Barışa giden yol kültürlerarası etkileşimden geçer

Güncelleme Tarihi:

Barışa giden yol kültürlerarası etkileşimden geçer
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 18, 2013 12:21

Anlayışa ve barışa giden yol kültürlerarası etkileşimden geçiyor. Bireylerin temel ihtiyaçları karşılanmadığı zaman çatışma ve şiddete meyleder. Temel ihtiyaçların neler olduğu düşünüldüğünde fiziksel: beslenme-korunma, aidiyet: sevgi-güven, değerler: kimlik-kültür ön plana çıkar.

Haberin Devamı

Temel ihtiyaçların evrensel olduğu gerçeği yadırganamaz. Ancak bu ihtiyaçlar karşılandığında ortaya kimlik ve kültür farkındalığından doğabilecek farklı çatışma boyutları da çıkar ki dünyamızda süregelen savaşların temellerinde bunlar yatar.
Bu nedenlerle kültürlerarası anlayış ve yetkinliği geliştirmek ve farklılıklara değer katan özellikler olarak benimseyip evrensel zenginliğin barışa katkısını yüceltmek adına Türk Kültür Vakfı gençlere yönelik değişim ve eğitim programlarını ülkemiz adına sürdürüyor. Kültürlerarası anlayış ve yetkinlik eğitimi günümüzde hem sınırlar ötesi boyutta hem de siyasi platformlarda yaşanan çatışma kaynaklarını anlamaya ve çözüme yönelik donanım içerik ve uygulamalarla sağlanır.
Söz konusu eğitim öncelikle kültürel belagatı geliştirmeyi hedefler. Öncelikle genç birey, değişim öğrencisi konumunda karşılıklı etkileşim içinde bulunduğu yeni sosyal çevresinde kendisi ve diğerleri arasındaki dinamiklerin boyutlarını keşfeder.
Kültürel belagata erişmek için birey farklı bir kültür içerisinde deneyimlediği farklı sosyal senaryolar karşısında farkındalığını geliştirir ve bunlardan anlam çıkarmaya çalışır. Kültürlerarası yön tayin etme yetisini geliştirir.
Anlayışa ve barışa giden yolda kendisi ve diğerleri arasındaki farklı gerçeklerden bir anlam çıkararak, içinde doğduğu çevrenin değer yargılarından bağımsız düşünme geliştirmeyi ve iletişim yolları açmaya yönelik yöntemler geliştirir.

Haberin Devamı

Kültürlerarası değişim sürecinde farklı kültür veya kültürlerde teorik olarak;

- Kimlik (Kişilik Bilinci) – Bireysel ve Kollektif Boyutta
- Riske yaklaşım (Risk Alabilme- Riskten Kaçınma)
- Belirsizliğe yönelik eğilim (Güçlü Tolerans/Düşük Tolerans)
- Doğruluk ve Adalet kavramları,
- Statü Kavramı,
- İnsan doğasına yönelik anlayış (Güvenli/Şüpheli)
- Zaman ve Limit kavramı,
- Yönetim Biçimi (Merkezi/Bölgesel),
- Karar verme yöntemi ve temeli (Duygusal/Mantıklı)
- İletişim Biçimi

Farklı kültürleri anlamak önem kazandı

Hızlı bir küreselleşme sonucu coğrafik sınırların ortadan kalkması, iletişim kanallarının gelişmesiyle bireylerin dolaşım kabiliyeti arttı. Farklı ortamlara uyum sağlamak ve farklı kültürlerden bireylerle birarada yaşayabilmek, kültürlerini anlamak önem kazandı.
Bu bağlamda gençlerimizi hayata hazırlayan eğitim kurumlarımıza başarılı bireyler yetiştirme konusunda artık daha büyük, sorumluluklar düşüyor.
İşte bu sorumluluk bilinciyle hareket eden Türk Kültür Vakfı-AFS Kültürlerarası Değişim Programları, hoşgörülü, duyarlı, yapıcı, paylaşımcı ve insan haklarına saygılı bireylerin yetişmesine yardımcı olmak amacı ile farklı kültürler içinde yaşayarak, deneyim kazanma olanağı sağlayan, kültürlerarası anlayışı topluma aktarmayı amaçlayan ve gönüllülük prensibiyle işleyen kar amacı olmayan bir kuruluş olarak varlığını sürdürüyor.
AFS Kültürlerarası Değişim Programları, 1952 yılından itibaren ülkemizin değişen ülke koşullarına rağmen günümüze kadar devam ederek 5 bin 500’ün üzerinde lise öğrencisi gönderildi. Ve ülkemizde 4 binin üzerinde yabancı öğrenci konuk edildi.
AFS Programları yoluyla kültürlerarası kazanımlara sahip, toplumumuzun önde gelen ve kendi alanlarında başarılı bilim adamları, yöneticiler ve diğer birçok meslek sahibi kişiler bulunuyor. AFS’li liderlere örnek olarak İsmail Cem, Şükrü Sina Gürel, Nevra Serezli, Kerem Yılmazer, Korel Göymen, Ersin Faralyalı, Asaf Savaş Akat, Jale Yılmabaşar, Salih Memecan, Gülay Göktürk, Murat Tuzcu, İbrahim Betil, Faruk Loğoğlu, Ali Taran, Lale Aytaman, Prof. Dr. Türkel Minibaş, Ferid Odman, Mehmet Erten, Haluk Şahin’i gösterebiliriz.

Haberin Devamı

AFS Programlarından kazanımlar

2005 yılında, Hammer Danışmanlık ve Amerikan Üniversitesi’nden Dr. Mitchell Hammer AFS Programlarında yer alan öğrenci ve konuk aileler üzerinde yürüttüğü üç yıllık bağımsız çalışmasını tamamladı. Dr. Hammer’a göre, AFS yılında kazanılan kültürlerarası hoşgörü, öğrencilerin gelecekteki iş yaşamlarında önemli bir rol oynuyor. Öğrenciler ülkelerine, kültürlerarası sınırları arasında rahatlıkla dolaşabilme yeteneğini kazanarak dönüyorlar.
AFS programları bireylerin:

- Değişik kültürlere uyum sağlama konusunda daha yetkin olmalarını,
- Diğer kültürlerde daha özgüvenli hareket etmelerini,
- Farklı kültürlerden insanlarla arkadaşlık kurmalarını,
- Yabancı dili akıcı kullanmalarını,
- İçinde bulundukları kültürler hakkında daha fazla bilgiye sahip olmalarını sağlar.

Haberin Devamı

Türk Kültür Vakfı-AFS Kültürlerarası Değişim Programları ayrıca, yıllar içerisinde değişime uyum sağlayarak sadece gençlerin değil farklı hedef kitlelere de (35 yaş üstü kadın ve erkekler, öğretmenler vb.) hitaben eğitim, faaliyet ve programlar düzenliyor. Bu vesile ile sizleri bir kez daha proje ve programlarımıza davet ediyoruz.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!