"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

Başarılı bir sergi

PERA’da açılan Deneyimin Ötesi başlıklı sergide gördüğüm çalışmalar, öğrenci işi düzeyini aşıyor ve iyi sanatçıların müjdesini veriyor.

Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’ndeki değişik bölümlerdeki öğrenci ürünleri, hem tür hem sanat üzerinde düşünmemizi, yeni açılımlara gitmemizi sağlayacak özellikler taşıyor.

Pera Müzesi’ndeki Deneyimin Ötesi başlıklı sergide, lisans ve yüksek lisans öğrencilerinin çalışmaları yer alıyor.

Çalışmaları anlamak, değerlendirmek için katalogdaki şu yazıları okumanızı salık vereceğim:

Mümtaz Sağlam’ın kaleme aldığı Alternatif Arayışlarla Biçimlenen Bir Eğitim Modeli Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi ve gene Mümtaz Sağlam’ın imzasını taşıyan Bir Yeniden İnşa Eylemi Olarak Sanat ve Tasarım Eğitimi, Gülay Yaşayanlar’ın yazdığı Estetik Deneyimin Tezahürü ve Belirsiz Çekiciliği Üzerine yazıları.

Sağlam’ın adını andığım ikinci yazısı, serginin ve öğrencilerin sanatı algılayışlarının niteliğini açıklıyor:

Sanat ve tasarım eğitimi, tam da bu noktada, dilin tahribine yönelik önerilerin test edilmesi ve/veya sınırların ihlal edilmesi gibi yaratıcı yönelimlerin devreye girdiği anda başlayan sorunları yönetmeye ve çözümlemeye adanmış bir durum ve süreç olarak kavranmalıdır. Bu kapsamda gerçekleşen tüm uygulamalar, öğrencinin ön kabulleri sorguladığı, yeni görselliklere ve anlatım olasılıklarına özgünlük çerçevesinde ulaşmaya çalıştığı bir bütünlüğe hasredilmelidir. Bu yüzden günümüzde sanat eğitimi sürecini müdahaleler yoluyla bozulmuş, tahrip edilmiş ve dağıtılmış bir alanın yeniden inşa edilmiş hali olarak tasavvur etmek yanlış olmaz.”

Gülay Yaşayanlar’
ın yazısı, genç sanatçıların çalışma yöntemini, sanatı algılayışlarını açıklıyor:

Genç sanatçıların alternatif arayışlarıyla biçimlenerek bir deney alanına dönüşen sanatsal üretim meselesinde, referansların ağırlıklı olarak duyu(m)lar üzerinden belirlenmesi farklı algıların öne çıkmasının başlıca nedenidir. Buna bağlı olarak bilinçdışı nesneler üzerinden görsel yapıya uzanan ve işleyen dolaysız temsil mekanizmaları, genç sanatçılar için yeni sorgulama imkânlarını da beraberinde getirir.”

* * *
  
KATALOGDA sergideki çalışmalar yer alıyor, bunları katılan sanatçıların özgeçmişleri izliyor.

Çeşitli alanlardaki yapıtları saymak mümkün değil ama grafik, tasarım, resim, fotoğraf, geleneksel sanatlar, seramik ve cam tasarımı, tekstil ve moda tasarımı farklı disiplinlerin varlığı çalışmaların çeşitliliğini ve zenginliğini gösteriyor.

Sanatın çağdaş biçimde yorumlanmasının, birçok alanı kapsamasının estetik dünyamıza getirdiklerini, genç soluğun bu alanda neler yarattıklarını görebilme bakımından serginin gezilmesini öneriyorum.

Tekstil ve moda tasarımlarının, uygulamada verdiği sonuçları buradan çıkarmak mümkün.

Attila Yakınol’un satranç masası ilginizi çekebilir.

Çağrı Başçuhadar’ın Fotoğraf’ı bu sanata bakma açınızı yenileyebilir.

Ebru İlbeyci’nin Austro-Türk Tütün Deposu, fark edeceğiniz bir resim olacak.

Onur Fındık’ın kırılmış kalemlerden oluşan İnfaz’ı Seramik ve Cam Tasarımı’nda dikkati çeken çalışmalardan biri.

170’e yakın çalışma, hem üniversitenin sanat eğitimi konusundaki anlayışını, hem de öğrencilerin bu doğrultuda bireysel başarılarını ve ‘öğrenci’ olarak değil ‘sanatçı’ olarak düşündüklerini gösteriyor.

* * *
  
ÖĞRENCİLERİN çalışmalarında başarı oranı yüksek, ben kısa yazıma birkaçının adını sığdırabildim. Hepsini beğeneceğiniz kanısındayım.

X