"Ertuğrul Özkök" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Ertuğrul Özkök" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Ertuğrul Özkök

Aysbergin altında ekonomi

Ertuğrul ÖZKÖK

Geçen salı akşamı Antalya Belek'te yemek yediğimiz masada Bayındırlık Bakanı Yaşar Topçu da var.

Bakan, bana bazı önemli bilgiler veriyor.

Bakanlık, karayollarının işletmesini özel sektöre devretmeye hazırlanıyor.

Yolların işletme, bakım ve onarımı, döviz esasına göre özel sektöre devredilecek.

KENAR YOLLAR

Ama bunu yapmadan önce, başka bazı önlemlerin alınması gerekiyor.

Dünyanın hiçbir yerinde, paralı karayollarının hemen yanında, yüksek standartlı bedava ikincil yollar yok.

Türkiye'de ise bu tür ikincil yollara büyük para harcandığı için, otoyollar istenilen kapasite ile çalışamıyor.

O nedenle özelleştirmeden önce, ikincil yollara ayrılan tahsisatın azaltılması ve yüksek standartlı yeni ikincil yolların yapımının durdurulması gerekiyor.

Sanıyorum, bu konuda adımlar da atılacak.

Masadaki herkesin ortak kanaati şu: Hükümet yaptığı bazı işleri anlatmakta zorluk çekiyor.

Gerçekten de verilen rakamlara bakıldığında ilginç bir tablo ortaya çıkıyor.

Bu hükümet, 70 tane yolun ihalesini yapmış.

Özelleştirmede büyük adımlar atılmış. Havalimanı yatırımları hızlandırılmış.

Sekiz yıllık eğitim gibi dev bir kanun çıkarılmış... Ve şimdi vergi kanunlarının üzerine gidiliyor.

Yılmaz, ‘‘Cumhuriyet tarihinde hiçbir hükümet bu kadar yoğun bir çalışma gerçekleştirmedi’’ diyor.

Ama kamuoyuna yansıyan tablo, bunun onda birini bile göstermiyor.

HAYALDEN GERÇEĞE

Öyleyse hükümetin ciddi bir halkla ilişkiler çabasına ihtiyacı var.

Geçen salı günü açılan Antalya Havalimanı uluslararası terminal binası, beni gerilere götürdü.

Gerilere, 80'li yılların ortalarına.

Rahmetli Özal'ın ‘‘Yap-işlet-devret’’ modelini ilk ortaya attığı günlere.

O zamanlar çoğumuz, bu fikri, hayali bir ürün, bir ütopya olarak görmüştük.

Oysa geçen salı günü bu fikrin ilk büyük somut sonucunu, Antalya Havalimanı'nda gördük.

Yap-işlet-devret modeli ile yapılan büyük bir tesis faaliyete geçti.

On yıl önce Türkiye'de ortaya atılan bir ekonomik model, şimdi dünya literatürüne girmiş durumda.

CESARETİN BEDELİ

Bayındırlık Bakanlığı şimdi Çanakkale geçiş projesine hazırlanıyor. Bu projenin boyutları 1.8 milyar dolara ulaşacak.

Hükümet ayrıca iki köprünün geçiş gelirlerini de otoyol yapımına harcamaya hazırlanıyor.

GSM ve enerji ihaleleri hızlandırıldı.

Yani hükümet, yatırım ve özelleştirme konusunda dışarıya yansıyandan çok daha önemli bir icraat içinde.

Ekonominin bu bölümü buzdağı gibi seyrediyor. Yani, en büyük bölümü suyun altında ve dışarı yansımıyor.

Yıllardır yazıyorum. Özelleştirme, siyasi cesaret isteyen bir iştir. Birinin bütün sorumlulukları yüklenerek, cesur adımlarla bunu götürmesi gerekir.

SIRA ENFLASYONDA

Kim ne derse desin, Devlet Bakanı Güneş Taner, şimdiye kadar hiçbir bakanın göstermediği bir siyasi cesaretle bu işin üzerine gidiyor.

Zaten başarılı ülkelerin hemen hepsinde, bu işin arkasında cesur bir siyasetçi veya yönetici vardır.

Bu siyasetçiler daha sonra hedef haline gelirler. Ama aradan geçen yıllar şunu gösterir ki, onlar olmazsa özelleştirme de olmaz.

Bütün bunlara karşılık hükümetin başarısını henüz gösteremediği alan enflasyondur.

Ne yazık ki enflasyon da, seçime gidecek bir hükümetin en büyük kozu veya dezavantajıdır.

O nedenle şimdi bunun üzerine yürüme zamanıdır.













X