Bankalarla anlaştım Daewoo'yu kurtardım

Hürriyet Haber
04 Nisan 1998 - 00:00Son Güncelleme : 04 Nisan 1998 - 00:01

Güney Koreli Daewoo'nun Türkiye Temsilcisi OMC'nin Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Özargun, ‘‘Bankalara, factoring şirketlerine ve piyasaya toplam 33 milyon dolar borcum var. Hepsiyle anlaştık. Yolumuza devam ediyoruz’’ dedi.

Ödeme güçlüğü nedeniyle darboğaza giren Güney Koreli iş makinaları ve otomobil üreticisi Daewoo'nun Türkiye Distribütörü OMC ile BMG, krizden çıkış yolunu buldu. Türk pazarına iki yıl önce giren Daewoo ve Ssangyong arazi araçlarının ithalatcısı OMC ile BMG'nin ortakları Ömer Özargun, Haluk Vardar ve Erol Yarar, bankalarla yaptıkları görüşmeler sonucunda borçlarını bir yıl boyunca erteletti. Böylece bankalara ve factoring şirketlerine 33 milyon dolar (yaklaşık 8 trilyon lira) kredi borcu olan OMC ile BMG, soluk aldı.

OMC ile BMG Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Özargun, Güney Kore'de yaşanan krizin etkisiyle, Kore mallarına olan güven azalmasının Türkiye'de satışları düşürdüğünü ve şirketin nakit akışını kestiğini söyledi. Bankalara 28 milyon dolar, factoring şirketlerine ise 5 milyon dolar kredi borçları olduğunu belirten Özargun, vadesi gelen borçlarının 3.5 milyon dolar olduğunu açıkladı. Özargun, toplam borçlarının vadesinin 1999 yılına yayıldığını kaydetti.

TAMAMINI KARŞILARIZ

Bankalarla iki kez toplantı yaptıklarını belirten Özargun, bankaların konuya olumlu yaklaştıklarını ve borçlarını 1 yıl boyunca ertelemeyi kabul ettiklerini söyledi. Asıl sıkıntının factoring şirketlerine olan 5 milyon dolarlık borçtan kaynaklandığını kaydeden Özargun, factoring şirketleriyle yaptıkları görüşmelerde iki alternatifli bir ödeme planı üzerinde anlaşma yapmak üzere olduklarını açıkladı.

Özargun, şirketin alacakları, gayrimenkulleri, sabit kıymetleri ve elindeki otomobillerin, borçlarının tamamını karşılamaya yettiğini belirterek, ‘‘Daewoo Türkiye'de bilinmeyen bir markaydı. Biz Daewoo'yu iyi tanıttık. Kısa bir süre içinde satışları üçe katladık. Yıllık cirosu 80 milyon doları bulan bir şirket haline geldik. Ancak, yılın ilk iki ayında satışlar Güney Kore'deki krizin yol açtığı olumsuzluk ve Ramazan ayıyla birlikte kesildi. Bunun üzerine ödeme sıkıntısı yaşamaya başladık. Yaptığımız hesaplamalara göre iş makinalarında pazar büyüyor, otomobilde de işler açılacak. Böylece borçlarımızı zorlanmadan ödeyebileceğiz. Zaten en olumsuz durumda bile, aktiflerimiz borçlarımızı karşılıyor’’ dedi.

OMC ve BMG'nin Bank Kapital'e 10 milyon dolar, İş Bankası'na 7 milyon dolar, Garanti Bankası'na 5.5 milyon dolar, Toprakbank'a 2.5 milyon dolar, Kentbank'a ise 2 milyon dolar kredi borcu bulunuyor. Şirketin ithalat işlemlerini gerçekleştiren factoring şirketlerine borcu ise 5 milyon dolar. Piyasaya olan borçlarıyla birlikte borç toplamı 33 milyon doları buluyor.

Darboğaza girdikten sonra birçok firmanın Daewoo'yu satın almak için teklif getirdiğini belirten Ömer Özargun, şirketi satmayı düşünmediklerini işlerine devam etmeyi planladıkları söyledi. Ortaklık teklifleri de aldıklarını kaydeden Özargun, ortaklığa olumlu baktıklarını ifade etti.

Ülkerle ortak olup koptular

OMC, iki yıl önce Barış Manço ile gerçekleştirdiği tanıtımlarla Daewoo otomobillerini satışa sunmuştu. Daha sonra ise Ssangyong marka arazi araçlarının satışına başlanmıştı. Daewoo'nun Türkiye distribütörlüğünü almak için büyük gruplar arasında kıyasıya bir mücadele yaşanmış, Ülker Grubu'nun desteğini de arkasına alan Ömer Özargun, Haluk Vardar ve Erol Yarar bu mücadeleden kazançlı çıkmıştı. Özargun'un Daewoo'nun distribütörlüğünü almasında daha önce Güney Koreli firmanın aynı markayla Türkiye'de satışını yaptığı iş makinalarının temsilcisi olması da etkili olmuştu. Daha sonra Ülker ortaklıktan ayrılmıştı. Ömer Özargun, Daewoo işine girerken ortak almalarını şöyle açıkladı: ‘‘Çukurova Grubu'ndan ayrıldıktan sonra Daewoo'nun iş makinalarının temsilciliğini aldım. Daha sonra otomobil distribütörlüğünü almak içinde harekete geçtim. Birçok büyük grup Daewoo'yu almak için çaba harcadı. Ancak, biz kazandık. Benim teşebbüsüm bilgi ve emek yoğun, sermaye yoğun çalışmıyoruz. Özvarlığımızı işin içinden çıkaran bir yapımız vardı. Bunun için yanımıza otomotiv sektörüne ilgi duyan Ülker'i aldık. Daha sonra sermaye gücü, hakim olma arzusunu da getirince yollarımız ayrıldı. Ülker'le dostuluğumuz devam ediyor, ancak ortaklık bitti.’’

Kime ne kadar borçları var?

BankKapital: 10 milyon dolar

İş Bankası: 7 milyon dolar

Garanti Bankası: 5.5 milyon dolar

Toprakbank: 2.5 milyon dolar

Kentbank: 2 milyon dolar

Factoring şirketleri: 5 milyon dolar

Piyasaya: 1 milyon dolar






Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı