Gündem Haberleri

    Avrupa futbol pazarı 2007'de 13 milyar EURO oldu

    ANKA
    29.05.2008 - 11:01 | Son Güncelleme:

    Deloitte Spor Endüstrisi Grubu tarafından hazırlanan “Yıllık Futbol Finansmanı Araştırması” futbolun finansal ve ticari büyümesini sürdürdüğünü ortaya koydu. Araştırmaya göre Avrupa futbol pazarının büyüklüğü 2006/2007 sezonu sonunda 1 milyar Euro artışla 13.6 milyar Euro’ya yükseldi.

    Deloitte Spor Endüstrisi Grubu tarafından hazırlanan “Yıllık Futbol Finansmanı Araştırması”nın sonuçları açıklandı. Buna göre, 2006-2007 sezonunda İngiltere Premier Ligi kulüpleri toplam 2.3 milyar Euro gelirle Avrupa Futbol Ekonomisi’nin zirvesinde yer aldı. İngiltere, en yakın rakibi Alman Bundesliga’yı tam 900 milyon Euro geride bırakırken maç günü, yayın ve ticari kategorilerinde en yüksek gelirlere sahip oldu.

    Dev pastadan aslan payını alan İngiltere Premier Liginin ardından 1.4 milyar Euro ile Alman Bundesliga geliyor. İspanya, İtalya ve Fransa bu iki ülkenin arkasında sıralanıyor. Araştırma, bir önceki yıla göre yüzde 15’lik gelir artışı yaşayan Almanya ve İspanya liglerinin, Juventus’un 2007/2008 sezonunda Serie A’ya yeniden yükselmesiyle, önümüzdeki yıllarda ikincilik için keskin bir rekabete gireceğini öngörüyor.

    İNGİLTERE PREMIER LİGİ FUTBOL EKONOMİSİNİN BEŞİĞİ

    Futbolun doğuşuna ve yükselişine tanıklık eden İngiltere, Premier Lig ile futbol ekonomisinin de beşiği konumunda. Araştırmada bunun tek nedeninin, İngiltere futbol kulüplerinin Avrupa futbol ekonomisinden en büyük payı alması olmadığı; saha başarısı ve marka değerlerinin de önemli etmenler olduğu kaydediliyor. Premier Lig; seyirci ilgisi, dünyadaki popülerliği, son derece modern stadyumları ve tesisleri, dünyanın en iyi oyuncularının Premier Lig hayranlığı gibi konularla da sürekli gündemde.

    Araştırmada, 2007-2008 sezonunda devreye giren yeni yayın anlaşmasının gelirleri daha da yükseltmesi tahminine yer verildi.

    Öte yandan maliyet kontrolü ve karlılık söz konusu olduğunda Premier Lig’in performansı pek de parlak olmadığına dikkat çekildi.

    Transfer ücretlerinin toplam gelire oranı 2006-2007 sezonunda Alman Bundesliga dışında Avrupa’nın en büyük beş liginde yüzde 62-64 oranlarında seyretti. Alman Bundesliga ise düşük bilet fiyatlarına, son derece modern bir şekilde yenilenen tesislerinin masraflarına rağmen yüzde 45’lik bir oran tutturmuş durumda.

    Ayrıca Alman Bundesliga takımları, İngiltere Premier Ligi takımlarından üç kat daha fazla olan yüzde 18’lik bir karlılık oranına sahip bulunuyor. Bu da onun işletme karı en yüksek lig olduğu anlamına geliyor. Almanya’da uygulanan lisanslama sisteminin kulüplerin karlılık performansını etkilediğini ifade edilen araştırmada, bireylerin kulüp sahibi olmasının engellendiği Almanya ile İngiltere’nin karlılık performanslarını karşılaştırmanın ilginç sonuçları üzerinde duruyor.

    İngiltere’de ekonomik ilgileri ve karlılık yönelimleri daha yüksek olması beklenen kulüp sahibi bireylerin varlığına rağmen Almanya karlılık ve maliyet kontrolünde daha başarılı bir model durumunda.

    Öte yandan başka kayda değer bir sonuç da başarılı bir finansal modele sahip olmasına rağmen Alman Bundesliga’nın saha başarısında ve marka değerinde gerilerde kalması. Alman seyircilerine göre tam da bu sıkı maliyet kontrolü ve karlılık yönelimi yüzünden saha başarısı yakalanamıyor.

    FUTBOLUN GERÇEKLERİYLE EKONOMİK GERÇEKLER DENGELENMELİ

    Araştırmaya göre, Avrupa futbol ekonomisinin gelecek yıllarda da büyümeye devam edeceğini vurgularken, bu sürecin sürdürülebilir maliyet tabanını ve karlılığı da öne çıkarıyor.

    Araştırmada, ekonomik yönelimler ve hedefler yüzünden saha başarısının elde edilememesi, seyirci beklentilerinin göz ardı edilmesi kitlelerin en gözde sporu olan futbol açısından bazı sıkıntılar doğurabileceği ve bu sporun popülerliğine darbe vurabileceği kaydedildi. Ekonomik hedeflerin futbolun temel gerçekleriyle çelişmeyecek şekilde dengeli bir şekilde yönetilmesi önem kazandığına işaret edildi.

    Futbolu bir endüstri olarak gören ve bu yönde kendilerini geliştiren Avrupa futbol liglerinin hem ekonomik performans hem de saha başarısı anlamında giderek arayı açtığını belirten Deloitte Türkiye Spor Endüstri Lideri Burç Seven, “Avrupa’da futbolun bir endüstri olarak konumlandırılışı tamamlandı. İngiltere, Almanya ve İspanya başta olmak üzere Avrupa ligleri hem gelirler toplamında hem de saha başarısında giderek arayı açıyor. Bu endüstriye dev yatırımlar yapılıyor, kulüplerin el değiştirmeleri, büyük bütçeli yayıncılık ve sponsorluk anlaşmaları da hayli gündemde” değerlendirmesi yaptı.
    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı