« Hürriyet.com.tr
MENÜ

Bir Juve etmedik

Türkiye Süper Ligi’nin yayın hakları yıllık 135 milyon YTL karşılığında Digitürk’te. Ancak bu bedel, Avrupa’nın belli başlı liglerine göre çok düşük. Hatta Juventus kulübü bile tek başına yıllık 108 milyon Euro (170 milyon YTL) televizyon yayın geliri elde ediyor.

Ozan ERMİŞ
SON GÜNCELLEME
TÜRKİYE Süper Ligi’nin yıllık 135 milyon 950 bin YTL’lik televizyon yayın geliri, Avrupa’nın önde gelen futbol ligleri ile karşılaştırılınca çok geride kalıyor. Bu rakam, Futbol Federasyonu ve organizasyon payı da eklenince 152 milyon 619 bin YTL ediyor. Oysa halen Avrupa’nın televizyon yayın hakları açısından en pahalı ligi konumundaki Fransa’da, maç yayınları için, Canal Plus yıllık 600 milyon Euro (960 milyon YTL) veriyor.

Serbest pazarlık

Diğer ülkelerde de durum farklı değil. İngiltere’deki yayıncı kuruluş BSkyB yıllık 340 milyon Sterlin (815 milyon YTL), Almanya’da da Arena yıllık 420 milyon Euro (670 milyon YTL) ödüyor. Büyük kulüplerin yayıncılarla serbest pazarlık yapabildiği İtalya ve İspanya’daki durum ise bizim açımızdan daha da ilginç. Çizme’nin dev kulüplerinden Juventus’un geçtiğimiz hafta Başbakan Berlusconi’ye ait Mediaset ile yaptığı anlaşma adeta dudak uçuklattı.

Sadece evindeki maçlar

Siyah beyazlılar, 2007-2008 sezonundan itibaren televizyon yayın haklarını yıllık tam 108 milyon Euro’ya (170 milyon YTL) sattı. Torino ekibinin tek başına alacağı bu para bile Türkiye Ligi’nin toplam yayın ücretini geride bırakırken, anlaşmanın Juventus’un yalnızca İtalya Ligi Serie A’da kendi sahasında oynayacağı maçlar ile özel karşılaşmalarından ibaret olduğunu hatırlatmakta fayda var.

Böyle bir ortamda, Avrupa kupalarında dev rakipleriyle yarışmayı amaçlayan kulüplerimiz, daha yeşil sahaya ayak basmadan televizyon gelirleri ligindeki maçlarını kaybediyorlar. İtalya, İspanya, İngiltere, Almanya ve Fransa gibi liglerin büyükleri, televizyon yayınlarından her yıl 100 milyon Euro civarında bir parayı kasalarına koyuyorlar. Bu kulüpler ayrıca, forma satışı ve kombine gelirleri de hesaba katıldığında rahatlıkla dev bütçelere ulaşıyorlar.

En fazla 15 milyon Euro

Türkiye Süper Ligi’nde bu yıl uygulamaya konulan yeni dağıtım modeline göre ise, kulüplere televizyon gelirleri olarak yıllık 152 milyon YTL (95 milyon Euro) dağıtılması amaçlanıyor. Bu yıl ilk kez hayata geçirilen sistemle kulüplerin alacağı payda saha içi performansları da etkili oluyor. Ancak, dört büyük kulüpten biri şampiyon olsa bile elde edeceği televizyon geliri 15 milyon Euro’yu bulmuyor.

1-0 yenik başlıyoruz

Diğer tarafta Avrupa’nın dev kulüpleri ise, lig maçlarından elde ettikleri gelire bir de yerel kupa ve Avrupa kupaları maçlarından kazandıklarını da ekleyince, "ekrandan" kazandıkları para 150 milyon Euro’yu bile zorluyor. Bu şartlarda da, Avrupa futbol piyasasının yıldızlarını Türkiye’ye getirmek isteyen kulüplerimiz, kendilerinden zaman zaman 10 kat daha fazla kazanan "televizyon zengini" rakipleri karşısında transfere deyim yerindeyse ’1-0 yenik’ başlıyor.

2003-2004 sezonu yayın gelirleri

KULÜPGELİR (Euro)

 Milan134.4 milyon

 Juventus130.1 milyon

 Inter102 milyon

 M.United94.5 milyon

 Arsenal90.3 milyon

 Real Madrid88.1 milyon

 Chelsea85.2 milyon

 Barcelona66.1 milyon

 Lazio57.4 milyon

 Newcastle50.8 milyon

 Fenerbahçe14 milyon

 Galatasaray14 milyon

 Beşiktaş14 milyon

 Trabzonspor10.8 milyon

Bunları da Beğenebilirsiniz
İlişkili Haberler