Gündem Haberleri

    Bir de ünlü olsam

    Hürriyet Haber
    05.03.1998 - 00:00 | Son Güncelleme:

    2000'in üniversitelisi, yaratıcılığını kullanacağı bir iş, bol kazanç ve düzenli bir yaşam istiyor.

    Henüz 16'larını doldurmadılar. Lisenin en küçükleri onlar. Tenefüslerde, okulun koridorlarında ağabey ve ablalarıyla karşılaşıyor, bugüne kadar duymadıkları ÖSS, ÖYS, TM, TS gibi kavramları çözmeye çalışıyorlar. Hiçbiri ‘‘Nasılsa önümde üç koca yıl var...’’ rehavetine kapılmıyor. Şimdiden ilgi alanlarını belirlemeye çalışıp aileleriyle geleceklerini tartışıyorlar.

    İşte Uğur Dershanesi İstanbul'daki 50 okulda okuyan bu yaştaki on bin öğrenciye geçtiğimiz aylarda bir anket uyguladı. ‘‘Mesleki Eğilim Değerlendirme Envanteri’’ konulu bu anket, 230 sorudan oluşuyordu ve öğrencilerin birey olarak ilgi alanlarını, yeteneklerini, önem verdiği değerleri ortaya çıkarmaya yönelikti.

    Her öğrencinin evine tek tek gönderilen sonuç belgeleri üç ayrı kategoride değerlendirildi. Yetenekler (Sözel, sayısal, şekil ve uzay), ilgiler (Temel Bilim, sosyal bilim, ticaret, güzel sanatlar vb...) ve değerler (öğrencinin meslekten almak istediği doyum)... Optik okuyucuda değerlendirilen anketlerin sonuç belgesinde, öğrencilerin yetenekli olduğu konular, eğilimleri ve ilgileri saptandı. Her birinin yüzde 60'ı aşan değerleri biraya getirildi.

    KENDİNİ TANIMALI

    ‘Bizim amacımız, bireyin üç sene sonra sınava gireceği alanı görmesini sağlamaktı’’ diyor Uğur Dershanesi Rehberlik ve Halkla İlişkiler Koordinatörü Oktay Aydın. Yedi şubede 25 yöneticiyle birlikte, İstanbul'un beş ilçesinde uygulamışlar anketi. ‘‘Bu test tamamen sübjektif sorulardan oluşuyor. Hepsi de öğrencinin iç dünyasına hitap eden sorular. Testten çıkacak sonuç, öğrencinin kendisiyle ilgili düşüncesi. İster soruları gayrı ciddi yanıtlasın, ister dikkatlice yanıtlasın, öğrencinin kendini tanıma penceresidir. İlgi alanı fen çıkmasına rağmen, ÖYS'de Türkçe-matematik tercih eden öğrenciler var. Mesleki tercihi netleşmemiş çıkanların ise mutlaka bir rehber danışman öğretmene gidip, eğilimlerini saptamalarını öneriyoruz.’’

    Türkiye'de öğrencilerin okumadığını söyleyen Aydın, bu testle en azından kendileriyle ilgili ortaya çıkan değerleri okuyup tanımalarını sağlamak istediklerini belirtiyor. Şimdiden bu kavramlara kafa yormaya başlarlarsa en azından üç yıl sonraki üniversite sınavlarına yabancılık çekmeden, kendilerini tanıyarak girebileceklerini söylüyor. Bu test sonucunda hem sevecek, hem ilgi duyacak, hem de başarılı olacakları alanları görebileceklerini ekliyor.

    Kendini Değerlendirme Envanteri, Prof. Dr. Yıldız Kuzgun'a ait. Mesleki Eğilim Envanteri ise yine Kuzgun'a ait meslekler kitabından esinlenerek hazırlanmış. ‘‘Bugüne kadar 10 bin öğrenciye ulaştık. Amacımız bu sayıyı 25 bine çıkarmak. Temelde bazı yanlışlar var. Mesela görüyoruz ki bazı öğrencilerin üniversite sınavına girmesi yanlış. Ancak herkes üniversite okumak istiyor. Belki meslek okulunda okusa çok daha mutlu olacak.’’

    Dershane, Özel Türk, Özel Yabancı, Anadolu ve Devlet liseleri olmak üzere öğrencileri okudukları okullara göre ayırmış. Ve genel ortalamalar almış. İlk parametre mesleki eğilim taşıyanlar ve taşımayanlar yüzdesi. İstanbul'daki öğrencilerin yüzde 69.08'i kendisine bir meslek belirlemiş. Yüzde 30.92'si ise henüz kendisini tanımıyor ve mesleki eğilimi yok. Devlet lisesinde okuyan öğrencilerin ise diğer okullara göre mesleki seçimlerini belirleme oranı çok yüksek çıkmış (Yüzde 70).

    Geleceğin üniversite adayları fen, matematik, kimya ve biyoloji gibi temel bilim dallarına ağırlık veriyorlar. Bilimadamlığına, bilimkadınlığına ilgi artıyor. Yetenek alanında değerleri yüzde 60'ın üzerine fırlayanlarda şekil uzay yeteneği ön planda. Sözel ve sayısal yetenekler de yüzde 60'ın üzerinde çıkmış.

    Öğrencilerin hangi ilgi alanında yüzde 60'ın üzerine çıktığına bakıldığında, temel bilim (yüzde 60), ikna kabiliyeti (yüzde 61), müzik (yüzde 54.4) en üst sıralarda... Sosyal yardım ve işbirliği, paylaşım özellikleri ise oldukça düşük çıkmış. Yani 2000 yılının üniversite öğrencileri, başkalarına yardım, iyilik ve özveri konularına ilgisizler.

    Anket sonuçlarına göre, meslek seçerken yeteneklerini kullanmaya önem veren öğrencilerin oranı yüzde 62. Ama ‘‘yaratıcılık’’ faktörü yeteneği solluyor: Yüzde 74.64. Öğrenciler yaratıcılık gerektiren reklam, endüstriyel tasarım, halkla ilişkiler, uluslararası ticaret gibi işlerde çalışmayı istiyor. Hem düzenli yaşamayı, hem de hayatlarında küçük değişiklikler yapmayı amaçlıyorlar. İlla lider olmak istemiyorlar (yüzde 44.81). Ama bol para getiren bir mesleği seçmek istediklerini belirtiyorlar.

    Bunun yanında seçtikleri alanda ‘‘ünlü’’ olmayı düşünenlerin sayısı hiç de az değil: Yüzde 60.23... ‘‘İdealist öğrenciler bile iyi para kazanacakları meslekleri seçmek istiyorlar’’ diyor Oktay Aydın.

    Anketin bir sonucu da, ‘‘panik halindeki veliler’’in dersaneyi aramaya başlaması olmuş... Çoğunluk anneler arıyormuş. 'Netleşmemiş bir bireysiniz' sonucu alan çocuğun ailesi dershaneye geliyormuş. Ama ‘‘Eğilimi yüzde 60'ın altında çıkan öğrenci başarısız olacak anlamına gelmiyor’’ diye uyarıyor Aydın: ‘‘Sadece neye eğilimi olduğunu bilmiyor. Ya da eğilimi çok dağınık. Biz onlarla bir kere daha konuşuyor, ilgi alanlarını, yeteneklerini ortaya çıkarıp onları yönlendirmeye çalışıyoruz.’’

    İstanbul'da lise birinci sınıfta okuyan, yani 2000 yılında üniversiteye girecek 10 bin öğrenciye ilgi alanlarını, mesleki eğilimlerini ortaya çıkarmak üzere bir anket uygulandı. Uğur Dershanesi'nin 50 okulda yaptığı bu çalışma, geleceğin meslek sahiplerinin eğilimlerini ortaya çıkarıyor. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrenciler, öncelikle yetenekleri doğrultusunda bir meslek seçmek istiyorlar. Bol kazanç ve düzenli bir yaşamın yanısıra en çok istedikleri şey, şöhret olmak! İşbirliği, rekabet ve sosyal yardım gibi konuların ise yanına bile yaklaşmıyorlar!

    Uğur Dershanesi Rehberlik ve Halkla İlişkiler Koordinatörü Oktay Aydın, ‘Amacımız, bireyin üç sene sonra sınava gireceği alanı görmesini sağlamaktı.’’

    Bugünün Lise 1 öğrencisi, gelecekte yaratıcılık gerektiren reklam, endüstriyel tasarım, halkla ilişkiler, uluslararası ticaret gibi işlerde çalışmayı istiyor. Hem düzenli yaşamayı, hem de hayatlarında küçük değişiklikler yapmayı amaçlıyor. İlla lider olmak istemiyor ama bol para getiren bir mesleği seçmek istediklerini belirtiyor.






    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı