Avrupa’da satılan her iki otobüsten biri Türk olacak

Erkan ÇELEBİ
24 Ekim 2005 - 00:00Son Güncelleme : 23 Ekim 2005 - 20:00

AmsterdamMSTERDAM’da düzenlenen hafif ticari araç fuarından sonra, Belçika’nın Kortjik kasabasında düzenlenen Otobüs Fuarı Busworld 2005’de Türk firmalarının gövde gösterisine dönüştü. Otoyol’dan Temsa’ya, Otokar’dan Anadolu Isuzu’ya, Mercedes’ten Man’a kadar birçok firma, Türkiye’de ürettikleri otobüsleri dünya vitrinine çıkarttı. 2008’de Avrupa’da üretilen her iki otobüsten biri Türk malı olacak.

TÜRKİYE Avrupa’nın ticari araç üretim üssü olma yolunda hızla ilerliyor. Geçtiğimiz hafta Amsterdam’da düzenlenen hafif ticari araç fuarından sonra, Belçika’nın Kortjik kasabasında düzenlenen Otobüs Fuar’ı Busworld 2005’de Türk firmalarının gövde gösterisine dönüştü. Otoyol’dan Temsa’ya, Otokar’dan Anadolu Isuzu’ya, Mercedes’den Man’a kadar bir çok firma, Türkiye’de ürettikleri otobüsleri sergileme imkanı buldu. Fuarda, Türkiye’nin 2008 yılında Avrupa’da satılan her iki otobüsten birini üreteceği mesajı çıktı.

Ayrıca, koltuk üreticisi Pilot, kumaşçı Epengle, klimacı Safkar, kapı sistemleri üreten Rever, Trakya Cam gibi bir çok otobüs yan sanayi tedarikçisi firma da bu yıl ki fuarda yer aldı. 42 bin 620 metrekare alan üzerine kurulu fuara 43 otobüs üreticisi ve 267 otobüs aksesuar yan sanayi tedarikçisi katıldı. Ancak, ekonomik krizin ardından yurt dışına açılan Türk firmalarının Avrupa’da söz sahibi olmaya başlaması, Türk ürünlerinin ilgi odağı olmasını sağladı.

HEDEF LİDERLİK:

2001 yılında Renault’un Irisbus’taki otobüs hisselerini de alan Iveco Irisbus’un Satış ve Pazarlama’dan sorumlu Genel Müdürü Franco Miniero, Türkiye’de Otoyol’un Adapazarı tesislerinde Eurobus Tector adıyla üretilen midibüslerle Avrupa’da lider olmayı hedeflediklerini söyledi. Miniero, ‘Eurobus’ı, Proxys ve Proway adıyla Avrupa’ya ihraç etmeye başlıyoruz. Şu anda bu segmentte yüzde 30.2’lik payla ikinci durumdayız. Ancak Eurobus, Avrupa pazarına henüz çıkmamasına rağmen, şu ana kadar 60 sipariş birden aldı. Bu araçların daha satışa çıkmadan Avrupa’da bu kadar ilgi görmesi, bizim için büyük bir başarı. Avrupa standartlarında üretilen bu araçlarla, pazarda lider konuma gelmeyi hedefliyoruz’ dedi.

DOLMUŞ YOK OLUYOR:

Doğalgaz, Dizel, CNG, Hibrit, elektrik, troleybüs üretiminin yanı sıra yakıt verildiği sürece elektrikli ısı enerjisi üreten fuel cell teknolojisiyle çalışan araçların da prototipini hazırlayan Iveco, Irisbus’ın Afrika ve Ortadoğu Satış ve Pazarlama Direktörü Enrico Vassallo’da Türk pazarının hızla büyüme gösterdiğine dikkat çekti. Vassallo, ‘Büyük otobüs sekmentinde yer almamamıza rağmen, Otoyol’un pazardaki payı yüzde 37’yi bulunuyor. Ancak, şehiriçi otobüs sekmentinde yer alan yeni Domino HDH modelimizle bu alanda da Türk pazarına girmeyi planlıyoruz. Kasım ayı’nda İstanbul’da düzenlenecek olan fuarda bu otobüsü sergileyeceğiz’ dedi. 14 yolcu kapasiteli minibüs segmentinde ise Türk pazarında bir daralma yaşandığına dikkat çeken Vassallo, ‘Bu da, Avrupa Birliği uyum çerçevesinde dolmuşların zaman içinde devre dışı kalacak olmasından kaynaklanıyor’ dedi

DÜNYA MARKASI OLDU:

2001 yılında yaşanan ekonomik krizin ardından ilk kez Avrupa pazarına açılma kararı alan Temsa, bugün Avrupa pazarında söz sahibi bir marka konumuna geldi. Safari otobüslerinin bir prototipini hazırlayarak, 2001 yılında ilk kez Busworld Fuarı’na katıldıklarını söyleyen Temsa Genel Müdürü Mehmet Buldurgan, ‘Bu sayede, Avrupa pazarına girdik. 2002 yılında Türkiye’de toplam 345 adet otobüs satılırken, biz Avrupa’ya 200 adet ihracat gerçekleştirdik. Böylece, kriz sayesinde 4 bin farklı kalem ürünün bir arada toplandığı bir Türk markası yaratmayı başardık. Artık Temsa, Avrupa’da bir Türk markası olarak yerleşti. Otobüs ve minibüste önemli bir marka konumuna geldi. Daha önce bizi geri çeviren Japonlar, şimdi siz Avrupa’da başarılı oldunuz. araçlarınızda bizim motorlarımızı kullanın diye geliyor’ dedi.

2 ARAÇTAN BİRİ TÜRK OLACAK:

2008 yılında Avrupa’da satılan her 100 otobüsten 50’sinin Türkiye’de üretileceğini savunan Buldurgan, ‘Avrupa otobüs pazarında Türk hakimiyeti giderek artıyor. Türkiye, otobüs üssü olma yolunda ilerliyor’ dedi. Busworld 2005 Fuarı’na ürettiği Harmony ve Turquoise modeli midibüslerle katılan Anadolu Isuzu İhracat Müdürü Tunç Karabulut’ta, ‘Bu yıl ihracatımız bin adede ulaşacak. 18 farklı ülkeye gerçekleştirdiğimiz bu ihracatı artırmak için şimdi daha farklı modeller geliştirmeye çalışıyoruz’ dedi.

Temsa en konforlu otobüs seçildi

FRANSA’
da dört yılda 1000 otobüs satan bayisi Piere Rainhard’ı da Busworld 2005 Fuarı’nda ödüllendiren Temsa Genel Müdürü Mehmet Buldurgan, ‘Biz de bu fuarda, Temsa olarak Opalin adıyla ihraç ettiğimiz otobüslerle, Avrupa’da yılın en konforlu otobüs (Best Overall Comfort) ödülünü kazandık’ dedi.

Pula basılan ilk Türk ürünü

2001 kriziyle birlikte Avrupa’ya açılan Temsa, Avusturya Posta Servisi’nin açtığı otobüs ihalesini kazandı. Bunun üzerine, Temsa’nın Avusturya’ya ihraç ettiği otobüslerin resimleri, pullara basılarak, satılmaya başlandı. Böylece, Temsa otobüsleri, Avrupa’da pula basılan ilk Türk ürünü olma özelliği kazandı.

Otobüste ranza dönemi başladı

BUSWORLD
2005 Fuarı’nda otobüslerin yanı sıra, yan sanayi üreticileri de yeni geliştirdikleri ürünlerini sergileme imkanı buldu. Sergilenen bu ürünler arasında, yatırıldığında ranza şeklini alan ve yolcuların rahat uyumasını sağlayan koltuklar da yer alıyordu.

Otobüsler artık şoför istemiyor

İRİSBUS
’ın BMNS Sistemle ürettiği otobüsler, özel olarak hazırlanmış yol güzergahlarında, şöförsüz olarak kullanılabiliyor. Alçak tabanlı, her tekerlekte ayrı bir motor bulunan bu araçlar, şu anda Lion ve Las Vegas’ta herhangi bir sorun yaşanmadan şöförsüz olarak kullanılıyor.

Sedyedeki hastayı düşürmeye son

ÖZELLİKLE
ambulanslar için geliştirilen asansör sistemi, sedyedeki hastaların araca kolayca bindirilmesini sağlıyor. Bu sistem, hastanın ambulansa bindirilirken sedyeden düşürülmesini engelliyor.
Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı