"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

Ayyıldız giydirilmiş binalar

<B>DÜN </B>sabah <B>TRT 2</B>’nin haber bülteninde gördüm.<br><br>Viyana’da büyük bir binanın önü Türk bayraklarıyla donatılmıştı. Bunu gerçekleştiren, Almanya’da yaşayan yazar <B>Feridun Zaimoğlu </B>da karşısında keyifle sigara tüttürüyordu.

Feridun Zaimoğlu’nu aradım. Proje konusunda bilgi aldım.

Zaimoğlu, Türk bayraklarıyla dış cepheyi donatma girişimini ilk kez Almanya’nın Kiel şehrinde gerçekleştirmiş, bunu gören Viyana Müzesi’nden bir yetkili de bu projeyi Viyana’ya taşımayı teklif etmiş.

Cephesi Türk bayraklarıyla süslenen, Museum Quartier binası Viyana’nın merkezinde bulunuyor ve oraya ‘sanat göbeği’ diyorlar.

Ayrıca bu binanın içinde büyük salonda Türkiye üzerine konuşmalar yapılıyormuş, o salonun da bir duvarı gene Türk bayraklarıyla kaplanmış. Dört hafta için planlanan sergi, gördüğü ilgi ve tepki üzerine iki ay daha uzatılmış.

Ayyıldızı Türk sanatçıları stilize biçimde eserlerinde kullanıyorlar, Rifat Özbek ve Atıl Kutoğlu bu anlayışa örnek gösterilebilir.

Sanat Evi’nin direktörü Dr. Matt, Zaimoğlu’na ilginin ve tepkinin bu kadar çok olacağını tahmin edemediğini söylemiş. ‘Ortalık karışacaktı ama bu kadar çok mu?’ diye kendi kendine soruyormuş.

Tepkiler nasıl yansımış basına?

* * *

Die Presse
Gazetesi’nde Sanat Evi direktörü Dr. Matt’ın karikatürünün altına Dr. Mustafa Matt yazılmış. Yöneticinin başında bir fötr, bedeni ve yüzü Türk bayraklarıyla kaplı olarak çizilmiş.

Feridun Zaimoğlu, Türk varlığını bütün koşullarda ortaya koyan ve Almanlara hatırlatan bir yazar. Onun savunduğu tezi yurtdışında yaşayan herkes destekliyor:

Asimilasyon’a (özümleme) hayır entegrasyon’a (bütünleşme) evet. ‘Almanya’dakilere, gittiğim başka yabancı ülkelerdeki kişilere entegrasyonun Türkiye’de nasıl başarıyla uygulandığını, Türkiye’yi örnek gösteriyorum’ diyor Zaimoğlu.

Yabancı ülkelerde yapılan, savunulan bu tür çağdaş milliyetçiliği temsil ediyor Feridun Zaimoğlu.

Serginin adı da bu anlayışı özetliyor:

‘Kanak - Atak 3. Türk Kuşatması.’

Bazı Viyanalılar da bu bayrakları görünce, ‘Üçüncü Türk Kuşatması mı?’ diye soruyorlarmış. Kanak, genel anlamda aşağılayıcı, küçültücü bir tavır taşıyan, orada yaşayan Türk gençlerine verilen ad. Bu adın kavramlaşması, bir kültür tartışmasının eksen olması da yazarın başarısı.

* * *

BİR
protesto gösterisinde değil, bir müzenin, bir sanat kurumunun ön yüzünde Türk bayraklarını görmek doğrusu beni çok sevindirdi.
X