Paylaş
Bunda da cila, boya ve fırçayla yapılan klasik bakım yöntemlerinin yerini, kendinden cilalı likit ve krem boya ve süngerlere bırakması etkili oldu.
Boyaların payı yüzde 60
Yılda 6 milyon 863 bin ayakkabı boyasının, 5.5 milyon süngerin, 52 bin adette cilanın satıldığı pazarda, 12 milyon 650 bin TL’lik satış hacmiyle boyalar, pazardan yüzde 60’lık pay alıyor. Bu da, üretici firmaların ürün yelpazelerine deri, süet, nubuk ve spor ayakkabılar için kendinden cilalı farklı boya çeşitlerini eklemelerinden kaynaklanıyor. Yıllık hacmi 3 milyon 533 bin TL’yi bulan süngerlerin de pazardan aldığı pay, yüzde 26’ya ulaşıyor. Klasik ayakkabı boyalarının pazardan aldığı pay, yüzde 13’e kadar gerilerken, cilalara da sadece yüzde 1 kalıyor. Stil’in liderliği elinde bulundurduğu pazarda, Çığır, Özden, Smart, Empa, Sezer, Şafak, Samur, Silver, Erdal, Gold gibi yerli markalar ön plana çıkarken, Woly, Kiwi, Rainbow, Salamender gibi ithal markalar da rekabette yerini alıyor.
Cilaya gerek kalmıyor
Arkadaşımız Mert Temizkan’ın yaptığı araştırmaya göre, Türkiye’de ayakkabı boya ve sünger kullanımını yaygınlaştırmak için alternatif çeşitlerle ürün yelpazelerini genişleten firmalar, farklı ihtiyaçlara göre ürün çeşitlemesine gidiyor. Klasik boyalar yerini krem boyalara bırakırken, sprey ve likit boya tüketimi de hızla artıyor. Rugan ayakkabılara özel boyaların yanı sıra, spor, süet ve nubuk ayakkabılar için de teflonlu su geçirmeyen farklı renk çeşidine sayip boyalar da sürekli geliştiriliyor. Ayakkabıda esneklik sağlayan, derinin sertlik derecesine göre farklı karışımlar içeren boyalar da piyasada hızla yayılıyor.
Bakım ürünleri ayakkabı satışlarından etkilenmiyor
FİYATLARIN 1.5 TL’den başlayıp, 15 TL’ye kadar ulaştığı ayakkabı bakım ürünlerinde, ayakkabı satışlarının önemli bir rol oynamadığını söyleyen Woly Genel Koordinatörü Hamdi Yener, “Bu nedenle, ayakkabı satışlarının düşmesi, boya ve sünger satışlarını etkilemez. Henüz bir tüketici ihtiyaç algısı oluştuğu söylenemez” diye konuştu.
Avrupa klasik seviyor
TÜRKİYE’de kullanımı hızla azalan klasik ayakkabı boya ve cilaları, Avrupa’da hâlâ ön planda tutuluyor. Smart Boya yetkililerinden Fatih Özay, “Kişisel bakım ürün harcamalarının bile azaldığı bu ekonomik kriz ortamında, ayakkabı boya sektörü de zor şartlar altında rekabet etmeye çalışıyor. Avrupa’da hemen her evde ayakkabı boyası kullanılırken, Türkiye’de boyama alışkanlığının hala yaygınlaşamaması nedeniyle pazardaki büyüme hızı düşük seviyede kalıyor. Bunu da ihracat yaptığımız ülkelerde ki satışlarımızda yaşanan artışlar, açıkça ortaya koyuyor” dedi.
Cila, boya ve fırçaya ayrılacak vakit kalmıyor
AYAKKABI bakım ürünlerinde yaşanan hızlı değişimin, pratik ürünlerin ön plana çıkmasını sağladığına dikkat çeken Çığır Kimya Grubu’nun Genel Koordinatörü Hamdi Töre, “Tüketiciler artık eskisi gibi cila-boya-fırça ile yapılan klasik ayakkabı bakımına vakit ayıramıyor. Bunun yerine pratik kullanımı olan, çantada taşınabilen ve her an marketten alınabilen ürünlere yöneliyor. Bunlar da kendinden parlayan krem ve likit ayakkabı boyaları ve parlatıcı süngerlerin ön plana çıkmasını sağlıyor” diye konuştu.
Paylaş