Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Ayakkabı pazarı 3 milyar dolara çıktı, ayağımız iki numara büyüdü

<B>YILDA</B> 250 milyon çift ayakkabı satılan Türkiye pazarı, son bir yılda 2.5 milyar dolardan 3 milyar dolara çıktı.

Bunda, zincir mağazacılığın yaygınlaşması, Türk üreticilerinin dünya markalarıyla rekabet edecek konuma gelmesi etkili oldu. Ayakkabılarımız 2 numara büyüdü.

ZİNCİR mağazacılık döneminin başlamasıyla birlikte yılda 250 milyon çift ayakkabının satıldığı Türkiye pazarı, bir anda 3 milyar dolara çıktı. Sektörde yaşanan bu hızlı büyümede, Türk firmalarının fason üretim yaptığı dünya markalarıyla sadece fiyat açısından değil, tasarımda da rekabet edecek konuma gelmesi etkili oldu. Türk firmaları artık, Jag Club, Adam, Hotiç, Asila Bragan, Beta, Balans, Attimo, Polaris gibi kendi markalarıyla, Avrupa ve Amerika’da söz sahibi olmaya çalışıyor.

SATIŞTA KADIN: Türkiye’de yılda gerçekleştirilen 250 milyon çift üretimin, 150 milyon çiftini, ayakkabı ve bot oluşturuyor. Ayrıca, 100 milyon çift terlik ve sandalet üretiliyor. Üretilen bu ayakkabı ve terliklerin yüzde 65’i bayanlara, yüzde 35’i de erkeklere satılıyor.

ÜRETİMDE ERKEK: Buna karşılık, ayakkabı firmalarının yüzde 80’i, tüketimi daha az olmasına rağmen, erkeklere yönelik üretimi tercih ediyor. Kadın ayakkabısı üzerine üretim yapan firma sayısının az olması da model, tasarım, kalıp için daha fazla yatırım ve sermaye gerekmesinden kaynaklanıyor.

İTHALAT DA PATLADI: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı’nın yaptığı araştırmaya göre, 2003’te 220 milyon çift ayakkabı ve terliğin satıldığı pazar, 2.5 milyar dolarlık bir hacme sahipti. Ancak, ihracatın yanı sıra zincir mağazacılığın da yaygınlaşması, sektörün büyümesine neden oldu. Özellikle Uzakdoğu ülkelerinden yapılan ithalatta da önemli artışlar gözlendi. Tüm bu gelişmelerin sonucunda pazar, geçtiğimiz yıl 3 milyar dolarlık hacme ulaştı. 200 milyon dolarlık ihracatın gerçekleştiği pazarda, 210 milyon dolarlık da ithalat yapıldı. İthalattaki artış oranı yüzde 54’ü buldu. Toplam ithalatın yüzde 90’ı da Uzakdoğu ülkelerinden yapıldı.

ZİNCİR MAĞAZALAR: Flo, On On, Ayakkabı Dünyası gibi zincir mağazaların devreye girmesiyle birlikte pazarın yüzde 2 oranında büyüdüğüne dikkat çeken Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği Başkanı Ali Murat Kızıltaş, sektörün önümüzdeki 5 yıl içinde, yüzlerce marka, binlerce çeşit ayakkabının bir arada satıldığı bu zincir mağazalara kayacağına dikkat çekti.

AYAKLAR DA BÜYÜDÜ: Beta Ayakkabı’nın Genel Müdürü Can Gökmen, son dönemlerde Türk tüketicilerinin ayak numaralarında iki numara birden büyüme gözlendiğini söyledi. Gökmen, ‘Bu büyüme, genç nesilde ayakkabı alışkanlığının değişmesinden kaynaklanıyor. Özellikle büyüme çağında spor ayakkabı tercih edilmesi, ayakların hem en, hem de boy açısından büyümesine neden oluyor. Bunun sonucunda, en fazla satılan ayakkabı numarası kadınlarda 37’den 39’a, erkeklerde de 41’den 43’e çıktı. Artık kadınlarda 42 numaraya kadar talep oluştu.

Prens Charles’a damatlık ayakkabı

MÜŞTERİLERİ
arasında İngiltere Başbakanı Tony Blair ve Mısır Devlet Başkanı Hüsnü Mübarek’in de bulunduğu Hasel Ayakkabı, Jag Club markasıyla üretim gerçekleştiriyor. Türkiye’de 350 YTL ile 450 YTL arasında satılan el yapımı Jag Club marka ayakkabılar, Londra’da Kraliyet Ailesi’nden kiralanan mağazada 220 sterline satılıyor. Bu mağaza için ayda 12 bin sterlin kira ödediğini söyleyen Hasel Ayakkabı’nın sahibi Ahmet Polat, İngiltere Kraliyet tahtının veliahtı Galler Prensi Charles için özel olarak oğlak derisinden ayakkabı ürettiklerini söyledi. Polat, ‘Prens Charles, bu ayakkabıyı, Camilla Parker Bowles’la 8 Nisan’da yapacağı evlilik töreninde giyecek’ dedi.

Erdoğan’a yılda 50 çift satıyoruz

YILDA
ürettiği 150 bin çift ayakkabının yüzde 25’ini ihraç eden Adam Ayakkabı’nın sahiplerinden Bülent Araklı, sadece Başbakan Tayyip Erdoğan ve ailesine yılda 50 çift ayakkabı sattıklarını söylüyor. Bunun da nedenini, dünyanın önde gelen markalarına fason olarak ürettikleri ayakkabıları, Adam markasıyla da satmalarına bağlıyor. Araklı, ‘Müşterilerimiz, Almanya’da 180 Euro’ya satın alacakları Testoni marka bir ayakkabıya bizde sadece 180 YTL ödüyor. Bu da satışlarımızı önemli oranda etkiliyor’ dedi.

Ucuz ithalat 40 bin kişiyi işsiz bırakır

ÇİN
başta olmak üzere Uzakdoğu ülkelerinden yapılan düşük fiyatlı ürün ithalatı, en fazla küçük çaplı üreticileri etkiledi. Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği Başkanı Ali Murat Kızıltaş, 400 bin kişinin istihdam edildiği sektörde, 40 bin kişinin işsiz kaldığını savundu.

Hangi markayı kim üretiyor

YEŞİL:
Hush Puppies, Catterpillar, Merrell, Wolverine Gyrox, Pepe.

ZİYLAN: Polaris,

Kinetix, Flogart,

Dockers ve Tamaris.

İNCİ: Balans,

Attimo, İnci.

BETA: Beta.

HOTİÇ:

Dolce&Gabbana,

Asila Bragan, Hotiç.

HASEL: Jag-Club

ADAM: Testoni,

Gianni Melians,

Kaliste, Daniel Hechter,

Adam.
X