Baklava yüzde 30 küçüldü umudunu ‘iftar’a bağladı

Sadi ÖZDEMİR
19.08.2009 - 00:00 | Son Güncelleme:

Ekonomik kriz nedeniyle yüzde 30 küçülen baklava pazarında son 2 haftada canlanma görüldü. İTO Meclis Üyesi, Baklava ve Tatlı Üreticileri Derneği Başkanı Mehmet Yıldırım, “Ramazanda baklava satışları diğer aylara göre 5-6 kat daha fazla oluyor. Sektörümüz ramazanda nefes alacak” dedi.

İSTANBUL Ticaret Odası (İTO) Meclis Üyesi, Baklava ve Tatlı Üreticileri Derneği (BAKDAT) Başkanı Mehmet Yıldırım, küresel kriz nedeniyle 2009’da baklava satışlarının 2008’e göre yüzde 30 düştüğünü belirtti. Yıldırım, yaklaşan ramazan ayı dolayısıyla sektörün umutlandığını ifade ederek, “Ramazanda baklava satışları diğer aylara göre 5-6 kat daha fazla oluyor. Sektörümüz nefes alacak” dedi. Baklavayı “milli tatlımız, hem de A milli tatlımız” olarak niteleyen Yıldırım, yurt içinde ve yurt dışında pazarın genişlemesiyle ilgili çalışmalar yapıldığını söyledi ve “Kıbrıs Rum Kesimi ve Yunanistan, baklavanın kendi tatlıları olduğunu iddia ettiler. Suriye ve Lübnan da iddia ediyor ama ortak kanaat; Türkiye’deki lezzet dünyada hiçbir yerde yok” diye konuştu.
İstanbul 135 ton tüketiyor
Birinci kalitede bir kilo fıstıklı baklavanın kilosunun ortalama 28 lira olduğunu vurgulayan Mehmet Yıldırım, şöyle konuştu: “Türkiye’de günde ortalama 500 ton baklava üretilip tüketiliyor. Sadece İstanbul’daki üretim miktarı 165 ton. Ancak krizde İstanbul’daki günlük üretim 135 tona kadar düştü. İstanbul en fazla baklava tüketilen ilimiz ancak kişi başına tüketimde Gaziantep ilk sırada bulunuyor.”
Ucuz baklava yemeyin
Vatandaşa, baklava alırken güvenilir yerlerden almalarını da öğütleyen Yıldırım, şu uyarıyı yaptı: “Köşe başlarında, araba arkalarında satılan ve kalitesinden, temizliğinden emin olamadığınız baklavayı sakın almayın. 1 kilo böyle baklava alacağınıza yarım kilo kaliteli baklava alın hem damak tadınız hem de sağlığınız bozulmasın.”
Yüzde 40’ı Yunanistan’a
Türkiye’nin baklava ihracatının 2002’de 292 bin dolar olduğunu ve 2007’de 2.5 milyon dolara yükseldiğini hatırlatan Mehmet Yıldırım, küresel kriz nedeniyle 2009’un ilk 6 ayında ancak 734 bin dolarlık ihracat yapılabildiğini bildirdi. Yıldırım, şunları dile getirdi: “İhracatta ilk sırayı da Yunanistan alıyor. İhracatımızın yaklaşık yüzde 40’ını bu ülkeye yapıyoruz. Yunanistan ise, ABD ve İngiltere’de baklavayı Yunan tatlısı olarak tanıtıyor. Yunanistan, daha önce de Danimarka ile peynir savaşına girmiş ve 12 yıllık bir hukuk mücadelesinde sonra Danimarka’dan peyniri almıştı. Biz tanıtımda biraz geç kalmışız.”

5 duyumuza hitap eder ‘hırşş’ diye ses çıkar

BAKLAVANIN un, şeker ve yağdan ibaret olmadığını söyleyen Mehmet Yıldırım, “Baklava bir sanat eseridir. Lezzeti için malzemesi de ustalık da çok önemlidir. Bir usta 6-7 senede yetişir. Tüketici  baklavayı test etmeli, kötüyse almamalı” dedi ve kaliteli baklavayı şöyle tarif etti:
Kaliteli baklava insanın 5 duyusuna hitap edebilmeli.
Rengi altın sarısı ve parlak olmalı.
Çatalı batırdığınızda ‘hırşş’ diye bir ses çıkmalı.
Urfa tereyağı ve antepfıstığı kokusu alınmalı.
Ağızda iyi tat bırakmalı ve mideyi rahatsız etmemeli.

İşin sırrı sert buğdayda

MEHMET Yıldırım, baklavanın unu ve buğdayı için de şu ayrıntılara dikkat çekti:
İyi baklava ununun sert buğday unu olması gerekiyor. Bu buğday Harran ve Konya’da yetişir.
Harran ve Ceylanpınar yöresindeki hayvanların tereya-ğından yapılmalı.
Fıstığı Gaziantep’ten olmalı, bunun yerine İran ve Afgan fıstığı aynı lezzeti vermiyor.

Yakında uluslararası tescil adımı atılacak

MEHMET Yıldırım, Gaziantep Sanayi Odası Başkanı Nejat Koçer’in baklava için ulusal bir tescil aldığını yakında uluslararası için tescil için de harekete geçeceğini belirterek, “Biz de kendilerine teşekkür ediyoruz ve destekliyoruz. Uluslararası tescil konusunda biraz sıkıntılıyız çünkü Türkiye AB sürecinde fikri ve sınai mülkiyet konusunda ilgili sözleşmeleri imzalamayı geciktirmişti. Yunanistan ise doğal olarak bu süreçleri tamamlamıştı. Çok yakında bu konuda da adımlar atılacak” diye konuştu.

Anuga’da 15 bin baklava dağıtıp tanıtım yapacağız

İTO 1 No’lu Öğütülmüş Tahıl Ürünleri Meslek Komitesi Başkanı Murad Bozanoğlu, kasım ayında Köln’deyapılacak dünyanın en büyük gıda sanayi fuarlarından Anuga’da Türkbaklavasının tanıtımı için özel bir çaba harcayacaklarını açıkladı. Bozanoğlu, “Bu fuar için 15 bin baklava hazırlayacağız ve fuara katılanlara dağıtacağız. Ayrıca Türk baklavasını farklı dillerde anlatan bilgi de dağıtılacak. Baklava aynı zamanda Türk kültürünün çok önemli bir ürünüdür ve onun tanıtımına da önem vermek zorundayız” dedi.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı