Avrupa liderliği yetmedi, çimentocu 3 dünya oyuncusu çıkarmayı hedefledi

Nilgün KARATAŞ
19 Mayıs 2011 - 00:00Son Güncelleme : 18 Mayıs 2011 - 23:51

Bu yıl 100’üncü yılını kutlayan çimento üreticileri, Avrupa lideri ve dünya 4’üncüsü olsalar da Birlik Başkanı Adnan İğnebekçili bunun yeterli olmadığını söyledi. İğnebekçili, “Çimento sektörü ciddi büyüdü. Ama bu sadece Türkiye pazarıyla olmuyor. Sektörümüzden en az iki-üç dünya oyuncusu çıkmalı” dedi.

TÜRKİYE’de ilk olarak 1911 yılında Danca’da (Kocaeli) kurulan fabrika ile temelleri atılan çimento sanayinin 100’üncü yılında, ihracatın ötesinde yatırımcı olarak dış pazarlara açılmasından söz ediliyor. Bu görüşün en ateşli savunucularının başında ise Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği (TÇMB) Başkanı Adnan İğnebekçili geliyor. Türkiye üretimi ile Avrupa birincisi olsa da bunu yeterli görmeyen İğnebekçili, en az iki,üç tane dünya oyuncusu çıkabileceğine dikkat çekiyor. TÇMB’nin tüm çimentocuları biraraya getirdiği Çimento Günleri’nin 4’üncüsü için düzenlenen etkinlikler sırasında sorularımızı yanıtlayan İğnebekçili, şu değerlendirmeleri yaptı:

İhracatta dünya lideri

1911 yılında üretim kapasitesi sadece 20 bin ton olan çimento sektörü 100’üncü yılında 66 milyon tonun üzerinde üretim kapasitesine ulaştı. Bu üretimde Avrupa 1’incisi ve dünyada Çin, Hindistan ve A.B.D’nin ardından 4’üncüyüz. İhracatta ise tüm dünyada yüzde 12’lik payla Çin ve bir çok Güney Doğu Asya Ülkesini geride bırakarak, birinci sıraya yerleştik.
2010 yılında Türk çimento sektörü, yaklaşık 4.5 milyar dolar cirosu, 1 milyar dolar ihracatı ve 15 bin kişiye yarattığı istihdam ile Türkiye ekonomisi için önemli bir sanayi.

90 ülkeye ihracat

Sektör yüzde 90 kapasiteyle üretim yapıyor. 2010’da ihracatımız 16 milyon tona ulaştı. 90’a yakın ülkeye ihracat yapıyoruz. Afrika ve özellikle batı Afrika önemli pazarlarımız. Libya ve diğer ülkelerdeki olaylar bizi de etkiledi.

Çin’e gitmeliydik

Dünyada üretimde Çin, Hindistan ve ABD’den sonra 4’üncü, ihracatta da 3’üncü sıraya yerleştik. Çimento sektörü Türk pazarında ciddi bir büyüme kaydetti. Ama bu sadece Türkiye pazarıyla olmuyor. Yıllar önce Çin’e gitmemiz, oralarda olmamız lazımdı. Artık sektörümüzde en az iki, üç tane dünya oyuncuları çıkarmamız lazım. Bu potansiyel var. Örneğin Nuh Çimento, Sabancı ve OYAK bunlardan bazıları olabilir. Bir Batıçim neden dünya oyuncusu olmasın?

Daha insanca yaşama planı yapıyorlar

BUGÜN artık Türkiye’de tüm hedefler Cumhuriyet’in 100’üncü yılı olan 2023’e göre belirlenirken, çimentocuların gündeminde 2020 yılı var. Çünkü Kyoto protokolü gereği, yenilenebilir enerji kullanımı oranın yüzde 20 olması gerekiyor. TÇMB Başkanı Adnan İğnebekçili, “Bulunduğumuz çevreyle bütünleşmiş şekilde, ‘sürdürülebilir kalkınma’ diyoruz. Daha az karbondioksit üreterek, çevreyi daha az kirleterek, enerjiyi daha verimli kullanarak, dünyada örnek olmak istiyoruz” dedi.

Keşke Ciments Français’i zamanında Sabancı alsaydı

ADNAN İğnebekçili, Lafarge, Ciments Français gibi büyük uluslararası oyuncuların Türk çimento pazarından çekildiğine dikkat çekerken, Türkiye’nin kendi uluslararası markalarına ihtiyacı bulunduğunu bir kez daha vurguladı. “Marka, üretimle olur. Çimento sanayiinde de dünya markası olacak şirketler var” diyen İğnebekçili, şöyle konuştu: “Keşke Ciment satıldığında İtalcementi yerine Sabancı Grubu alsaydı. Italcementi o zamanlar bu kadar büyük değildi. Set Çimento’yu satıp Türkiye’den çıktı ama şimdi dünya devleri arasında. 1992’de Ciments Français’i Sabancı alsa, bugün dünya oyuncusuydu.”

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı