Beyaz eÅŸya beyaz olmaktan çıkıyor

Güncelleme Tarihi:

Beyaz eşya beyaz olmaktan çıkıyor
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 24, 2004 00:00

Makio Hasuike (66), Ariston’un 36 yıllık tasarımcısı. 1963 yılında ‘Makio Hasuike & Co’ adıyla kurduÄŸu endüstri dizayn firmasından sonra Ä°talya’da yaÅŸamaya baÅŸlayan tasarımcı, ÅŸu ana kadar ambalaj, perakende tasarım, fuar tasarım ve mimarlık alanlarında birçok tasarıma imzasını atmış. Bil’s’in koleksiyonlarından hatırlayacağınız My Way markalı çantaların tasarımcısı Hasuike’den endüstri tasarımıyla ilgili tüyolar aldık. Öğrendik ki artık beyaz eÅŸyalar beyaz olmaktan çıkıyor. Bundan böyle mutfaklarımızda mümkün olduÄŸu kadar renkli tasarımlar olacak. BEYAZ EÅžYANIN BOYUTLARI BÃœYÃœYORMinimalizmin süresi yavaÅŸ yavaÅŸ sona eriyor. Geçen seneki mutfak fuarında tasarımlar yüzde 80 minimalistti. Bu sene yüzde 50 seviyesine düşer. Bundan sonra daha hareketli ve farklı materyallerin kullanıldığı heyecan verici, renkli, canlı ve insanları heyecanlandıracak tasarımlar olacak. Zaten sektör beyaz renkli beyaz eÅŸyadan sıkıldı. Bir yandan da ürünler büyüyor. Mesela artık sekiz kiloluk çamaşır makineleri piyasaya çıkacak. Böylece tüketici her gün çamaşır yıkamak yerine haftada iki gün çamaşır yıkayarak bu dertten kurtulacak. PASLANMAZ ÇELÄ°K ÃœRÃœNLER STATÃœ GÖSTERGESÄ°Beyaz eÅŸya olarak baktığımızda kullanılan bir sürü materyal var. Bunlardan bir tanesi Ariston’da bulunan gri renkteki paslanmaz çelik olan Inox ürünler. Inox estetik olarak ürüne deÄŸer katan bir özellik. Fiyatının pahalı olması materyalden kaynaklanıyor. Çok daha dayanıklı ve yüksek alım gücü olan kesimde tercih edilen bir ürün. Aslında fonksiyonellik olarak bir fark yok ama tüketici dayanıklılık yerine diÄŸerlerinden farklı olduÄŸu için bunu tercih ediyor. Bir statü göstergesi. TASARIM YAPARKEN TAMAMEN ÖZGÃœR DEĞİLÄ°ZBeyaz eÅŸya diÄŸer objelere göre daha uzun süreli kullanılan bir ürün. Tasarım yaparken hem kendi bakışınızı yansıtmanız, hem de ÅŸirketin beklentilerine yönelik bir dizayn oluÅŸturmanız gerekir. Aynı zamanda da tasarladığınız beyaz eÅŸya güvenli olmak zorunda. Bu açıdan iÅŸimiz çok zor. Tasarım yaparken ne yazık ki tamamen özgür deÄŸiliz, çünkü modellerde ne tür özellikler olması gerektiÄŸi önüme hazır geliyor. Benim ürünlere katabildiÄŸim artı deÄŸer sadece ürünü rekabetten nasıl ayrıştırabileceÄŸim. PHILIPPE STARCK TASARIMLARI ÇEKMECELERDE DURUYORBir ürünün sadece estetiÄŸi ön planda olacak ÅŸekilde tasarlanması önemli deÄŸildir. Philippe Starck’ın limon sıkacağını herkes hatırlar. Ama çekmecelerde duruyor ve günlük hayatta kullanılmıyor. Görsel tarafını takdir ediyorum ama benim bakış açımda fonksiyonellik önemli.ÇOK FONKSÄ°YON ÃœRÃœNÃœ KARMAÅžIK YAPARÇeÅŸitli ürünlerde çok fonksiyonluluk söz konusu. Mesela cep telefonları artık sadece haberleÅŸmede kullanılmıyor. FotoÄŸraf da çekiyor, biz üç dört bölümlü, her bölümünün ısısı farklı olan buzdolapları yaptık. Hatta bir dönem annenin çocuÄŸuna mesaj bırakabildiÄŸi buzdolapları tasarımı üzerinde çalışmıştık. Ama bence bu kadar fonksiyonu bir ürüne kattığınız zaman o ürünü karmaşık hale getiriyorsunuz. Ben komplikeleÅŸtirmek yerine daha yalın tasarımlara gidilmesi gerektiÄŸini düşünüyorum. Kullanışı kolay ürünler her zaman daha revaçta. Bu proje kurnazlığıdır.TÃœRKLER ALIÅžKANLIKLARINDAN VAZGEÇEMÄ°YORTüketici alışkanlıkları bizim ürün tasarlamamızdaki temel noktalardan biri. Alışkanlıklar zamanla farklılaşıyor, takip etmek zorundayız. Mesela, yurtdışında sebze yeme alışkanlığı çok fazla yoktur ama Türkiye’de çok fazla. Bu nedenle Türkiye için geniÅŸ sebzelikler tasarlanmaya baÅŸlandı. Avrupa’da büyük buzdolapları insanlara gereksiz geliyor ama Türkiye’de tam tersi. DondurulmuÅŸ gıda tüketimi yaygınlaÅŸmadığı için buzlukları geniÅŸ buzdolaplarına talep yok. Aynı durum çamaşır makinelerinde de geçerli. Standart beÅŸ kiloyken altı kilo oldu. Fakat Türkiye’de makinenin ne kadar fonksiyonu olursa olsun tek bir program kullanılır. Narin çamaşırları yıkayabilen çamaşır makinesi programları var. Her ne kadar tüketici bu programı kullanmak için bu makineyi almış olsa bile makineye hiç güvenmiyor. Çamaşırı elde yıkmaya devam ediyor. Bazı tüketiciler tüm fonksiyonları kullanıyor ama yüzde oranına bakarsak bu çok az.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!