Avrupa'da en düşük işçilik Türkiye'de

Hürriyet Haber
27 Nisan 1998 - 00:00Son Güncelleme : 27 Nisan 1998 - 00:01

Ufuk SANDIK

Otomotiv sektöründe yatırımların çoğaldığı günler yaşıyoruz. Tofaş ve Renault yeni modeller için yatırım yaparken, Ford-Otosan da yeni bir fabrika için start verdi. Bu yatırımlarla Tofaş, Palio'yu dünyada üreten birkaç fabrikadan biri olurken, Bursa'da üretilen parçalar Fiat'ın dünyadaki fabrikalarına Türkiye'den ihraç edilecek. Yine Renault sadece Türkiye'de üretilecek Renault Megane stationwagon modelini piyasaya çıkarmaya hazırlanıyor. Ford Otosan da, ihracat ağırlıklı üretim için fabrika yatırımı yapıyor. Avrupa'daki otobüs üretimini Türkiye'ye kaydırmayı planlayan Alman Mercedes de, Türkiye'deki yatırımlarına hız veren başka bir firma. İki yıl önce İstanbul Hoşdere'de yeni bir fabrika kuran Mercedes'in yeni bir fabrika projesi daha var. Yıllar sonra yatırımlarına hız veren yerli üreticilerin yabancı ortaklarının Türkiye'yi yeniden keşfetmesinde basit bir neden var. Bu Türkiye'nin gelecek vaat eden bir pazar olması ve ihracat potansiyeline sahip ülkelere yakınlığı değil. Bu basit neden Türkiye'nin Avrupa'nın en düşük işçilik ücretlerine sahip olması. Yabancı otomotivciler, Avrupa'da güçlü sendikalar nedeniyle işçilik maliyetlerinin giderek yükselmesi üzerine, Avrupa'nın yanı başındaki Türkiye'deki üretimin maliyetlerinin düşük olduğunu gördüler. Gerçekten de, Türkiye'de işçilik maliyetleri birçok Avrupa ülkesinden çok daha ucuz. Bunun yanı sıra kaliteli işçilik de yabancıların Türkiye'ye gelmesinde bir başka etken olarak ortaya çıkıyor.

Otomotiv sektöründe saat ücreti bazı Avrupa ülkelerinde Türkiye'nin üç katı daha fazla. Türkiye'de saat ücreti 10 Alman Markı'yken, Almanya'da 64 mark, Fransa'da 35 mark, İngiltere'de 34 mark, İsveç'te 50 mark. Türkiye'deki saat ücreti Avrupa'nın en düşük saat ücretine sahip ülkesi İspanya'dan bile iki kat daha ucuz. İspanya'da saat ücreti 28 mark.

Türkiye'de ekonomik ve siyasal istikrarsızlığın yabancı yatırımcılar için olumsuz etkenler olduğunu belirten Otomotiv Sanayii Derneği Sekreteri Ercan Tezer, ‘‘Yabancılar uzun vadeli baktıkları için bu ortamdan fazla etkilenmiyor ve Türkiye'ye geliyorlar. Ancak yabancıların Türkiye'ye gelmesindeki en büyük etkenler düşük işçilik maliyeti, kaliteli üretim ve kalifiye işçilik. Bunlar büyük bir avantaj’’ dedi.

Hangi ülkede işçilik ücreti ne kadar?

Ülke saat ücreti (DM)

Almanya 64.09

Fransa 35.66

İtalya 30.25

Hollanda 33.49

Belçika 44.20

İngiltere 34.45

İsveç 50.96

İspanya 28.08

Amerika 45.84

Japonya 44.19

Türkiye 10.00

Yeni Golf mayısta Türkiye'de

Avrupa'da geçen yılın sonunda piyasaya çıkan Volkswagen Golf'ün yenilenen modeli Mayıs ayı başında Türkiye'de satışa sunuluyor.

Volkswagen'in Türkiye temsilcisi Doğuş Otomotiv, dördüncü jenerasyon Golf'ün 1.6 lt. (100 beygir) ve 1.8 lt. (125 beygir) motorlu modellerini ithal edecek. Yeni Golf, Basic, Comfortline ve Highline olmak üzere üç ayrı donanım paketiyle satılacak. İlk modellerin tanıtımından sonra 1998 yılı sürecince model yelpazesi genişleyerek Golf'ün GTI ve TDI modelleri Türkiye'ye gelecek. Golf'ün en düşük fiyatlı modeli Basic'in, Türkiye'de ki satış fiyatı 4 milyar 250 milyon lira civarında tespit edildi. Yeni Golf'ün hem içi hem de dış boyutları genişlemiş. Boyu eskisine göre 131 mm. uzayarak 4.149 m. yükselen yeni Golf'ün genişliği ise 1.735 m. oldu.

Golf'de ABS ve EBD (Elektronik fren basıncı dağılımı), dört tekerlekte diskli frenler, tam boy sürücü ve ön yolcu hava yastığı, ön koltuk sırtlarında yan hava yastıkları, yükseklik ve derinlik ayarlı hidrolik direksiyon standart olarak bulunuyor.

1.6 litrelik motorlu Golf'ün beygir gücü 100 hp. 0'dan 100 km hıza 10.9 saniyede çıkan Golf'ün maksimum hızı ise 188 km. Golf 1.6 modelinin ortalama yakıt tüketimi 7.2 litre.

1.8 litrelik motorlu Golf, 125 beygirlik bir güce sahip. Maksimum hızı 201 km. olan Golf 1.8 modelinin 0'dan 100 km'ye çıkış süresi ise 9.9 saniye. Golf 1.8, 100 km'de ortalama 7.8 litre.

Golf deneme sürüşü

Doğuş Otomotiv, yeni jenerasyon Golf'ün deneme sürüşlerini Antalya- Beşkonak'larda bulunan Milli Park içindeki Köprülü Kanyon'da gerçekleştirdi. Antalya'da başlayıp Köprülü Kanyon'da devam eden deneme sürüşlerinde Golf, hem şehir içi hem de zorlu orman yollarında iyi bir performans gösterdi. Dış görünüşünde eksine göre çok büyük bir farklılık gözlenmeyen yeni Golf'de en dikkat çekici değişiklikler, ön farlar ve otomobilin arkası. Oldukça şık görünümlü yeni halojen farlar hem daha iyi aydınlatıyor hem de de otomobile ayrı bir hava veriyor. Eskisine göre daha yumuşak hatlara sahip olan Golf'ün içi ise tamamiyle değişmiş. Passat'da kullanılan gösterge paneli Golf'de de kullanılmış. Mavi ve kırmızı renkli ışıklandırmanın birlikte kullanıldığı gösterge paneli çok hoş. Golf'ün içi gerçekten de, görülmeye değer. Golf'de dikkat çeken bir başka konu ise güvenlik... Standart olarak bulunan ABS, EBD ve hava yastıkları güvenliği artırıyor. Yakıt deposu arka aksın önüne yerleştirilerek, arkadan çarpmalara karşı güvenlik artırılmış. Süspansiyon sistemi, konforu ve sürüş güvenliğini artırıyor. En zorlu koşullarda bile otomobil adeta yere yapışıyor. Keskin virajlarda çizgisinden kopmuyor. Elektronik fren dağıtım sistemi sayesinde, sürücü frene bastığında en kısa mesafede duracağı güvencesini yaşıyor.

Kullanılmış otoda fiyatlar Avrupa'ya benzemeye başladı

Türkiye'de kullanılmış otomobillerle, sıfır kilometre otomobiller arasındaki fiyat farkı Avrupa'ya benzemeye başladı. Daha düne kadar ikinci elde fiyatlarla, sıfır kilometre otomobiller arasında fiyat farkının az olduğu Türkiye'de şimdi, fiyatların arası açılmaya başladı. Avrupa'da bir otomobil 10 kilometrede bile olsa, fiyatları ikinci el otomobil fiyatı gibi değerlendirirken, düne kadar Türkiye'de ikinci el fiyatlarıyla sıfır kilometre fiyatları arasındaki fark oldukça azdı. Giderek Avrupa otomobil pazarına benzemeye başlayan Türk otomobil pazarında, ikinci elde bazı otomobiller hariç fiyatlar eskisi gibi artmıyor. Bazı otomobillerin sıfırıyla, ikinci el fiyatları aynı yılın modeli olmasına rağmen 1 milyara yakın farklar oluşuyor. Aşağıdaki tabloda, kullanılmış otomobillerin kilometre ve yıllara göre yüzdelik değer kaybını bulabilirsiniz. Buna göre, 1 yaşında 10 bin kilometrede bir otomobilin değer kaybı yüzde 30'u bulurken, 1 yaşında 60 bin kilometredeki bir otomobilin değer kaybı yüzde 44'e yaklaşıyor. 10 bin kilometrede bir otomobil 1 yaşında yüzde 30 değer kaybederken, 2'inci yıl değer kaybı yüzde 39'a, 3'üncü yıl yüzde 45'e, 4'üncü yıl ise yüzde 48'e çıkıyor.

Yılın son üç ayında satışlar hızlanıyor

Türkiye otomobil pazarında satışlar yılın son 3 aylık döneminde hızlanıyor. 1993/1997 yılları arasında OSD tarafından yapılan araştırmaya göre, son üç ayda yıl içinde satılan otomobillerin 3'te 1'i kadar satış gerçekleşiyor. Otomobil ve ticari araçların satışlarının yılın son üç ayında yoğunlaşmasında yeni modellerin etkisi yanında özellikle yılın ilk üç ayındaki kış koşullarının etkisi olduğu belirtiliyor. Ancak otomobillerde Taşıt Alım Vergisi ve Çevre Fonu olarak alınan vergilerin maktu vergi olarak her yılbaşında enflasyon paralelinde yeniden düzenlenmesi yıl sonundaki talep artışının en önemli nedenini oluşturuyor. Halen TBMM gündeminde bulunan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) Kanun tasarısı kabul edildiği taktirde maktu vergiler kalkacak ve ÖTV aynen KDV'de olduğu gibi oransal duruma getirilecek. Bunun sonucunda halen son üç aylık dönemde yoğunlaşan otomobil alımlarının, dönemler arasında daha az değişiklik göstermesi bekleniyor.

VW, Rolls Royce'un peşini bırakmıyor

TBİR süre önce satışa çıkarılan ünlü İngiliz otomobil firması Rolls Royce'un BMW'ye satıldığı ve satış mukavelesi için görüşmelerin sürdüğü açıklanmasına rağmen, Volkswagen'in bu satışı engelleyip Rolls Royce'u satın alabilmek için yeni bir teklif hazırladı. Böylece, BMW'nin teklifinin 300 milyon mark daha üzerine çıkıldı. Rolls Royce'un bugüne kadar olduğu gibi yine bağımsız bir firma olarak faaliyetine devam etmesi, şu anki yöneticilerin görevlerini sürdürmesininin garanti edildiği yeni teklifte ayrıca Rolls Royce motorlarını imal etmek için aynı holdinge ait Cosworth motor fabrikasının da satın alınması, Crew ve Newcastle kentlerindeki fabrikalara yatırım yapılması taahhüt edildi. Rolls Royce'un satın alınamaması halinde VW'nin Horch ve Bugatti adı altında iki yeni lüks otomobili piyasaya çıkaracağı da açıklandı. VW'nin ayrıca yılda 10 bin Rolls Royce üretimini de garanti edeceği, böylece sadece 7 bin araç garanti eden BMW'den daha çekici olacağı belirtildi.




Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı