« Hürriyet.com.tr

Atlantik’i tekneyle geçtim, Karayipler’de reggae dinledim

İstanbul’da yaşayan Hakan Gönenli (45) bilişim sektöründe yönetici. Dalış, sualtı fotoğrafçılığı, yelken, dağ yürüyüşü, fotoğrafçılıkla ilgileniyor. Gönenli, kış başında Atlantic Rally for Cruisers 2010 yarışına katıldı. Yelkenliyle Kanarya Adaları’ndan yola çıkıp Atlantik Okyanusu’nu geçti, Karayip Adası St. Lucia’ya ulaştı. Gönenli “St. Lucia’nın tepelerini gördüğüm anki mutluluğumu hayatım boyunca unutamam” diyor.

Esra ERDOĞAN / eerdogan@hurriyet.com.tr
X

? Daha önce nerelere seyahat ettiniz?
- Yurtiçinde 4’ü hariç sahil şeridindeki tüm illeri, Orta Anadolu ve batıdaki hemen hemen tüm illeri, ayrıca doğuda Ağrı, Kars ve Van’ı gezdim. Yurtdışında ise Güney Afrika, Mısır, Tayland, Yunanistan, ABD, İspanya, Fransa, İtalya, İngiltere, Almanya, Hollanda, Çek Cumhuriyeti, Macaristan, Ukrayna, İsviçre, Kanarya Adaları, St. Lucia, Kıbrıs, eski Yugoslavya, Bulgaristan, Azerbaycan’a seyahat ettim.
? Yelken yolculuğuna nasıl karar verdiniz?
- Dokuz sene sonra yelkenli tekneyle dünya turuna çıkmak istiyorum. Büyük kızım Ada bu tarihte liseyi bitirecek, üniversitede kaydını donduracak ve bana katılacak. Kızım Ege ve eşim de bazı etaplarda bizimle olacak. Dünya turuna çıkanların en büyük tedirginliği okyanus geçişidir. Okyanus tecrübesi kazanmak için bu yolculuğu planladım. Bu yolculuk sayesinde tecrübe  kazandım. Bilinmezliğinin verdiği tedirginliği yaşamayacağım artık. Üstelik çocuklarıma bu konuda daha fazla güvence verebileceğim.

21 GÜN BOYUNCA OKYANUSTAYDIK

? Bu macera ne zaman başladı, ne kadar sürdü? 
- Fas açıklarındaki Kanarya Adaları’nın başkenti Las Palmas’a 17 Kasım’da gittik. Atlantik geçişi öncesi hazırlık yapmak için biraz önceden gitmemiz gerekiyordu. 25’inci Atlantic Rally for Cruisers (ARC) 2010 yarışı ise 21 Kasım’da başladı. 11 Aralık akşamı yarışı Karayipler’deki St. Lucia Adası’nın marinasında tamamladık. Okyanus geçişimiz yaklaşık 21 gün sürdü.
? Yarışma ekiplerine katılmak için hangi kuruma başvurmak, ne gibi referanslar göstermek gerekiyor?
- Yarıştan altı ay önce ARC’ye resmi web sayfasından başvurdum. Amatör kaptan ehliyetim olduğunu bildirdim. İnceleyip, kabul edildiğimi  bildirdiler.
? Hangi rotayı izlediniz? Hangi coğrafyalardan geçtiniz?
- Kanarya Adaları’ndan Cape Verde Adası’na kadar iniliyor, buradan sonra da Karayip Adaları’na doğru gidiliyor. Bunun nedeni, Cape Verde Adası hizasında her zaman rüzgar ve akıntının olması. Aslında rotayı biraz uzatmış oluyorsunuz ama seyir için en garantili, güvenli rota bu. Biz yarıştaydık, daha kısa olan kuzey rotasından gittik. Ancak rüzgarlar burada değişken ve fırtınaya yakalanma olasılığı daha yüksek. Nitekim biz de fırtınaya yakalandık. Aynı rotadaki teknelerden biri fırtınadan sonra yarışı terk edip Las Palmas’a döndü.
? Kaç kişiydiniz? Ne sıklıkta tekne kullandınız?
- Teknede 9 kişiydik. Okyanusta gece gündüz hiç durmadan ilerlediğimiz için dümende hep birileri oluyordu. Geceleri iki kişilik ekipler halinde üçer saat nöbet tutuyorduk.
? Neler yaşadınız? Nasıl geçti seyahatiniz?
- İlk birkaç gün hep okyanusun kendisini düşünüyor insan: “Okyanus ne kadar büyük”, “Acaba okyanusu geçip sağ salim karşı taraf ulaşabilecek miyiz” gibi düşünceler baskın oluyor. Ama bir hafta geçtikten sonra sanki yıllardır okyanusta yaşıyormuşsunuz gibi geliyor. Okyanusta günler sıradan ama zor geçiyor. Günlük hayatta şehirlerde yaptığımız şeylerin çok daha azını yapıyoruz, gayet sade bir hayat sürüyoruz ama kolay bir hayat değil. Okyanusta el-yüz yıkama, diş fırçalama o kadar kolay olmayabiliyor. Yatık bir teknede bunları yapmak gerçekten maharet istiyor. Keza yemek yapıp yemek de öyle...

ADA HALKI BİZE ÇOK SICAK DAVRANDI

? Sizi en çok etkileyen yer neresi oldu?
- Şüphesiz ki beni en çok etkileyen yer St. Lucia oldu. Atlantik geçişimiz 20 gün 10 saat sürdü. Bu kadar süre okyanusta kaldıktan sonarda St. Lucia’nın tepelerini gördüğüm anki mutluluğumu hayatım boyunca unutamam. Bazı anlarda hiç bitmeyecekmiş gibi gelen okyanus nihayet bitmiş, St. Lucia’ya ulaşmıştık.
? St. Lucia’nın gezilip görülecek yerleri nereler?
- St. Lucia, Doğu Karayip Adaları’ndan biri. Yaklaşık 200 bin nüfuslu. Adanın alameti farikası yan yana koniyi andıran iki tepe: Büyük Piton ve Küçük Piton. Adanın temel geçim kaynağı turizm ve muz üretimi. Sürekli el değiştirerek 7 dönem Fransızların, 7 dönem de İngilizlerin sömürgesi olmuş. Kasabalarında da koloniyel tarz mimarisi hakim. Ada halkı çok sıcakkanlı ve girişken. Her yerden reggae müziği duymak mümkün. Gençler de çoğunlukla rasta tarzı saçlarla, reggea eşliğinde dans ediyor her fırsatta. Eylül, ekim Karayip Adaları’nda kasırga mevsimi, dolayısıyla Atlantik’i geçecek tekneler kasım ayını bekliyor, St. Lucia ve diğer adalara ulaşmak için. ARC yarışı St. Lucia için çok önemli. Her sene aralıkta 200 küsur tekne geliyor bu yarış nedeniyle. Teknelerde ortalama 6 kişi olsa, bin 200 kişi demek oluyor bu. Karaya çıkınca akşam yemeği için adanın en ünlü et restoranı olan Big Chef Steakhouse’a gitmiştik. Küçücük adada iki havaalanı var. British Airways, adaya haftada 5 gün uçuş yapıyor. Pazar akşamı Londra’ya gitmek üzere bindiğimiz uçak tam doluydu. Adadan Miami’ye, Londra’ya, Frankfurt’a direkt uçuşlar var. Avrupalı ve Amerikalı tur operatörleri düzenli ada turları düzenliyor. Ayrıca diğer adalara da uçuş var. Karayip Adaları’ndaki en yaygın ulaşım türünden biri de kruvaziyerler. Pek çok dev yolcu gemisi Karayip Adaları’nı dolaştırıyor turistlere. Bu arada St. Lucia, Türkiye vatandaşlarından vize istemiyor.

FIRTINADA ADRENALİN PATLAMASI YAŞADIM

? Anlatmak istediğiniz ilginç, sıradışı bir anı var mı?
- 27 Kasım’da yükselmeye başlayan rüzgar ve dalgalar, pazar günü fırtınaya dönüştü ve yaklaşık 72 saat sürdü.
Bir taraftan tedirgindim, bir taraftan da inanılmaz, çarpıcı görüntüler ortaya çıkıyordu. Bu esnada çok az yemek yiyebilmemize rağmen açlıktan bitap düşmedim. Yüksek adrenalin bazı dürtüleri bastırıyor.
? Bu deneyimi yaşamak isteyenlere neler önerirsiniz?
- ARC için charter düzenleyen yabancı şirketler var. Amaç, teknesi olmayan ya da kendi teknesi ile okyanus geçişine hazırlanacak zamanı, fırsatı olmayan ama Atlantik deneyimi yaşamak isteyenlere olanak sunmak. Yapılması gereken şey, en az 6 ay öncesinden bu şirketlerle yazışmaya başlamak.
? Yolculuğunuza ne kadar bütçe ayırdınız?
- Bizim için Atlantik geçişi aynı zamanda aldığımız eğitimin bir parçasıydı. Keza yarışa katılan herkes “Ocean Yacht Master” sertifikası alacağı için bu sertifika için ödeme yaptık. Ancak ARC için charter düzenleyen şirketler katılımcılardan 3 bin 500 Euro civarında ücret alıyor. Bu ücrete deniz üstündeki her şey dahil, uçak bileti, karadaki yeme-içme hariç. Las Palmas’a İstanbul’dan Madrid aktarmalı olarak THY ile uçulabiliyor. St. Lucia’dan birkaç şekilde dönmek mümkün. Ben British Airways’le Londra aktarmalı olarak İstanbul’a döndüm.
? Yarışın neticesi ne oldu?
- ARC 2010’a 230’un üstünde tekne katıldı. Bunların büyük çoğunluğu kuralların göreceli daha esnek olduğu “cruising” (gezi) sınıfındaydı. Biz, daha iddialı teknelerin olduğu “IRC Racing” kategorisinde katıldık yarışa. Sonuçta, kategorimizdeki A sınıfı 11 tekne arasında altıncı olduk. Bu sene ARC yarışına iki Türk teknesi katıldı. Bizim yarıştığımız Gökova ve diğer Türk teknesi Tzigane... Umut ediyorum ki ileride daha fazla sayıda Türk teknesi bu yarışa katılır.

Kaynak: Esra ERDOĞAN / eerdogan@hurriyet.com.tr

FestivalFestival
Dünyanın çeşitli yerlerindeki en ilginç festivaller
Seyahat HaberiSeyahat Haberi
Dünyanın en soğuk seyahat rotaları
Seyahat HaberiSeyahat Haberi
ABD'nin utanç müzesi
Seyahat HaberiSeyahat Haberi
Jet sosyetenin göz bebeği: Milyonerler adası
Seyahat HaberiSeyahat Haberi
Safran tadında bir rota
Seyahat HaberiSeyahat Haberi
2018’de mutlaka görmeniz gereken yerler