Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Bir taşınma için 472 sayfa evrak istediler

    Hürriyet Haber
    16 Aralık 2001 - 00:00Son Güncelleme : 16 Aralık 2001 - 00:01

    Bürokrasi engelinin bir örneğini de Nur Kollektif adlı tarım ürünleri ihraç eden şirket yaşadı. Nur Kollektif'in sahibi Baykal Güner, ‘‘Kapasite artırmak için taşınmak istedim. 4 bakanlığın il, ilçe birimleri 472 sayfa evrak istedi’’ dedi.Tarım ürünleri işleyen imalathane ve fabrikaların ruhsat ve denetiminde 4 bakanlık, bu bakanlıkların ilçe ve ildeki temsilcileri ayrı ayrı yetkilere sahip olduğu için işletmeler bütün enerjilerini ve sermayelerininin büyük bölümünü bürokrasiye harcamak zorunda kalıyor. Girişimciler en çok da Tarım Bakanlığı'nın istediği belge sayısı ve harçların yüksekliğinden, ÇED raporunun çok uzun zamanda çıkmasından, sağlık bakanlığının da çalışma izinlerini uzatmasından şikayetçi.Bunun en son örneklerinden birini Nur Kollektif'in sahibi Baykal Güner yaşadı. Krizde çıkış yolu arayan onbinlerce Küçük ve Orta Boy İşletme (KOBİ)'den biri olan Nur Kollektif, önce ihracata yöneldi, sonra imalathanesini taşıdı ve kapasitesini artırmak için yeni yatırım yaptı. Ancak, taşındığı ve yeni makina kurduğu için bürokrasi ondan tam 472 sayfa evrak, 16.5 milyar lira harç ve bürokratik işlerin takibi için de 2 elamanının 120 iş gününü istedi.Nur Kollektif'in sahibi Baykal Güner, ‘‘Başbakan ve Bakanların, bürokrasiyi azaltma, KOBİ'lere destek olma’’ vaadlerinin artık gerçekleşmesini istedi ve ‘‘Eğer, bu ağır engeller kalkmazsa ben de bütün işlerimi tasfiye edip servetimi dövize yatırmak zorunda kalacağım’’ dedi. Güner, ‘‘ABD'ye çok ilginç ürünler ihraç etmeye başladık: Lokum, bulgur, zeytin, ceviz, helva, leblebi. Bizden muskalı ceviz bile istediler. İhracatımız toplam ciromuzun yüzde 15'i. Bunu yüzde 50'ye çıkarmak için gayret ediyoruz’’ diye konuştu.EVRAK AMİP GİBİ Acıbadem'de 1700 metre karelik işyerinde 127 kalem tarım ürünü işlerken, yine yetkililerin imalathanenin yerini üretime uygun bulmaması yüzünden Sultanbeyli'deki işyerine taşınmaya kalkıştıklarını söyleyen Baykal Güner, bürokrasi ile sürdürdüğü mücadeleyi ise şöyle özetledi:‘‘Bir kapasite raporu için 4 ay uğraştık. Dosyayı tamamlamak için harekete geçtik. İlçemizdeki sağlık müdürlüğüne gittik. Adamlar 21 maddelik evrak listesi verdi. Listedeki itfaiye raporu ve ruhsat için ne yapacağız dedik. Adres Belediye. Belediyeye gittik. Ruhsat için belediye 13 maddelik başka bir evrak listesi verdi. Tekrar projeler istendi, verdik. Ancak zaman geçmiş yeniden çizdir dediler. İlçe Sağlık Müdürlüğü bizi İl sağlık müdürüne gönderdi. Oradan da ayrıca rapor almamız gerekiyormuş. İl Sağlık müdürlüğüne gittik o da 13 maddelik bir evrak listesi daha verdi...Bu kadar bürokrasi için 3 ayrı ekip kurduk. Onlar bu evrakları hazırlamak için koşturmaya başladı. Ancak kurumlar evrakları birbirine sıralı bağladıkları için biri olmayınca öbürünü yapamıyorsun.. Sonuç olarak hesapladık. 472 sayfa evrak toparlamamız gerekiyormuş. Harçları hesaplattırdık asgari 16.5 milyar lira resmi harçlar tutuyor. Harçlarda da firma büyüklüğüne göre bir sınıflama yok. Ayrıca herkesin bildiği ödemeler de dikkate alınınca ortaya 16 ila 30 milyar lira arası bir ödeme bütçesi çıktı.’’İstenen evrak sayısıSicil-Üretim İzin Denetim Formu: 53Üretim İzin Başvurusu: 9Gıda Sicili Başvurusu: 7Taahhütler: 7Eksik Belgeler İstemi: 11Gayri Sıhhi Müessese Ruhsatı: 18İlçe Belediyesi Ruhsatı: 13Bütün Evrakların Tamamlanması İçin Ek Rapor ve Yazılar: 354 Ödenen harç tutarıİlçe Belediyeye 1.5 milyar TLSağlık Müdürlüğüne 500 milyon TLValiliğe 500 milyon TLMuhtelif Gider ve Çıkacak Harçlar 2 milyar TLTarım İl Müdürlüğü 12 milyar TL
    Etiketler:

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı