Avrupa’nın en hızlı büyüyen havayolu şirketi oldu, Rusya Ortadoğu ve Balkanlar’a yöneldi

Hayri ÇETİNKAYA
14.01.2011 - 00:00 | Son Güncelleme:

Geçen yılı 8.6 milyon yolcuyla geride bırakan Pegasus Havayolları Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı, “Beş yılda üç kat büyüyerek Avrupa ve Türkiye’nin en hızlı büyüyen havayolu şirketi olduk. Yakaladığımız bu başarıyı Orta Doğu, Balkanlar, Rusya ve Türk Cumhuriyetleri’nde sürdürmek istiyoruz” dedi.

PEGASUS Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı, sektöre girmelerinin ardından oyunun kurallarının değiştiğine dikkat çekerek, “Beş yılda üç kat büyüyerek Avrupa ve Türkiye’nin en hızlı büyüyen havayolu şirketi olduk. Avrupa ve Türkiye’de yakaladığımız bu başarıyı Orta Doğu, Balkanlar, Rusya ve Türk Cumhuriyetleri’ni kapsayan bölgede de sürdürmek istiyoruz” dedi. Ali Sabancı, Pegasus’un Ortadoğu’daki ilk destinasyonu olan Beyrut’ta Genel Müdür Sertaç Haybat ve Genel Müdür Yardımcısı Güliz Öztürk ile birlikte düzenlediği toplantıda yolcuların beklenti ve talepleri ile dünyadaki düşük maliyetli havayolu şirketlerinin modelleri örnek alınarak oluşturulan “Pegasus Modeli”ni anlattı.
Bizim model ezber bozdu
Sabancı, 2001 yılında Sivil Havacılık Yasası’nın değişmesi ve ardından 2003 yılında bilet fiyatları üzerindeki Sosyal Yardımlaşma Fonu’nun kaldırılması ile sektörün rekabete açıldığını, iç hatlarda 7, dış hatlarda 4 havayolu şirketinin uçtuğunu hatırlatarak şunları söyledi: “Başından beri biz Pegasus Modeli olarak adlandırdığımız bir model uyguladık. Dünyada örnek aldığımız düşük maliyetli iki büyük havayolu şirketinin uygulamaları yanı sıra biz de Türkiye’ye özgü yepyeni uygulamalar geliştirdik. İş modelini doğru kurduk. Markaya yatırım yaptık. Sektörün rekabete açılması, bilet fiyatları üzerindeki kontrollerin kalkmasıyla birlikte havayolu sektöründe ezber bozduk. Uçmayı lüks bir hizmet olmaktan çıkararak herkese uçma fırsatı yarattık. Markaya yatırım yaptık.”
En hızlı büyüyen havayolu
Sabancı, Pegasus’un iç hatların yanı sıra dış hatlarda büyümesinin de çok dikkat çekici olduğunu vurgulayarak, sözlerini şöyle sürdürdü: “Haftada 490 seferi olan bir havayolundan bugün günde 200 seferi olan bir havayolu konumuna geldik. Yolcu sayımız üç kat arttı. 2010’da 8.6 milyon yolcuya ulaştık. Londra’ya günde iki seferimiz var. Paris, Marsilya, Lyon, Stockholm, Roma, Milano gibi önemli dünya şehirlerine uçuyoruz. Avrupa ve Türkiye’nin en hızlı büyüyen havayolu şirketi olduk. Pegasus’un yurtdışı hatlarda büyümesi Türkiye’nin doğusundaki, kuzeyindeki ve güneyindeki ülkelere doğru olacak. Orta Doğu, Balkanlar, Rusya ve Türk Cumhuriyetleri’ni kapsayan bölgede büyümek istiyoruz.”

350 bin yolcuyu bedava uçurdu

HAVAYOLUNDA fiyatların 2003 öncesinde 100 dolar civarında seyrettiğini, Pegasus’un ilk olarak 55 TL’den,daha sonra da 39 TL’den başlayan fiyatlarla uçurmaya başladığını hatırlatan
Ali Sabancı, şunları söyledi: “Uçaklar sonuçta her zaman yüzde 100 dolulukta kalkmıyor.
Biz boş koltukları 9-10-15 TL gibi çok ucuz fiyatlarla satarak hem etkin bir maliyet kontrolü sağladık hem de pazarın büyümesine destek olduk. Hiç uçağa binmeyen kişileri havayolu ile uçar hale getirdik. Şimdiye kadar 350 bin yolcuyu sıfır liradan uçurduk. Havayolunda yapılan hesaplara göre her yolcu hiç bilet fiyatı ödemese bile satın aldığı diğer hizmetlerle 6 Euro civarında bir para harcıyor. Bu rakamlar bir araya gelince şirketin gelir-gider kontrolünde önemli bir kaynağa dönüşüyor ve yolcu sayısı arttıkça para kazanıyorsunuz.”

Beyrut’a 22 bin yolcu uçurduk

PEGASUS’un rotaları hakkında bilgi veren Pegasus Genel Müdür Yardımcısı Güliz Öztürk, “17 ülkede 43 destinasyona uçuyoruz. İstanbul’dan 17 iç, 25 dış hatta direkt uçuş yapıyoruz. İzmir’den 8 iç, 11 dış hatta direkt uçuşumuz var. Antalya’dan 6 iç, 26 dış hatta direkt uçuşumuz bulunuyor. KKTC’de birinci durumdayız. Kıbrıs’tan Türkiye’ye 7, yurt dışında Londra’ya 1 hatta direkt uçuşumuz var. Türkiye’den toplam 11 Avrupa Birliği ülkesine uçuyoruz” dedi. Öztürk, “Beyrut bizim Ortadoğu’daki ilk uçuş noktamız. Şu ana kadar toplam 22 bin yolcu uçurduk. Bunların 5 bini transit yolcu oldu. Beyrut hattımız iyi gidiyor ve haftanın her günü uçuyoruz” diye konuştu.

Bu yıl halka açılabiliriz

PEGASUS’un halka arz süreciyle ilgili bilgi veren Ali Sabancı, şunları dile getirdi: “Avrupalı fonlar büyüyen ve gözde sektörlere yatırım yapmak istiyor. Geçen 3-5 yılın meyvelerini artık almanın zamanı geldi. Türkiye büyüyen ülke, yabancı yatırımcıların giderek daha fazla ilgisini çekmeye devam ediyor. Halka arz için kesin bir tarih veremem.”

Sabiha Gökçen’e yakın merkez binası

ALİ Sabancı, “Biz Pegasus’u 5 yıl önce 12 milyon Euro’ya aldık. Bugün Boğaz’da bir yalı dairesi fiyatı sayılır. Şimdi 3.2 milyar dolarlık liste fiyatlı uçak siparişimiz var. Sabiha Gökçen’e yakın bir merkez binası yapıyoruz” dedi.

Uçak sayısı yıl sonunda 40’a çıkacak

PEGASUS filosunda yer alan uçakların Boeing 737-800 yaş ortalamasının 4.03 olduğunu ifade eden Pegasus Genel Müdürü Sertaç Haybat, “2006’da 19 uçaklık filomuz vardı ve yaş ortalaması da 7.39 idi. Şu an 32 uçak var. Yeni geleceklerle yıl sonu uçak sayısı 40’a ulaşacak” dedi.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı