Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Asmadan dönüş

    DHA
    07.07.2015 - 01:43 | Son Güncelleme:

    Manisa’nın Çökelek köyünden 13’ü kadın 15 kişi, sahurdan sonra, asma yaprağı toplamak üzere bir kamyonetin açık kasasında yola çıktılar. Kilosu 1.5 liradan asma yaprağı toplayıp çocuklarına bayramlık alacaklardı. Açık kasanın içinde denetime takılmadan 15 kilometre gittikten sonra kamyonetlerine, şerit ihlali yapan bir süt tankeri çarptı.

    GÖLMARMARA ilçesine bağlı Hacıveliler köyü yakınlarında bir süt tankeri ile bağa asma yaprağı toplamaya giden tarım işçilerini taşıyan kamyonet, dün saat 05.30 sıralarında çarpıştı. Tankerin şerit ihlali yapması nedeniyle meydana geldiği ileri sürülen kazada, kamyonetin kasasında bulunan 13’ü kadın 15 tarım işçisi yaşamını yitirdi, 2 kişi yaralandı. Hafif yaralanan ve kaza anında uyuduğu öne sürülen tanker şoförü Ercan İşeri, tutuklandı. Süt tankerinin Balıkesir’den süt toplamak için bölgede olduğu ve Salihli yönüne gittiği belirlendi. Salihli’den Gölmarmara’ya yaprak toplamak için giderken ölenlerin kimlikleri şöyle: Seydi Aydın (52), eşi Ayşe Aydın (47), Nesrin Aydın (27), Kezban Uysal (67), Fadime Orhan (48), Zeynep Uysal (32), Ümmühan Uysal (30), Durdane Kaya (40), Burak Kaya (15), Ümmühan Demirkol (38), Zeynep Zengin (35), Azize Kars (52), Ayşe Yaşar (40), Zekiye Çetin (54) ve Yıldız Öztürk (41).

    Asmadan dönüş


    ÇOCUKLAR ANNESİZ KALDI
    Kazada ölen Nesrin Aydın 8 ay önce evlenmişti. Olayda annesi Azize Kars, kayınbabası kamyonet şoförü 2 çocuk babası Seydi Aydın ve kayınvalidesi Ayşe Aydın da can verdi. Kamyonet şoförü Seydi Aydın’ın kayınvalidesi 3 çocuk annesi Kezban Uysal da (67) hayatını kaybetti. Ölen Durdane Kaya’nın 2 çocuğu vardı. Lise öğrencisi oğlu Burak Kaya okulu için harçlık biriktirmek için o sabah kendisiyle asma yaprağı toplamak üzere yola çıktı ancak köye cansız bedeni döndü. Ölen bir diğer tarım işçisi Zeynep Uysal da evli ve en küçüğü henüz 1 yaşında olan 4 çocuk annesiydi. Kazada Zeynep Uysal’la birlikte 2 çocuk annesi olan kardeşi Ümmühan Uysal da öldü. Ölen diğer tarım işçilerinden Ümmühan Demirkol, Ayşe Yaşar, Fadime Orhan, Zeynep Zengin, Zekiye Çetin ve Yıldız Öztürk’ten de geriye gözü yaşlı 2’şer çocuk kaldı.

    Asmadan dönüş


    BAŞKAN: 16 AYDA 20 ÖLÜM
    Gölmarmara Belediye Başkanı AK Partili Kamil Öz, bu tür işçi taşımacılığının artık yapılmaması gerektiğini vurguladı. İlçeleri birbirine bağlayan karayolunun da çok dar olmasından yakınan Öz, “Bu yolun bir an önce genişletilmesi gerekiyor. Yolun yapımı yılan hikâyesine döndü. Bugüne kadar bu yolda onlarca insan öldü” dedi. Öz, 16 aylık başkanlığı döneminde, 20 kişinin bu yolda kazada öldüğünü söyledi.


    KAZA YOLU ‘KESTİRME’
    Kazanın meydana geldiği D-555 Salihli-Gölmarmara-Akhisar Karayolu’nun ‘kestirme’ olarak tercih edildiği belirtildi. İzmir’den başlayıp Eskişehir’in Sivrihisar ilçesinde son bulan E-96 Karayolu’nu kullanarak Bursa ve İstanbul ile Uşak ve Denizli’ye gitmek isteyenler için alternatif bir yol olan D-555 Salihli-Akhisar Karayolu sayesinde 124 kilometrelik mesafenin 64 kilometreye indiği öğrenildi. Çanakkale’yi Antalya’ya bağlayan güzergâh üzerinde olması nedeniyle de yüksek tonajlı araçların tercih ettiği belirtildi.


    YOLDA FREN İZİ YOK
    Karayolları yetkilileri ise D-555 Karayolu’nun yüksek standartlarda iki şeritli gidiş-gelişi olan bir yol olduğunu savunurken şu bilgileri verdi:
    “Yolun genişliği 12 metre. Görüş açısı çok yüksek ve net olan bir yol. Ankara-İzmir ve İstanbul-İzmir karayollarını kestirmeden bağladığı için özellikle kamyonlar tercih ediyor ve çok işlek. Yaz aylarında bu trafiğe traktörler de ekleniyor. Bu yol üzerinde karayolunun herhangi bir çalışması yok. Kazada tamamen tanker şerit ihlali yaparak kamyoneti altına almıştır. Yolda herhangi bir fren izine rastlanmamıştır.”
    İşçilerin açık kamyonet kasasında yaklaşık 15 kilometre gittiği belirlendi. Kamyonetin sahurdan sonra yola çıkması nedeniyle de denetime takılmadan yol aldığı anlaşıldı. Şehirlerarası ana yollarda son yıllarda yapılan denetimlerde tarım işçilerinin açık araçlarla taşınmasının önüne geçilirken, ilçe içi taşımada halen ‘kasalar’ kullanılıyor.


    CENAZELER TOPRAĞA VERİLDİ
    Çökelek köyüne getirilen cenazeler için yan yana 15 mezar kazıldı. Ölenler için ayrı ayrı cenaze namazı kılındı. Erkeklerin yanı sıra kadınlar da cenaze namazında saf tuttu. Ardından cenazeler toprağa verildi.


    Bayrama hazırlanırken ocaklara ateş düştü


    Salihli ilçesinin Çökelek köyünde oturan tarım işçilerinin yakınları gözyaşlarına boğuldu. Ölenlerden Azize Kars’ın kardeşi Fadime Uçar, köylerinde yaşayanların her yıl belli dönemlerde asma yaprağı toplamak için bağlara gittiğini söyledi. İki haftadan bu yana aynı bölgeye giden tarım işçilerinin 1 kilogram asma yaprağını 1.5 TL’den alıcılara satıp günlük 40-50 TL kazanç sağladıklarını anlatan Uçar, tarım işçilerinin kazandıkları parayla ailelerine destek sağladıklarını hem de bayramda çocuklarına yeni kıyafet almak için hazırlık yaptıklarını belirtti. Kaza yerinde fren izine rastlanmazken, tankerin şeridine geçtiği kamyoneti yaklaşık 50 metre sürükleyip yol kenarına sıkıştırdığı anlaşıldı.


    1998’den bu yana bitirilemiyor

    CHP Manisa Milletvekili ve Grup Başkanvekili Özgür Özel, facianın yaşandığı yolun uzun zamandır bitirilemediğini söyledi. Özel, şunları anlattı: “Bu bir ortaçağ düzeni. Kamyonet kaç kadın alıyorsa o kadar bindiriyorlar arkasına. Kilosu 1.5 liralık asma yaprağından 9-10 lira kazanmak için gidiyorlar. 15 işçimiz yük taşımak için kullanılan bir açık kasa kamyonetle yolculuk yapıyor. Hiçbir sosyal güvenceleri de yok. Yani o kadınlar mevsimlik tarım işçisi bile değil. CHP’nin gündeme taşıdığı, bütün Avrupa’nın kullandığı Aile Sigortası yeniden karşımıza çıkıyor. Yol ise Manisa’nın en büyük iki ilçesini bağlıyor. Manisa’ya 13 yıldır gelen giden her bakan ve iktidar milletvekili, sürekli bu yolun tamamlanacağını söylemiş. İktidarın Türkiye’nin bütün ilçelerini duble yollarla bağladığı iddiasına rağmen en batıda, Salihli-Gölmarmara-Akhisar yolunda bu kaza yaşandı. Çünkü bu yol yıllardır bitirilmedi. Defalarca ihale yapılıp bozuluyor ama yol bitmiyor.” Özel, TBMM’de yolla ilgili 23 Ocak 2013’te verdiği soru önergesinin de dönemin bakanlarınca yanıtlanmadığını belirtti.

    MHP Manisa milletvekili Erkan Akçay da kazanın yaşandığı yolun 'Ölüm Yolu' olarak anıldığına dikkat çekerek, "Yoldaki kazaların en önemli nedeni yolların bozuk olması ve yol çalışmalarının 20 yıldır bitirilememiş olmasıdır" diye konuştu. Manisa Emek Demokrasi ve Barış Platformu’nun basın açıklamasına katılan HDP İzmir Milletvekili Ertuğrul Kürkçü ise yaşanan kazanın bir trafik kazası değil bir iş kazası olduğunu belirterek, “Bu iş cinayetinde hayatını kaybeden 15 işçinin ailelerine sabır diliyorum” dedi.

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı