Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Atinalı Katina

MALUM, uzun zamandır beklenen gerçekleşti ve İzmir-Atina direkt uçuşları başladı. SunExpress’in ilk uçuşuyla ben de Atina’ya gittim. Giderken, ne hikmetse aklımda hep "Atinalı Katina" vardı.

Huysuz Virjin’in "Katina’nın elinde makası" şarkısıyla karıştırdığım için sürekli mırıldanıyordum, ama bir şeyler yerine oturmuyordu. Sonradan bir arkadaşımla konuşunca, benim Atinalı Katina ile Huysuz’un Katina’sı arasında en ufak benzerlik olmadığını anladım ve oturmayanın ne olduğunu da tabii.

Şimdi, "Atinalı Katina kim" diye soracaksınız? İnternetten araştırdım, hakkında pek bilgi yok, olan da pek hayırlı değil. Yalnızca, çok tanrılı inancın yaygın olduğu Atina’da, "Çok tanrılı din mi olurmuş" dediği için yargılanan Sokrat’ın davasıyla ilgili serzenişte bulunarak vurucu bir söylemde bulunan dillere destan bir Atinalı Katina varmış. Ne mi söylemiş? "Tek Tanrı olmuş. Çift Tanrı olmuş. Katina için ne değişir vree!!. Öyle de putana. Böyle de putana." (Putana Yunanca orospu demek.)

Gelelim işin ciddi kısmına. Evet, uzun zamandır istenilen şey gerçekleşti. Hem de nasıl... Biz makul uçuş sayısı beklerken, bir anda üç havayolu şirketi, İzmir-Atina için uçuş izni aldı. Türk Hava Yolları, Sunexpress ve İzair’i de kapsayan Pegasus. Buraya kadar tamam, sorun yok. Ama, THY’nin haftada beş sefer koyduğunu duyunca şaşırmamak elde değil. Bu onların gördüğü potansiyelden mi, bilinmez. Ancak, THY’nin haftada beş, Sunexpress’in iki, büyük ihtimalle Pegasus’un da iki kez uçacağını varsayarsak, olay hem ticari anlamda hem de İzmir algısı açısından biraz tehlike arz ediyor. Açıklayayım: Normal koşullarda, yalnızca Sunexpress ve Pegasus olsaydı, bu bir sinerji yaratırdı. Birinde yer bulamayan, diğerine giderdi. Gerekirse uçuş sayısı artırılırdı. Ama THY’nin haftada beş kez uçması bu sinerjiyi yok ediyor. Ayrıca, böylesine yoğun uçuş programı ticari anlamda tatmin edici bulunmazsa bazı seferlerin iptali söz konusu olacaktır. Bu da İzmir’e zarar verecektir. Çünkü, "Eee daha ne yapalım? Uçuş koyduk, uçaklar boş gitti geldi" denilip, fatura yine bu kente çıkacaktır.

Alışveriş potansiyeli yüksek

Orada birkaç Yunan arkadaşla sohbet şansım oldu. Onlardan ortak tepki, "Atina’dan İzmir’e çok insan gider" yönünde. Açıkçası benim de kuşkum yok. Öyle ya da böyle, benzerlik ve kökler inkar edilemez. Vize sorunu olmayan Yunanlar, ucuza, 40 dakikada İzmir’de olacaklar. Onların buraya gelmek için bir çok nedeni var; turistik ve ticari. Biliyorsunuz, Yunan adalarından her yıl binlerce kişi gelip bizden alışveriş yapıyor. Çünkü orada bazı şeyler oldukça pahallı, beyaz eşya gibi... Şimdi, Sunexpress İzmir’den Atina’ya 49, Atina’dan İzmir’e ise vergiler yüzünden 69 euroya uçacakmış. Bu durumda, 120 euroya gelip gezip, alışverişini yapıp, 40 dakika sonra da evinde olma şansı var. Ve gelelim vurucu kısma... Sunexpress yetkililerinden öğrendiğim kadarıyla, eylül ayı için oldukça fazla grup rezervasyonu varmış. Ağustos ayında Atina boşalırmış. Asıl canlanma, tatilden döndükleri eylül ayında bekleniyor. Üstelik, henüz Atina’da reklam ve tanıtım yapılmamış, eylül ayında başlanacak.

Gelelim bizim tarafa. Bana kalırsa İzmir’den Atina’ya gidecek uçakların boş kalma olasılığı var. Eğer kalırsa, nedeni kesinlikle vize sorunu olacaktır. İzmir’de potansiyel olmadığını söylemek yanlış olur, ama önündeki engeli söylememek de... Duyduğum kadarıyla İzmir’den de bazı acenteler Atina için program yapmaya başlamış. İlk uçuş için de 70 kişilik bir rezervasyon yapılmış. Bu durumda, vize sorunu kesinlikle çözülmeli. Ya Yunan Konsolosluğu vize işlerini kolaylaştırmalı ya da özel bir uygulamayla iki günlük ziyaretlerde vize uygulanmamalı. Schengen’e dahil olan Yunanistan’ın böyle bir şey yapması çok zor. Ama bir yol bulmak olanaksız değil. Havaalanında bu konuda Ticaret Odası Başkanı Ekrem Demirtaş’la sohbet ederken, aslında üç ay vizesiz giriş yapılabileceğini, ama Türkiye’nin iltica konusunda bir düzenlemeye imza atmadığı için bunun mümkün olmadığını söyledi. Ne diyelim inşallah bir an evvel atarlar da biz de vize olayından kurtuluruz.

Son bir not: İzmir-Atina uçuş izinleri alınmadan önce yazmıştım. Geçen yıl Yunanistan’da kurulan ve Atina ile Yunan adaları arasında uçan Athens Airways’in de Kios ve Midilli adası üzerinden aktarmalı İzmir’e uçması an meselesi.

Katina’nın toprağı bol olsun.
X

YAZARIN DİĞER YAZILARI