Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Ayetle oy avcılığı

    Turan YILMAZ / ANKARA
    30.10.1997 - 00:00 | Son Güncelleme:

    RP'nin parti örgütüne gönderdiği ‘Seçime Hazırlık’ kitapçığında, oy avcılığı için Kuran-ı Kerim'deki ayetlerin kullanılması istendi. Kitapçıkta, seçim çalışmasının düğün ve cenaze törenleri ile meyhanelerde de yapılması, oy için ‘hediyelik’ adı altında rüşvet verilmesi önerildi.

    RP'ye yöneltilen ‘‘Dini siyasete alet ediyor’’ suçlaması, sonunda belgelendi. RP yönetiminin hazırlayıp parti örgütüne gönderdiği ‘Seçime hazırlık’ kitapçığında, oy avcılığı için Kuran-ı Kerim'deki ayetlerin kullanılması önerildi. RP Genel Başkan Yardımcısı Rıza Ulucak ile İstanbul Milletvekili Mustafa Baş'ın sorumluluğundaki Genel Merkez Seçim Karargâh Başkanlığı'nca hazırlanan kitapçıkta, seçim çalışmaları sırasında kullanılacak bu ayetler de tek tek sıralandı. Kitapçığın, ‘Seçim zamanında yapılacak çalışmaların stratejisi’ başlıklı bölümünde, ‘İyi bir çalışma yapmak için araziyi, şartları ve malzemeyi tanımak’ gerektiği belirtildi. Malzemenin insan olduğunun vurgulandığı kitapçıkta, daha sonra ‘İnsanda bulunabilecek bazı hasletleri beyan eden bazı Ayet-i Kerimeler’ başlığı altında şu ayetler örnek gösterildi:

    ‘‘O çok zulümkar ve çok cahildir (Ahzab 72), İnsan çok cimridir (İsra 100), İnsan çok nankördür (İsra 7), İnsan husumeti her şeyden fazladır (Kehf 54), Hakikat insan hırsına düşkündür ( Meariç 13), İnsan gerçekten zayıf olarak yaratılmıştır (Ahzab 72), Biz insanı bir damla pis sudan yarattık, böyleyken o kalktı bize hasım kesildi.’’

    Kitapçıkta, malzeme olarak nitelenen insanın iç dünyasına ilişkin de şu çözümlemede bulunuldu:

    ‘‘İnsanın iç dünyasında; nefis, benlik, heva, heves, şehvet, gadap, kötülük amilleri mevcut olduğu gibi akıl, kalp, insaf, adalet, merhamet gibi iyilik yapabilme amilleri de mevcuttur. Bunlardan hangisini harekete geçireceğiz?’’

    Daha sonra, ‘İşimiz; bu insanın reyine talibiz’ denilen kitapçıkta, seçim çalışmasını yürütecek partililerden profesyonel pazarlamacılar gibi hareket etmeleri istenerek, ‘‘İyi bir pazarlamacı kovulduğu kapıya malını satabilendir’’ denildi. Bu çalışmayı yapacak olanlara, ‘Bal toplamak isteyen arı kovanını çiğnemez’ ve ‘Bir damla bal bir varil ziftten daha çok sinek toplar’ özdeyişleri anımsatıldı.

    Kullanılacak propaganda teknikleri, ‘İkna, etkileme, pasifize etme ve psikolojik havanın oluşturulması’ diye belirtilen kitapçıkta, ‘Psikolojik hava’ ise ‘‘Etnik, coğrafi, hissi, tarihi unsurları tespit, siyasi bölünmeleri ve yapılanmayı tespit ve takip, şok haberler, afişler, vurucu sloganlar’’ diye belirtildi.

    Halkın sosyal, inanç ve etnik durumunun değerlendirilmesinin de istendiği kitapçıkta, ‘Zamanlama’ başlığı altında şu etkinlikler sıralandı:

    ‘‘Ev, kahve toplantıları, teşkilat binasının kullanılması, özel toplantılar, meslek grupları, gençler, üniversite mezunları, İmam-Hatipliler, öğretmenler-memurlar, hatırlı kişiler, nokta ziyaretleri, mitingler, mini meydan toplantıları, düğün, cenaze, nikah vs, pazaryeri ziyaretleri, kamera çekimleri, meyhaneler, spor faaliyetleri.’’

    Spor faaliyetlerinin de bu amaçla kullanılması önerilerek, ‘Tanıtımın ilişki sahaları’ başlığı altında, propagandanın hedef kitlesi ise şöyle sıralandı:

    ‘‘Partiler, mahalli basın, esnaf kuruluşları (kooperatifler dahil), tüccarlar (odalar dahil), sanayiciler (küçük-büyük), gençlik ve spor, kadın ve mesleki kuruluşlar (teknik elemanlar, esnaflar, sanayici tüccar, iktisatçılar, öğretmenler, sağlık görevlisi, din görevlisi, hukukçular, ziraatçılar), manevi zevat, itibar sahibi kişiler, işçi sendikaları, emekli işçi, memur ve astsubaylar, köylüler ve muhtarlar, köy imamları, köy öğretmenleri, sosyal yardım dernekleri, işsizler grubu, hemşeri dernekleri, spor kulüpleri, hastaneler.’’

    Hedef kitle olarak gençler ve İmam-Hatiplilerin de gösterildiği kitapçıkta, miting alanlarının güvenliği konusunda ise okul ve vakıflarla ilişkiye geçilmesi istendi, teşkilat gençlik sorumlusunun bu gençleri saptayıp eğitilmelerini sağlaması gerektiği belirtildi.

    RP'nin seçim kitapçığında, oy avcılığı için rüşvet verilmesi de önerildi. ‘rüşvet’ yerine ‘hediyelik’ ifadesinin kullanıldığı kitapçıkta, ‘‘Anahtarlık, kalem, cüzdan, ajanda, çanta, bardak vs hediyelik uygun kişilere verilip kalpleri fethedilir’’ denildi. Parti afişlerinin ise özellikle, okul ve cami yakınlarına yapıştırılması istendi. Buna gerekçe olarak da, seçim günü bütün bayrak ve pankartlar indirildiğinde yapıştırılan bu afişlerin duvarlarda kalacağı hatırlatıldı.

    Fanatik görünüp, ürpertmeyin

    RP'nin seçim kitapçığında, parti toplantılarına dışarıdan katılım olmamasının nedenleri arasında, ‘Fanatik görünüp, dışarıdakileri ürpertici sloganlar atılması’ gösterildi. Kitapçıkta, bir vali ve kaymakama nasıl propaganda yapılacağı da şöyle anlatıldı: ‘‘İyi ilişkiler içine girdiğimiz şahıslara belki direkt olarak propaganda yapmamız, davamızı anlatmamız mümkün değil. Ancak, aradaki ilişkinin güzelliğinden kırmayıp davetimizi kabul eden dışımızdaki bir kişi, bir yetkili, vali, belediye başkanı, kaymakam vs, bizim şahsen anlatabileceğimizden çok daha iyi şekilde propagandamız ile karşı karşıya gelecektir.’’

    Kitapçıkta, ‘önemli not’ olarak da, seçim gezisine çıkan genel merkez görevlilerine, kentin olanakları ölçüsünde banyolu otel odası ayarlanması istendi. Broşür ve el ilanlarını dağıtacak partililerin temiz giyimli, düzgün tıraşlı, iyi görünüşlü ve güler yüzlü olması da istendi.

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı