Bankalarda hizmet çok kullanan yok

Ankara
23.03.2005 - 13:38 | Son Güncelleme:

Banka müşterileriyle ilgili yapılan bir araştırma, bankaların verdiği hizmetlerin bilindiğini ama kullanım oranının düşük kaldığını ortaya çıkardı. En çok ATM, kredi kartı ve havaleden yararlanılırken en az kullanılan hizmet türü kiralık kasalar ve repo oldu.

Banka müşterilerinin yüzde 75’inin gelirinin 1 milyar liradan az olduğu saptandı. Bankacılık hizmetinden yararlanan bu geniş kitlenin bankacılık işlemleri üzerinde önde gelen belirleyicinin ücret politikası olacağı belirtildi.

Karadeniz Teknik Üniversitesi İşletme Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mustafa Çıkrıkçı ile Aykut Karakaya’nın gerçekleştirdiği "Finansal Ürünlerin Kullanımı ve Memnuniyeti: Türkiye’deki Banka Müşterileri Üzerine Bir Çalışma" banka müşterilerinin özelliklerini ortaya çıkardı.

BİLGİ DÜZEYİ YÜKSEK

Araştırma sonucunda banka müşterilerinin finansal ürün ve hizmetler konusunda bilgilenme düzeyinin yüksek seviyelerde olduğu saptandı. Tüm finansal işlemlerden yüzde 50 ve daha fazla bilgi sahibi olan müşterilerin en fazla yüzde 89’la ATM, yüzde 85.6’yla kredi kartları, yüzde 67’yle havale, yüzde 59’la mevduat hesabını kullandıkları, bunların dışındaki finansal hizmetleri kullanım oranlarının yüzde 50’nin altında kaldığı ortaya çıktı. En az kullanılan hizmet türünü yüzde 6.1’le kiralık kasalar ve yüzde 12.9’la repo işlemleri oluşturdu.

TANIYOR KULLANMIYOR

Finansal ürünlerin tanınıyor olmasının kullanıma yansımaması krizin henüz etkisinin geçmemiş olmasına bağlanan çalışmada, "Ekonomik krizle tasarruf sahiplerinin harcanabilir gelir fazlası kriz öncesiyle kıyaslanamayacak biçimde azalma kaydetmiş, işsizlik oranlarındaki artışlar ve gelir dağılımında ilave bozulmalar banka hizmetlerinden yararlanma düzeyini aşağıya çekmiştir" denildi.

Müşterilerin ürün ve hizmetlerden memnuniyetine bakıldığında ise ilk sırayı internet bankacılığı, ikinci sırayı otomatik fatura ödemeleri, üçüncü sırayı elektronik fon işlemleri, dördüncü sırayı telefon bankacılığı, beşinci sırayı ATM’ler aldı.

En az memnuniyet ifade edilen ürünlerin başında ise tüketici kredileri gelirken, sırayla hisse senedi alım satımı, döviz mevduat hesapları, kiralık kasalar ve havale işlemleri de en az memnuniyetin olduğu hizmetleri oluşturdu.

Araştırmada çıkan bazı sonuçlar da şöyle:
" Erkek müşteriler, havale, EFT, ATM, internet bankacılığı, döviz işlemleri, çek-senet işlemleri, otomatik fatura ödemeleri, hisse senedi alım satımı ve yatırım fonları işlemlerini kadınlardan daha fazla kullanıyorlar.

 30-39 yaş grubu arasındakiler havale, EFT, ATM, çek- senet işlemleri, otomatik fatura ödemeleri ve döviz mevduat hesaplarını en fazla kullanan grubu oluşturuyor. En az işlem yapan yaş grubunu 50 yaş üzerindeki müşteriler oluşturuyor.

 Eğitim düzeyi arttıkça bankaların sunduğu ürün ve hizmetleri kullanma düzeyi artıyor.

 Gelir seviyesindeki artışla teknolojinin daha yoğun olduğu hizmetler kullanılıyor.

 Kredi kartından memnuniyet oranı 50 yaş üstünde yüzde 75, 30 yaş altında yüzde 74.3, 30-39 yaş arasında yüzde 74, 40-49 yaş arasında yüzde 73 düzeyinde bulunuyor.

 ATM’lerden duyulan memnuniyet eğitim düzeyi arttıkça artıyor.

 Sabit gelirli kamu ve özel sektör çalışanları, değişken gelire sahip serbest meslek, tüccar ve sanayici grubuna oranla kredi kartı kullanımından daha fazla memnuniyet duyuyorlar."

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı