Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Bir boya markasının doğuş öyküsü

İzmir Şeritçiler Çarşısı’nda 86 yıl önce açılan dükkan bugün Türkiye’nin en büyük gruplarından biri.

DURMUŞ YAŞAR VE OĞULLARI

DYO markasının tarihi, Durmuş Yaşar’ın kurduğu Türkiye’nin ilk boya atölyesine kadar dayanıyor. Fakat öncesi de var...

Durmuş Yaşar, Rodos’ta gemi ve denizcilik malzemeleri satarak iş hayatına başlar. Denizcilik malzemeleri ve boya satışı yaptığı ilk dükkanını 1927 yılında İzmir Şeritçiler Çarşısı’ nda, Durmuş Yaşar Müessesesi adıyla kurar.



Endüstriyelleşmenin ilk adımı ise, 1941 yılında Türkiye’nin ilk boya atölyesinin kurulması ile atılır. Türkiye’nin ilk yerli boya ürünleri olan “Yaşarin” ve “Hazırlanmış Boya” üretilmeye başlanır. Durmuş Yaşar’ın oğlu Selçuk Yaşar’ın 1945 yılında büyüme ve holdingleşme kararını alması ile yeni bir yolculuk başlar.

Durmuş Yaşar ilk boya üretim tesisini, Selçuk Yaşar’ın öncülüğü ve gayretiyle, 1954 yılında İzmir Bornova’da kurar ve DYO markası da bu yılda doğar. Hürriyet’te Aralık 1956’da yarım sayfa yayınlanan “Türkiye’nin ilk boya, vernik, reçine, neft yağı fabrikaları memleket hizmetindedir...” başlıklı ilan, ülkenin ilk boya fabrikasının gururunu yansıtmaktadır.

Bir boya markasının doğuş öyküsü

Bir boya markasının doğuş öyküsü

Fabrikanın fotoğraflarına yer verilen ilanda markanın ilk logosundaki kalyon illüstrasyonu dikkat çekmektedir. Durmuş Yaşar’ın Rodos günlerinden kalma denizcilik merakı muhtemelen logoya da yansımıştır. Markanın kendisi ise şirket adının ilk harflerinden oluşmuştur.

Hürriyet’te Ağustos 1963’de yayınlanmış ropörtajında da Durmuş Yaşar, denizciliğe ilgisini anlatır.

Bir boya markasının doğuş öyküsü


Haberde, onun ağzından, “Dünyaya yeniden gelseydim, herhalde çok iyi bir deniz komutanı olmak isterdim” sözleri aktarılır ve şöyle denir:

“Deniz sevgisi babadan kalma, eski ve köklüydü. Deniz deyince, gözleri duvardaki güzel bir kalyon resmine takılıp kaldı. Üstelik, firmasının sembolü de bir kalyon resmiydi. Hani, kaptanlık ona yakışırdı...”

Şirketin DYO markalı ürünlerinin ilk dönem ilanları İzmirli reklam ajansı Grafik-Art tarafından hazırlanır.

Bir boya markasının doğuş öyküsü


Ne var ki firma birkaç yıl gibi kısa bir süre içinde değişikliğe gider ve Faal Ajans’la çalışmaya başlar. Faal Ajans imzalı 1959 tarihli ilan, şirketin DYO markası altında ürettiği tüm ürünleri sunmaktadır.

Bir boya markasının doğuş öyküsü


Devam eden ilanlar, 1959 yılı ve 1960’ların ilk yarısı süresince Faal Ajans imzasıyla çıkar.

Bir boya markasının doğuş öyküsü

Bir boya markasının doğuş öyküsü

Bir boya markasının doğuş öyküsü

Bir boya markasının doğuş öyküsüBir boya markasının doğuş öyküsü

1960-1962

Bir boya markasının doğuş öyküsüBir boya markasının doğuş öyküsü

Bir boya markasının doğuş öyküsü


1963 - DYO GÜZELİ

Bir boya markasının doğuş öyküsüBir boya markasının doğuş öyküsüBir boya markasının doğuş öyküsü

Bir boya markasının doğuş öyküsüBir boya markasının doğuş öyküsüBir boya markasının doğuş öyküsü

KURUMSAL İMAJ (1964)

Bir boya markasının doğuş öyküsü


İLK YABANCI ORTAKLIK


Büyümesini 70’li yıllara kadar derinlemesine boya sektöründe devam ettiren şirket, yabancı ortaklıklarla gelişme hedefinin ilk adımını 1965 yılında Danimarka’nın Sadolin firmasıyla üretime başlayarak gerçekleştirir. Bu arada reklam ajans tekrar değişmiş ve Yeni Ajans’la çalışılmaya başlanmıştır.

Bir boya markasının doğuş öyküsü

1966

Bir boya markasının doğuş öyküsü

Bir boya markasının doğuş öyküsüBir boya markasının doğuş öyküsü

Bir boya markasının doğuş öyküsüBir boya markasının doğuş öyküsü

1969

Bir boya markasının doğuş öyküsü

Rodoslu Durmuş Yaşar’ın başlattığı yolculukta 80’li yıllara gelindiğinde, ülke ekonomisindeki gelişme doğrultusunda, boyanın yanı sıra gıda, kağıt, içecek, su, turizm ve dış ticaret gibi birçok sektöre daha yatırım yapılır.

Yaşar Topluluğu bugün, dördü Türkiye’nin ilk 500 büyüğü arasında yer alan 20 şirketi, 19 fabrika ve tesisi, 7.000'in üzerinde personeli, 1.000'i aşkın bayii ve tüm faaliyetleri ile ulaştığı 200.000 satış noktası ile Türkiye'nin önemli ekonomik oyuncularından birisidir.

Kaynak: http://www.yasar.com.tr

Yazarın son yazıları

#4 Eylül 2013Reklamlarla insan hakları
#1 Eylül 201389 yıllık bankanın yıldönümü ilanları
#28 Ağustos 2013 “Merhaba çocuklar”
#25 Ağustos 2013 Türkiye'yi makarna ile tanıştıran marka
#21 Ağustos 2013 En yaratıcı 40 Lego reklamı
#18 Ağustos 2013 Arçelik markasının doğuşu



YAZARIN TÜM YAZILARI İÇİN >>

X