Biradaki deneyimini zeytinyağında kullanacak, Rusya ve Çin’de lider olacak

Mert TEMİZKAN
26.10.2011 - 00:00 | Son Güncelleme:

Anadolu Grup bünyesindeki zeytinyağı markası Komili ve diğer yağ markası Kırlangıç ile Brezilya, Rusya ve Çin pazarlarında yayılacak. Özellikle Rusya’da zeytinyağında liderlik hedeflediklerini söyleyen Anadolu Grup Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, “O bölgedeki bira deneyimimizi ve altyapımızı kullanarak zeytinyağında büyüyeceğiz” dedi.

ANADOLU Grup Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, Ana Gıda bünyesindeki yağ markaları Kırlangıç ve Komili ile Rusya, Brezilya ve Çin’de yayılacaklarını söyledi. Özellikle bu üç pazarın kendileri için çok önemli olduğunu belirten Özilhan, “Avrupa ve Amerika’da güçlü markalarla mücadele edeceğimize daha bakir olan bu pazarlara yilneleceğiz. Bazı bölgelerde direkt olarak Komili markası ile yer alacağız. Bazı bölgelere ise Kırlangıç’ın lokal markası ile gireceğiz. Özellikle Rusya pazarında, Efes ile yakaladığımız başarı, deneyim ve altyapımızı kullanarak önümüzdeki 10 yıl içerisinde bir numaralı zeytinyağı markası haline geleceğiz” diye konuştu.

Tecrübesini kullanacak
Rusya’da, lokal marketlerde dahil olmak üzere her bölgede müşterilerinin olduğunu söyleyen Özilhan, zeytinyağını da buralara sokacaklarını belirtti. Yurtdışı faaliyetlerinin yaygınlaşması için yoğun mesai harcadıklarını söyleyen Özilhan, “Horekalara da (otel, restoran, kafe gibi yerler) girmeyi istiyoruz. Rusya’da 5 yıl önce zeytinyağı diye bir şey yoktu. Çok büyük potansiyel taşıyor. Rusya’da bir markete bir tane şişe sokmak, dolap almak için servet harcamak gerekiyor. Bu bağlantılarımız çok işimize yarayacak” dedi. Özilhan, Doğu Avrupa, Romanya, Bulgaristan, Macaristan, Çek Cumhuriyeti yatırım için cazip ülkeler. Uzun vadeli projeler yapabileceklerini de sözlerine ekledi. Türkiye’nin zeytinyağı ile ilgili koyduğu 2023 yılında 5 milyar dolar hedef ihracat hedefini değerlendiren Özilhan, şunları söyledi: “5 milyar dolar harika bir hedef ama öncelikle bu hacimde bir üretim yapılıyor olması gerekiyor. Para kazanmamız lazım ki o paralarda yurtdışına yatırım yapabilelim. Efes’te de aynı stratejiyi izlemiştik.”

Devlet desteği gerekiyor
Zeytinyağı ihracatı konusunda devlet desteğinin çok önemli olduğuna vurgu yapan Özilhan, şu değerlendirmelerde bulundu: “Kore, 60’lı yıllarda kendisine bazı hedefler koyduğunda, Kia, Hyundai gibi büyük markalarına yurtdışında devamlı olarak destek verdi. Bizim devletimiz şu ana kadar bu etkinlikte bir destekte bulunmadı. Eğer bu sağlanırsa, hem markalaşma hem de diğer pazarlara yayılma kolay olacaktır.”

SAB ile birlikte çok güçlü hale geldik

EFES’in Rusya’da ortaklık yaptığı SAB Miller ile bölgede çok daha kuvvetli hale geldiğini dile getiren Tuncay Özilhan, “SAB ile Rusya pazarında ikinci sıraya çıktık. Heineken de ortaklık istiyordu ama premium markaları daha kuvvetli olduğu için SAB Miller’ı seçtik. Dünyada büyük rekabet içindeler. Özellikle lojistik maliyetlerinden 120 milyon dolara yakın tasarruf edeceğiz. Bundan sonra marka ve dağıtıma yatırım yapacağız” dedi.

Bir Kayserili zeytinyağına giriyorsa bu iş ‘kârlı’dır

Türkiye’nin zeytin ve zeytinyağı üretim merkezlerinden birisi olan Balıkesir’in Ayvalık ilçesinde düzenlenen 7’nci Ayvalık Zeytin Hasat Günleri’ne Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu da katıldı. Zeytin ve zeytinyağı işinin markalaşmayla daha karlı bir sektör olabileceğini söyleyen Hisarcıklıoğlu, “Kayserililer boş yere yatırım yapmaz. Zeytin ve zeytinyağı üretici arkadaşlar Tuncay Özilhan’ı örnek alıp, takip etsinler” dedi. Ürününü marka haline getirenlerin bire on kazanacaklarını anlatan Hisarcıkoğlu, şöyle devam etti: “Bizim Çin’i mal almak için değil mal satmak için kullanmamız gerekiyor. Zeytinyağı pazarı giderek büyüyor ama Türkiye’nin payı yüzde 1. Böyle olmaz. Bazı şirketler aralarında ortaklığa açık olsunlar. Yeni dünyada ancak bu şekilde büyünebiliyor.”
İç tüketimi artıralım
Türkiye’nin zeytinyağı konusunda doğru yolda olduğunu söyleyen Ayvalık Ticaret Odası Başkanı Rahmi Gencer de, “Yurtdışı pazarlara açılmanın ilk adımı iç tüketimimizi artırmak olmalı. Ev hanımları çok becerikli. Bunun için de ev hanımlarına yönelik bir proje planlıyoruz. Ev hanımlarının zeytinyağı tercihleri 15-20 TL fark ödemelerine neden olur. Hedef kişi başı tüketimi yıllık 5 litreye kadar çıkarmak. Ayvalık zeytincileri bu hedefe önderlik etmek istiyor” diye konuştu.
Zeytinyağı pazarı
Ayvalık meydanında zeytinyağı pazarı kurduklarını söyleyen Gencer, şunları söyledi: “23 şirket 30 stand kurdu. Önümüzdeki yıl DEİK ile ortak bir çalışma yapacağız. DEİK pazarımıza yurtdışında alım heyetleri getirecek. Ayvalık’ta 2 milyon zeytin ağacı bulunuyor. Bu zeytini ve zeytinyağını tüm dünyaya tanıtmayı hedefliyoruz. Ayvalıklı lokal markalar da aralarında anlaşıp, büyük markalar yaratmalı. Böylelikle daha güçlü markalarla yurtdışına kendimizi sunabiliriz.”

Sofralık zeytinde dünya birincisi

TÜRKİYE’nin 2006’dan beri zeytincilik alanında belirli stratejilerinin olduğunu söyleyen Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi (UZZK) Başkanı Mustafa Tan, şöyle devam etti: “Bu yıl zeytinyağı rekoltesi 191 bin ton olacak. Bu da dünya 4’üncüsü olmak anlamına geliyor. Sofralık zeytin üretiminde ise 534 bin ton ile dünya birincisiyiz. En büyük zeytinyağı üreticileri İtalya ve İspanya bile ithalat yapıyor.”

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı