Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Bayrak yarışında turizm

Turizmde hizmet sunan işletmeler,  pazarda güvenilir ve tarafsız kuruluşların verdiği belgelerle yer almakta; bu belgeler müşterilerde ve hedef pazarlarda güveni sağlamaktadır.  Türkiye’de Belgelendirme,  turizm yatırımlarının hizmete girdiklerinde üretimlerinin uluslar arası piyasada yer alabilmesi için Yatırım Belgesi aşamasından başlayıp; işletme belgesinin verilmesi ile sonlanan bir süreçtir.  Bundan sonrası ise belge sahibi işletmenin niteliklerini koruma durumunun denetlenmesi aşamasıdır.

YENİ TABLO
2634 sayılı yasanın düzenlediği ortamdaki bu üç aşamalı süreçte tek yetkili kuruluş Kültür ve Turizm Bakanlığıdır.  Her ne kadar yasada Bakanlığın bazı yetkilerini paylaşması imkanı varsa da; Bakanlık bu yetkisini Federasyonlar şeklinde örgütlenmiş kuruluşlarla bile paylaşmamıştır. 2023 Turizm Stratejisinde yer alan bağımsız turizm danışmanları yapılanması konusunda da herhangi bir gelişme olmamıştır.  Bu durum, sektörün gelişme dinamiği içerisinde bazı kuruluşları belge ve sertifika konusunda harekete geçirmiş ve ülkemizde tespit edebildiğimiz kadarı ile aşağıdaki tablonun varlığı ortaya çıkmıştır.
1 Turizm Yatırım Belgesi Ve Turizm İşletme Belgesi 
2 Yeşil Yıldız  Çevreye Duyarlı Konaklama Tesisi belgesi
3 Mavi Bayrak 
4 Iso 9001 Belgesi  (Hizmet Kalitesi) 
5 Iso 22000 Belgesi (Gıda Güvenliği)
6 Yeşil Bayrak 
7 Yeşillenen Oteller
8 Tat-Toplama Ayırma Tesisleri 
9 Beyaz Yıldız (Enerji Verimliliği)  
10 Beyaz Bayrak (Besin Güvenliği)    
11 Crıystal Programı (Otellerde Hijyen)
12 TÜV Rheinland tavsiye ederler’ sertifikası

KORUNMASI GEREKİR

Belgelendirme konusunda ve bağlı olarak verdiği belgenin içerdiği nitelikleri koruması konusunda yetkili tek kurum olan Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın yasanın sağladığı imkanları kullanarak işletmeleri diğer kuruluşların verdiği belge ve sertifikaların hücumundan koruması gerekir. Türkiye’de geçerli yıldızlama sisteminin bu açıdan yeniden gözden geçirilmesi de (şehir, sahil, dağ, konferans, kaplıca işletmeleri gibi) bir ihtiyaç haline gelmiştir.
Kamuoyuna karşı da bir güvenceyi temsil eden Bakanlık Belgesinin, diğer sertifikalarla tamamlanmaya çalışılması bu konuda kuşkulara neden olmaktadır. Sağlık Bakanlığı’nın havuzlara ve spa salonlarına,  Tarım Bakanlığı’nın gıda işlenen yerlere yönelik çalışmalarında olduğu gibi bu belgelerden herhangi birine sahip olmayan bir işletme sağlık, güvenlik, çevre duyarlığı açısından gerçekten tercih edilmemesi gereken bir konumda mıdır;yoksa Turizm Bakanlığı’nın Belgesi bu anlamda tek başına yeterli bir güvence midir?

BAKANLIĞA SUNULMALI

Bakanlığın yapması gereken de verdiği belgenin kendi içinde başka belgelerle desteklenmesi gibi bir uygulamanın benimsenmesi yerine; verdiği belgenin turizm işletmeleri tarafından tüm dünyaya karşı güvenle ibraz edebilen niteliğini korumaya yönelik olmalıdır.
Turizm İşletmesi Belgesi alınması sürecinde tüm destekleyiciler Bakanlığa sunulmalı; Turizm İşletmesi Belgesi,  pazar ve müşteri açısından ne içermesi gerekiyorsa onu tam olarak içermeli, bunun dışında tamamlanmaya ihtiyacı olmamalıdır.
İşletmelerimiz çevre,  sağlık ve güvenlik açısından gerekli önlemleri fazlasıyla almakta; müşteri memnuniyetini ön planda tutmaktadır. Böyle bir hizmet anlayışına sahip işletmelerimize Pazarların,  müşteri tercihlerinin ve yeni ürünlerin tanıtıldığı çalışmalar, çeşitli kurum ve kuruluşların bir nitelik belirleyicisi olarak belge vermelerinden daha etkili olacaktır. Belgelerin artması, İşletmelerin zaman ve maliyet olarak ödeyecekleri bedellere rağmen, ülkenin çevre dostu olmayan ya da başka özellikleri taşımayan işletmelerin, çoğunlukta olduğu bir turizm ülkesi olarak tanınma ihtimaline zemin hazırlamaktadır.

 

X