Biyobenzine mevzuat engeli

A.A.
14.08.2006 - 11:08 | Son Güncelleme: 14.08.2006 - 11:08

Petrol Ofisi A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Vural Akışık, benzindeki basınç oranı yüzde 70'ten yüzde 60'a indirilince, basınç oranını düşürmek için, biyoetanol katkı oranını yüzde 1'in de altına çekmek zorunda kaldıklarını söyledi.

Akışık, A.A muhabirinin sorularını yanıtlarken, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'nun (EPDK) yıl başında yaptığı bir düzenleme ile benzinde basınç oranını 70'ten 60'a indirdiğini hatırlattı. Alternatif yakıt olarak geliştirilen ve benzine katılan biyoetanolün benzinden daha uçucu olduğuna işaret eden Akışık, yüzde 2 karışımın, özellikle yaz aylarında buharlaşma nedeniyle basıncın artmasına neden olduğunu anlattı.

AB'de benzindeki basıncın 70 olduğunu kaydeden Akışık, şöyle devam etti: “Benzin, buharlaşma nedeniyle depo içinde bir basınç oluşturuyor. Bu basınç, AB üyelerindeki yönetmeliklerde eskiden 70 birim idi. Türkiye de bu yönetmelikleri takip ediyordu. Nedense, yorumuna girmeyeceğim, basınç 60'a çekildi. 60'a çekilince, etanol karışımını yaz aylarında yüzde 1'in de altına indirmek gerekti. Yönetmelik, böyle kalırsa, böyle olacak. Ancak kış aylarına geçilince, yine eskisi kadar katkı olabilir. Türkiye'deki eski düzenleme, AB ile uyumlu idi. Yurtsever benzinde yüzde 1'in altında biyoetanol karıştırınca bugünkü mevzuatı sağlamış oluyoruz. Mevzuat ile bağlıyız. Mevzuat ne diyorsa biz onu yapıyoruz. Biz etanolü bir şirketten, benzini rafineriden alıyoruz. Biz alıp satarız. Ama hem gelecekte hem de bugün Türkiye'nin bağımlılığını azaltmak için, tarımdaki potansiyeli değerlendirmek için mümkün olduğunca milli kaynaklara dönülmesinden yanayız ki biyoyakıtlar buna olanak sağlıyor.”

PETROL FİYATLARINDAKİ YÜKSELİŞ

Petrol fiyatlarındaki yükselişin, alternatif olarak geliştirilen biyoyakıtların rekabet gücünü yükselttiğini belirten Akışık, ancak petrol fiyatlarının düşmesi halinde, biyoyakıt yatırımları açısından risk yaşanabileceğine işaret etti.
Petrol fiyatlarının, şu anda, gerek etanolde gerek biyodizelde, bugünkü maliyetlerle devletler desteklemeden kar edebilecek düzeye getirdiğini kaydeden Akışık, şöyle devam etti: “Eğer petrol fiyatları düşük olsaydı, bu olmuyordu. Şimdi bir sorun var gibi gözüküyor. Buraya büyük yatırımlar yapıldı. Bu sefer petrol fiyatları geri gelirse ne olacak? Kapanacak mı? Petrolün tarihteki en büyük özelliği, fiyatlarının istikrarsız olması. Bir pahalı, bir ucuz... Alternatif yakıtlar, bugünkü verimlilik ve bugünkü teknoloji ile bugünkü fiyatlarla kurtarıyor. Ama ilerde, alternatif yakıtların üretiminde, daha verimli tohumlar kullanılır, teknoloji gelişir, üretim verimliliği artarsa, düşen petrol fiyatları ile bir denge kurulabilir. Dünyanın enerji güvenliği açısından başka bir çıkış yolu yok. Ama hidrojen gelişiyor.”

BİYODİZELCİLERDEN POAŞ'A ÖDÜL

Diğer taraftan, Alternatif Enerji ve Biyodizel Üreticileri Birliği (ALBİYOBİR), zorunlu olmamasına karşın 2005'te “yurtsever benzin” sloganı ile benzine etanol karıştırma uygulamasını başlatan POAŞ'a ödül verdi. ALBİYOBİR Genel Başkanı, 10 Ağustos Dünya Biyodizel Günü'nde düzenlenen toplantıda, ödülü POAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Vural Akışık'a verirken, POAŞ'ın, “yurtsever benzin” sloganı ile enerji tarımına geçişte büyük bir sinerji yarattığını söyledi, POAŞ'tan biyodizele de aynı ilgili göstermesini istedi.

Afacan, “getirilen ÖTV uygulaması ile biyodizelin, benzinde yapılan düzenleme ile de biyobenzinin öldürüldüğünü”' ifade etti. Vural Akışık da Türkiye'nin milli petrol dağıtıcısı olarak biyoyakıtların pazarının geliştirilmesini görev kabul ettiklerini, biyobenzin gibi biyodizele de destek vereceklerini söyledi.

TARKİM TİCARET MÜDÜRÜ AYDINLI

Benzine katılan biyoetanolü üreten Türkiye'deki tek firma olan TARKİM'in Ticaret Müdürü Vedat Aydınoğlu da biyoetanolü mısır ve buğdaydan elde ettiklerini, kullanılan teknoloji nedeniyle ABD standartlarına uygun üretim yaptıklarını söyledi.

Özel tüketim vergisinden (ÖTV) muafiyet düzenlemesi nedeniyle Türkiye'de benzine yüzde 2 oranında biyoetanol karıştırıldığına işaret eden Aydınoğlu, ABD'de bazı eyaletlerde karışım oranının yüzde 10'dan 20'ye çıkarıldığını, biyoetanol üretimi arttıkça katkı oranının da yükseltildiğini bildirdi. Çevre kirliliğini, karbondioksit emisyonunu azaltmak açısından biyoyakıtların çok önemli olduğunu ve gelişmiş ülkelerde zorunlu kullanımın yaygınlaştığını anlatan Aydınoğlu, en büyük üretici olan Brezilya'da katkı oranının yüzde 50'lerde olduğunu kaydetti.

Bir birim benzinin enerji miktarı olarak 1,5 birim biyoetanole denk geldiğini bu nedenle AB'deki yüzde 5,75'lik katkı oranının fiziki birim olarak yüzde 9 biyoetanol anlamına geldiğini belirten Aydınoğlu, Türkiye'de ise düzenlemenin enerji miktarı açısından değil, fiziki birim dikkate alınarak yapıldığı için biyoetanol kullanım miktarının daha da sınırlandırılmış olduğunu söyledi.
Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı