Teknoloji Haberleri

    Bilişim projelerinin katili kim

    Koray Yitmen / Turkish Testing Board Başkanı ve Keytorc Yazılım Test Hizmetleri Yöneticisi
    05.05.2010 - 10:31 | Son Güncelleme:

    Yapılan araştırmalara göre, bilişim projelerinin yüzde 50’ye yakını başarısızlıkla sonuçlanıyor.

    Peki katil kim? Olağan şüphelilerde sıralama genelde şu şekilde:

    1. Yazılımcılar,
    2. Proje Yöneticileri,
    3. Test Mühendisleri,
    4. İş Analistleri,
    5. Tasarımcılar.

    Katili bulabilmek için, proje boyunca müşteri tarafından gelen talepleri irdeleyelim:

    • Aslında şuraya bir tane de link koyup pıt diye bir pencere açılsa, oradan telefona mesaj atılsa...
    • Yapmışken finans modülünün yanında satış modülünü de eklesek, komple bir çözüme sahip olsak...
    • Ekrana her detayı koyalım ki ileride başka bir özelliğe ihtiyacımız olursa tekrar ekleme yapmak zorunda kalmayalım...
    • Bakarsınız programı bitirdikten sonra bunu başka şirketlere de satarız...
    • İstediklerimizin hepsi çok önemli; bu yüzden hepsinin hemen yapılması gerekli zaten basit şeyler istedik...
    • ...

    Bu listeyi görünce film boyunca en masumane karakter olan müşterinin aslında canavar bir katil olduğunu tahmin etmek hiç de zor değil. Peki katilin kim olduğunu biliyorsak, bu katili yola getirmenin sırrı ne? Tabii ki cevap, müşteriyi bilinçlendirmek; ama nasıl?

    1. Risk bazlı yaklaşımla stratejik önemi en yüksek ve en kolay yapılabilir istekleri net bir şekilde belirlemek,
    2. Doğru işi yapmaya başlamak (Doing the right thing),
    3. Sonra da işi doğru yapmak (Doing it right).

    Bunları söylemek kolay; asıl nasıl yapılabileceğinden bahsedin de görelim, dediğinizi duyar gibi oluyorum. Bunlara karşılık gelen üç kavram var yazılım mühendisliğinde:

    • Risk bazlı geliştirme,
    • Kara kutu testleri (Black-box tests) ? Doing the right thing,/images/100/0x0/55eae125f018fbb8f89c8d58
    • Beyaz kutu testleri (White-box tests) ? Doing it right.

    Bunları kısaca anlatacak olursak:

    • Risk bazlı geliştirme: Projeye dahil olan paydaşların dahil olacağı çalıştaylarla alttaki şekle benzer bir risk haritası çıkarmak


     
    • Yukarıdaki grafikte belirlenen stratejik önemi en yüksek ve en kolay yapılabilir isteklerin doğru bir sırada ve şekilde yapıldığını kontrol etmek. Programın içindeki akışa değil de programın girdi ve çıktılarına odaklanmak. Başka bir deyişle, müşteri sandalye istediyse ona ‘Ama biz sizin için çok güzel bir masa yaptık!’ dememek.


     /images/100/0x0/55eae125f018fbb8f89c8d5a
    • Daha sonra da sandalyeyi onun istediği ergonomik özelliklerde ve sağlamlıkta tam zamanında teslim etmek. Programın iç dinamiklerine odaklanmak.
     
    Katilimiz belliyse, önlemimizi almak hiç de zor değil. Önlem, iyi çalışan test süreçlerine ve organizasyonuna sahip olmak.

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı