dolayısıyla eğer matrah alt limitte 10 bin Euro olarak belirlenirse, kur artışından veya düşüşünden otomobiller vergi değişimi olarak etkilenmez” diye konuştu.

İKİNCİ ELDE KDV SORUNU

OYDER Başkanı Gülan, sektördeki diğer önemli sıkıntılarının ise ikinci el satışında yaşadıkları KDV sorunu olduğunu belirterek, “Bugün ticari aracı müşterisinden noter satışı ile alan meslektaşlarımız yasaya göre bu aracı satarken yüzde 18 KDV ile satmak zorunda kalıyor. Şu anki uygulamada şirketlerden yüzde 1 KDV ile, şahıstan aracı KDV’siz noter satışı ile, kiralama şirketinden ise yüzde 18 KDV ile alınan araçların KDV’leri indirim konusu yapılamadan maliyetlere eklenmekte ve bu araçlar satılırken yüzde 1 KDV ile satılmaktadır” dedi. Gülan bu konuda çözüm önerilerini hükümete sunacaklarını da sözlerine ekledi.

 

 

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!