Betondan ‘ucuz yol’ yapalım

Sadi ÖZDEMİR
27.01.2002 - 02:33 | Son Güncelleme:

Türk çimento sektörünün kapasite fazlası, 1998'den beri küçülen pazar yüzünden çözümlenemiyor. İhracata yönelen sektör bazı ülkelerdeki antidamping soruşturmalarını da aşmaya çalışıyor.

Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Adnan İğnebekçili, çimento-beton tüketimini artırmak için hükümete ve belediyelere ‘‘yolları betondan yapalım, hem daha dayanıklı hem de daha ucuz olur’’ dedi.

Bu konuda ciddi bir çalışma yürüttüklerini anlatan İğnebekçili, ‘‘Karayolları Genel Müdürlüğü ile bir protokol imzalayacağız ve asfalt yol ile beton yolun performansını ve bakım giderlerini uygulamalı olarak göstereceğiz. İlk olarak TEM'den Kemerburgaz'a giden (Hasdal Kavşağı'ndan ayrılan) ağır taşıtların oyğun olduğu bölümü betondan yapacağız’’ dedi. Bu yolda asfaltçıların sürekli sıkıntı çektiklerni belirten İğnebekçili, 3.5 kilometrelik bölümün gidiş ya da gelişini beton yapacaklarını yolun diğer yönünün ise asfalt kalacağını söyledi. iğnebekçili, ‘‘Biz kendimizden yüzde 100 eminiz. Bu konu kabul görürse, çok önemli bir çimento tüketimi olur’’ diye konuştu.

Beton yolların yapısal ömürlerinin çok uzun olduğunu kaydeden İğnebekçili, en önemli avantajın da bakım masraflarında ortaya çıkacağını anlattı. İğnebekçili, ‘‘Beton yolun ömrü 20-25 yıldır. Asfaltın ise 6-14 yıl. Türkiye'de toplam devletyolları uzunluğu 11 bin 300, toplam asfalt yol ise 56 bin kilometre civarında. Her sene bu yolların yüzde 20'si onarılıyor. Beton olursa bu onarım oranı çok düşecek’’ diye konuştu. Beton yolun maliyet açısından eskiden asfalt yola göre pahalı olduğunu ancak döviz kurlarındaki artış ve petrole dayalı ürün olması yüzünden asfaltın artık hiçbir maliyet avantajının kalmadığını söyleyen İğnebekçili, ‘‘Yol yapımından sorumlu tüm kamu ve özel kuruluşların bu konuya ilgi göstermelerini bekliyoruz’’ dedi.

DURAK YAPTI, KAZANDI

Sabancı Holding Çimento Grubu Başkanı Erhan Kamışlı ise ‘‘Yolların betonla yapılması’’ halinde ülke ekonomisinde çok büyük kaynak ısrafının da önleyeceğini söyledi. Kamışlı, ‘‘Mesela Adana Büyükşehir Belediye Başkanı Aytaç Durak bazı yolları betonla yaptı. Kendisi 3 dönemdir başkan, yaptığı yollarda kendisi kadar kalıcı oldu ve Adanalılar ‘bu sağlam yolları aytaç durak yaptırdı’ diye konuşurlar’ dedi.
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı