GeriSeyahat Bir saatliÄŸine kaptan ÅŸoför oldum çift katlı otobüs kullandım
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi
Bir saatliÄŸine kaptan ÅŸoför oldum çift katlı otobüs kullandım

Bir saatliÄŸine kaptan ÅŸoför oldum çift katlı otobüs kullandım

OtoyaÅŸam Gazetesi’nde piyasaya çıkan tüm otomobillerin test sürüşlerini yapar ve izlenimlerimizi otomobilseverlerle paylaşırız. Küçük sınıf, orta sınıf, 4x4 off-road araçlar, pick-up’lar, lüks spor otomobillere kadar geniÅŸ bir test sürüşü listemiz var.Hatta, Formula 1 araçları bile bu uzun listede yer alıyor. GeçtiÄŸimiz günlerde Varan Turizm Yönetim Kurulu Denetim ve GeliÅŸtirme Danışmanı Ahmet SarıahmetoÄŸlu aradı. ‘Devamlı otomobil testi yapıyorsun. Ä°stersen bir de bizim otobüslerin direksiyonuna geç. Biraz farklı bir deneyim yaÅŸa’ teklifinde bulundu. Biraz heyecan biraz endiÅŸe içinde ‘olur’ yanıtını verdim.KAÇIÅž YOKBir saatliÄŸine kaptan ÅŸoför koltuÄŸuna oturmak için randevu saatinde Varan’ın Yenibosna’daki tesislerine gittim. Kullanacağım araç önceden hazırlanmış beni bekliyordu. Ahmet SarıahmetoÄŸlu, otobüsler içinde en uzun ve en yüksek olan çift katlı bir otobüsle bana sürpriz yapmış. Çift katlı Setra’yı görünce, ‘çekinmedim’ desem yalan olur. Ama bir kere aÄŸzımızdan ‘tamam’ sözü çıkmış, bundan kaçış yok. Acaba ‘baÅŸka bir iÅŸim var’ desem diye düşünürken, yanıma 1975’ten bu yana kaptan ÅŸoförlük yapan Mehmet Atalar geldi. Koltuk ve aynaların ayarlanması gibi ilk baÅŸlangıç bilgilerini verdikten sonra, otobüsün otomobilden farklı olan özelliklerini, dikkat etmem gereken yönlerini anlattı.Sonra hep birlikte otobüsü kullanacağım, trafiÄŸin daha sakin olduÄŸu Hadımköy tarafına doÄŸru yol aldık. Yolda muavin koltuÄŸuna oturarak, kaptan ÅŸoförümüz Mehmet Atalar’ın otobüsü nasıl kullandığını, bir berber çırağının ustasının sakal tıraşı yapışını izler gibi takip ettim.Nihayet sıra bana geldi. Kaptan ÅŸoför koltuÄŸuna bu sefer ben oturdum. Mehmet Atalar ise muavin koltuÄŸuna oturdu. Otobüs 12 vitesli otomatik bir ÅŸanzımana sahip olduÄŸu için, iÅŸim daha kolaydı. Çünkü, en azından dikkatimi vites deÄŸiÅŸtirmek için deÄŸil, yola verebilecektim. El frenini indirip, gaz pedalına dokunmamla birlikte çift katlı otobüs hareket etti. Birkaç metre ilerledikten sonra, kendime olan güvenim geldi. Gaz pedalına biraz daha dokundum. Tonlarca ağırlığındaki otobüs, inanılmaz bir ivmeyle hızlanmaya baÅŸladı. Ancak, birkaç metre ilerde bir kasisle karşılaÅŸtım. Ayağımı gaz pedalından kesip rötarderle otobüsü yavaÅŸlattım. Yolcu taşıyan bir kaptan ÅŸoförün dikkat etmesi gereken en önemli ÅŸeylerden birisi, yoldaki her türlü tehlikeye karşı önceden tedbir alarak ani fren yapmamak, yolcuları sarsmamak. Kasisi oldukça yavaÅŸ bir hızla sarsıntısız geçtikten sonra kaptan ÅŸoför Mehmet Atalar’ın yaptığım hareketi onayladığını görünce, kendimi daha iyi hissettim.TrafiÄŸin az olduÄŸu için seçtiÄŸimiz yol, tam tersi araç kaynıyor. Yayalar, otomobiller, kamyonlar vızır vızır. Bir taraftan yoldaki kasisleri kontrol edip, diÄŸer taraftan araçlara dikkat etmek hiç de kolay deÄŸil. Özellikle, otobüsün koltuÄŸunda otomobildeki gibi virajları dar almak mümkün deÄŸil. Uzun olması nedeniyle, virajı biraz daha dikkatli dönmek ve aynaya bakmak gerekiyor. Dikkatli olmazsanız, otobüsün yan-arka bölümünü çarpmanız mümkün.KoltuÄŸun yüksek oturma pozisyonu ve geniÅŸ cam nedeniyle, yola inanılmaz hakimsiniz. Yüksek oturma pozisyonu sayesinde, yoldaki diÄŸer araçlara yukarıdan bakıyorsunuz. Bu bazen, insanda kompleks yaratabilir, diÄŸer araçları böcek gibi görmeye baÅŸlayabilirsiniz, aman dikkatli olun. Otobüsteki gösterge tablosu ve kumanda düğmeleri, kendinizi bir uçakta gibi hissetmenize neden oluyor. Ancak, kumanda düğmelerinin yerlerini ve hangi düğmenin ne iÅŸe yaradığını bir saatte öğrenmek mümkün deÄŸil.SINAVI GEÇTÄ°MBir saatlik kaptan ÅŸoförlük maceram bittikten sonra Mehmet Atalar’a sınavı geçip geçmediÄŸimi sordum. VerdiÄŸi yanıt gururumu okÅŸadı. Ä°lk kez kullanan birisi için gayet baÅŸarılıymışım. Kaptan ÅŸoförlük koltuÄŸuna oturabilmek için umut vaat ediyormuÅŸum. Bu arada aynı soruyu otobüste bulunan bizim ekipten ve Varan’dan yolcularıma sordum. Kimin kullandığını farkına bile varmamışlar, en ufak bir sarsıntı bile hissetmemiÅŸler. Ahmet SarıahmetoÄŸlu, çift katlı otobüsün test sürüşünden sonra Ä°stanbul-Ankara arasında yolcu taşıyan üç koltuklu VIP otobüsünü de kullanmayı önerdi. Ancak, bir gün içinde yaÅŸadığım heyecan yeterliydi. Bir baÅŸka zaman ‘inÅŸallah’ deyip, vedalaÅŸtık. Otobüs ya da otomobil her iki aracın da sürüş dinamikleri birbirine benziyor.Otobüsün özellikleriTestini yaptığımız Setra S431DT modelinde 15.930 cc’lik V8 bir motor bulunuyor. Maksimum torku 2100 Nm olan motor 503 beygir güç üretiyor.Otomatik vites sistemi var. 74 yolcu kapasiteli. 80 kiÅŸiye aynı anda yemek verebilecek kapasiteli 2 adet fırın, 3 adet buzdolabı bulunuyor.Önde ve orta kapıda bulunan merdivenler üst kata çıkış ve iniÅŸi kolaylaÅŸtırıyor.Karlı, buzlu yollarda patinajı önleyen ASR ve ani frenlerde kaymayı önleyen ABS sistemi bulunuyor.Her koltukta emniyet kemeri var.Bilgisayar kontrolü ile otobüsün önceden belirlenmiÅŸ hız limitini aÅŸması otomatik olarak engelleniyor.Mevcut arızalar, iklim koÅŸulları ve teknik bilgiler gösterge ekranıyla kaptana aktarılıyor.Özel ayna düzeni; aynanın içinde gizlenen kamera ile otobüsün ön, arka ve yan görüş alanı geniÅŸletilmiÅŸ.Filtre sistemi ile dışarıdan gelen hava zararlı gaz ve alerjik polenlerden arındırılıp, otobüsün iç havası bu sistem sayesinde dört mevsim uygun seviyede tutuluyor.Otobüsteki bilgisayarlı klima sistemi ile otobüs içindeki hava 30 saniyede bir yenileniyor.GeniÅŸletilmiÅŸ koltuk aralığı, yolculara rahat bir seyahat olanağı saÄŸlıyor.Ä°ki katlı bagaj kompartımanı ile daha fazla bagaj taşınabiliyor.Tam donanımlı mutfak özellikleri ile isteÄŸe baÄŸlı olarak sıcak ve soÄŸuk ikram yapılabiliyor.Her koltukta 8 kanallı müzik yayın sistemi bulunuyor.TV ekranları ve video filmler her açıdan rahat izlenebiliyor.WC hizmeti sunuluyor.Â
False