Beşinci vites

Hürriyet Haber
22 Mart 1999 - 00:00Son Güncelleme : 22 Mart 1999 - 00:01

Ufuk SANDIK

Satışı canlandırmak için Avrupa formülü

Otomotiv sektörünün 1994 yılındaki krizden sonra yaşadığı ikinci büyük krizi yaşıyor. Şubat ayında pazarda canlanma beklentisi hayal kırıklığına yol açarken, 1999 Şubat'ı otomotiv tarihine ‘‘kara şubat’’ olarak geçti. 1998 Ocak-Şubat döneminde 61 bin 843 adet olan otomotiv sektöründeki üretim, bu yılın ilk iki ayında yüzde 49 oranında azalarak 31 bin 561 adete düştü. Mart ayında da satışlar pek parlak gitmiyor.

Otomotivcilerin üretimleri yarı yarıya azalarak 1998 yılının ilk iki ayında 38 bin 29 adetten 17 bin 770 adede düştü.

Otomotiv sektöründe geçen yıl sonlarında başlayan kan kaybının durması için, bugün ekonomi bürokratlarıyla ‘‘kriz zirvesi’’nde biraraya gelecek sektör temsilcileri acil önlem alınmasını istiyorlar. Yüksek vergi ve taşıt kredilerindeki ek yükler, otomobil satışlarını olumsuz yönde etkiliyor. Bu nedenle Avrupa'da uygulanan satışları artırıcı bazı önlemlerin Türkiye'de de uygulanabileceği belirtiliyor. Avrupa'da geçtiğimiz yıllarda bazı ülkelerde otomobil pazarı özel teşvikler ile canlandırılmıştı. Türkiye'de de buna benzer bir özel teşvik 1994 yılında uygulanmıştı. Yüzde 12'lik Ek Taşıt Alım Vergisi yüzde 6'ya indirilmiş ve pazarda az da olsa bir hareket sağlanmıştı.

İTALYA'DA YAPILDI

İtalya hükümeti tarafından eski otomobillerin yenileri ile değiştirilmesi amacı ile uygulanan teşvikler, bu pazarı Batı Avrupa'da Almanya'dan sonra ikinci sıraya yerleştirdi. Bu teşvik programı sonucunda, 347 bin otomobil hurdaya ayrılırken, bunun yerine yaklaşık 240 bin yeni otomobil satışı gerçekleşti.

Hükümet, bu yıl başında sona eren teşvik kapsamında, yeni otomobil almak isteyenlere 1300 cc silindir hacmine kadar 1.5 milyon liret ve 1301-2000 cc silindir hacmine kadar ise 2 milyon liret ödedi. Ancak üretici veya satıcının da alıcıya aynı miktarda ödeme yapması ve ayrıca yüzde 19 KDV ödemesi gerekiyordu. Buna göre motor hacmi 1300 cc'ye kadar olan araçlarda alıcıya yapılan toplam indirim 3.28 milyon ve 1301-2000 cc motor hacmindeki otomobiller için ise 4.38 milyon liret uygulandı.

Çok satan 4x4 CR-V yenilendi

Honda'nın dünyada olduğu kadar Türkiye'de başarılı olan CR-V modeli yenilendi. 1997 ve 1998 yılını Türkiye'de 4x4 segmentinin lideri olarak kapatan Honda CR-V'nin başta gelen yeniliği motor performansının artırılması. CR-V motorunun beygir gücü 150 ps'ye çıkartılırken, otomatik şanzımana overdrive sistemi ilave edildi. Otomatik vites kolunun üstünde bulunan overdrive düğmesine basıldığında, D4 konumunda yüksek süratlerde giderken motor devri düşürülerek daha sessiz ve konforlu bir yolculuk sağlanırken, daha düşük yakıt tüketimi elde ediliyor. Ayrıca, gövde rengindeki ön ve arka tamponlar, yan koruma çıtaları ve stepne koruyucusu aracın görünümünü daha çarpıcı kılıyor. CR-V'nin anahtar teslim fiyatı 13 milyar lirayla 13.6 milyar lira arasında değişiyor.

Sportif Clio ile ralli keyfi

1998 Haziran ayı başında Avrupa ile aynı anda Türkiye'de satışa sunulan Clio'nun ürün gamına, sportif bir model daha eklendi. 110 beygir gücünde bir motora sahip tek kapılı sportif versiyon Clio 1.6 16V, yol tutuşu ve yüksek performansıyla dikkat çekiyor. 1598 cc hacminde olan 1.6 16 V motorun maksimum hızı 195 km. Sportif Clio, 0'dan 100 km. hıza 9.6 saniyede ulaşıyor. Otomobilin 90 km hızla 100 km'de yakıt tüketimi ise 5.5 litre. Büyük sürüş keyfi veren sportif Clio, ayrıca konforlu bir otomobil... Hidrolik direksiyon, kasa rengi tampon, kasa rengi, elektrikli buz ve buğu gidericili dikiz aynaları, atermik ön cam, alüminyum alaşımlı jantlar, sis farları, far yükseklik ayarı, çift optik ön farlar, klima, yükseklik ayarlı direksiyon, yüksekli ve bel ayarlı sportif tasarımlı sürücü koltuğu, uzaktan kumandalı merkezi kilit, direksiyondan kumandalı radyo teyp, yol bilgisayarı ve elektronik devir göstergesi standart olarak sunuluyor.

Audi TT'nin üstü açıldı

Audi'nin Cenevre Otomobil Fuarı'nda tanıttığı, yeni spor modeli Audi TT Roadster'in, TT Coupe kadar ilgi görmesi bekleniyor. Audi'nin büyük ilgi gören TT Coupe modeli için Avrupa'da 2000 yılına kadar uzayan bekleme listesi bulunuyor. Bu nedenle Audi, daha önceden 40 bin adet olarak belirlenen üretim adedini 1999 yılı için 50 bin adede yükseltti. Şimdi aynı talebin üstü açık TT Roadster için de yaşanacağı tahmin ediliyor. 1999 yazında Avrupa'da piyasaya sunulacak TT Roadster'in motor ve vites kutusu Audi TT Coupe'nin benzeri. TT Roadster'in, sürekli dört tekerden çekişli modeli 225 beygir gücüne sahip. 4 silindirli ve 180 beygir gücündeki turbo motorlu versiyonu ise önden çekişli olarak sunuluyor. 115 beygir gücündeki TT Roadster 0'dan 100 km'ye 6.7 saniyede, 180 beygirlik TT Roadster ise 0'dan 100 km'ye 7.7 saniyede ulaşıyor.

CHRYSLER Kamyon İmalat ve Tic. A.Ş.'ye, Türk standartları Enstitüsü tarafından TS-EN-ISO 9001 belgesi verildi.

CASTROL 100'üncü yılında aracın motorunda 4 kat daha fazla koruma sağlayarak, motor ömrünü uzatan ‘‘Yüzyılın ürünü Castrol GTX Magnatec’’i Türk tüketicisine sundu.

DAEWOO'nun satış sonrası hizmetler eğitimi İstanbul'da Boronkay merkez binasındaki eğitim salonları ve servisinde gerçekleşti.

METRO Motor'un temsilciliğini yaptığı Kawasaki'nin gözdesi VN 800 Drifter Türkiye'de satışa sunuldu.



Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı