AVM Ciro Endeksi martta yüzde 7 arttı

AA
09.05.2017 - 16:52 | Son Güncelleme: 09.05.2017 - 16:53

AVM Ciro Endeksi, mart ayında bir önceki aya göre yüzde 7 artarak, 197 puana yükseldi.

AVM Ciro Endeksi, mart ayında bir önceki aya göre yüzde 7 artarak, 197 puana yükseldi. Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin mart ayı sonuçları açıklandı. Verilere göre, ciro endeksi 2017 mart döneminde bir önceki ayla karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 7’lik bir oranda artış kaydederek 197 puana ulaştı.               AVM Endeksi verileri birinci çeyrek bazında da geçen yılın ilk çeyreği ile karşılaştırıldığında yüzde 5,5 artış gösterdi. Endeks 2017 birinci çeyrek döneminde 193 puana ulaştı.

METREKARE VERİMLİLİĞİ ARTTI

Endekse göre, AVM’lerde kiralanabilir alan (metrekare) başına düşen cirolar Mart 2017’de İstanbul’da 867 TL, Anadolu’da 673 TL olarak gerçekleşti. Türkiye geneli metrekare verimliliği ise Mart 2017’de 751 TL oldu.

Çeyrek bazlı metrekare başına düşen cirolarda birinci çeyrekte bir önceki yılın aynı dönemi ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 5,4’lük bir artış yaşandı. 2017 yılı birinci çeyrekte metrekare verimliliği 737 TL şeklinde gerçekleşti.

Kategoriler bazında en yüksek ciro artışı, mart ayında yine ayakkabı-çanta kategorisinde yaşandı. Bu kategori geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 21,2’lik artış kaydetti.

Geçen yılın mart ayı ile karşılaştırıldığında AVM’lerdeki giyim kategorisi yüzde 19,2, yiyecek kategorisi yüzde 17, AVM’lerdeki diğer alanlar kategorisi yüzde 16,9 arttı. Mart ayında teknoloji kategori ciroları yüzde 8 ve hipermarket kategori ciroları da yüzde 2 artış gösterdi.

Endekse göre, Mart 2017 verileri geçen yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 5,1’lik bir artış yaşandığı gözlemlendi.     Ziyaret sayısı endeksi ilk çeyrek bazında ise geçen yılın aynı dönemiyle karşılaştırıldığında yüzde 2,8 bir düşüş göstererek, 102 puana geriledi.  

"ENDEKSTE GÖRÜNTÜLENEN ARTIŞ OLUMLU BİR İZLENİM YARATIYOR"

Açıklamada görüşlerine yer verilen AYD Başkanı Hulusi Belgü, son dönemde başta dolar olmak üzere döviz kurlarındaki hızlı artışın ekonomiyi ciddi bir şekilde etkilediğini belirterek, "Ek olarak çift haneli rakamlara ulaşan enflasyona rağmen endekste görüntülenen artış olumlu bir izlenim yaratıyor. 2017’nin ilk 3 ayı referandum gibi bir belirsizliğin yaşandığı dönem olarak, ticari faaliyetleri elbette etkiledi ama buna rağmen gerek ciro endeksinde gerekse kategoriler bazında gözle görünür bir gelişme var." ifadelerini kullandı.

Ziyaretçi sayısında geçen yıla oranla bir düşüş olmasına rağmen ciro endeksi ve kategorilerde yaşanan artışın mevcut ziyaretçilerin alım gücünde bir artış olduğunu ve alışveriş tercihlerini AVM’lerden yana yaptığını ortaya koyduğunu anlatan Belgü, "Mart ayı ile ziyaretçi sayısı ise yine geçtiğimiz aylara göre bir toparlanma olduğunu gösteriyor. Referandum sonrası, gelecek dönemde, ciro endeksinde ve ziyaretçi sayısında istikrarın yakalanacağını ve sektörümüz açısından daha olumlu bir ortamın sağlanacağını söyleyebiliriz." değerlendirmesinde bulundu.

Rapora ilişkin Prof. Dr. Emre Alkin, geçen aylarda hem bir önceki yılın sıkıntıları hem de döviz kurları ile ilgili gerginliği üzerinde taşıyan endeksin mart ayında ciddi bir yükseliş gösterdiğini belirterek, şunları kaydetti:

"Aynı trendin nisan ayında da devam edeceğini tahmin ediyorum. Yıllık bazda endeksteki artışın enflasyonun gerisinde olması, toparlanmanın daha yeni başladığını gösteriyor. Önümüzdeki aylarda endeksteki artışın enflasyona paralel bir yön çizeceğini düşünüyorum. Metrekare verimliliğinin geçen yılın aynı ayına göre yükselmiş olması da sağlıklı bir gösterge. Ayakkabı ve çanta kategorisinin mart ayında yükselişi benim için sürpriz olmadı.  TÜİK’e göre mart ayında en yüksek artış giyim ve ayakkabı grubunda gerçekleşmiş. Demek ki bu yönde bir talep var. Fiyat artışlarının sebebi talebin canlı olması denebilir. Ayakkabı ve çantanın ardından en büyük rağbet gören yiyecek-içecek kategorisi olarak görünüyor. Buradan hareketle AVM ziyaretçilerinin alışveriş motifi hakkında bilgi sahibi olabilmek mümkün. Ziyaretçi sayısındaki artış, geçen yıl yaşanan tedirgin dönemin artık geride kaldığını da gösteriyor, ancak önceki yıllardaki yoğunluğa ulaşmak için birkaç ay daha beklemek gerekiyor. Özetle, mart ayında başlayan gözle görülür iyileşmenin nisan ve mayıs aylarında da devam etmesini bekliyorum." 



    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı