Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Askeri saklambac

    Hürriyet Haber
    15.03.1998 - 00:00 | Son Güncelleme:

    Askeri teknolojinin son derece gizli düyasında amansız bir saklambaç oyunu sürüyor. Gereksinimler sonucu ortaya çıkan ‘‘hayalet’’ uçak ve gemilere karşı da bazı çalışmalar yapılmakta. Bir başka deyişle, bir süre sonra hayet uçaklar da radara yakalanabilecek. TÜBİTAK'ın yayımladığı aylık Bilim ve Teknik Dergisi, son sayısında kamuflaj alanında yaşanan gelişmelere geniş yer ayırdı.

    Radar gözleriyle bakıldığında yer, deniz ve gökyüzü, koyu renklidir. Radarlar, bu manzarayı belli aralıklarla parlak ışık göndererek tararlar. düşman bölgesindeki bir uçak ya da bir firkateyn için bu ışınlar, en büyük tehlikedir.

    radar ışınları, uydulardan uçaklardan ve yere konuşlandırılmış vericilerden gelebilir. Bir anda dokundukları her şeyi ‘‘aydınlatırlar’’. Binalar gibi büyük, düz nesneler, taşıma araçları ve metalden yapılmış hemen her şey, radar sinyallerini iyi yansıtır ve bir fener gibi parlar. Ancak plastikten yapılma şeyler, genellikle görünmez.

    Radar ışınlarının bir anlık parlayışına yakalanmak, askerlerin dünyasında ölmümle zar atmak demektir. Termal görüntülemenin dünyasında görünmezlik, daha da zordur. Radarların birkaç santimetre ya da biraz daha uzun dalga boyu varken, termal görüntüleme 8 ile 14 mikrometre arasında dalga boylarını kullanır. İnsanlar, canlılar, motorlar, egzoz salgılayan her şey görünür hale gelir.

    Askeri saklanma sanatı, hiçbir zaman günümüzdeki kadar zorlu olmamıştı. Sürekli yeni malzemeler, aygıtlar, araçlar üretiliyor; yeni taktikler geliştiriliyor.

    Bu öldürücü saklambaç oyunu, 1960'lı yıllarda CIA'nin radar tespitleri nedeniyle hedef haline gelen casus uçaklarını korumak istemesiyle başladı. Uçak kamuflajındaki ilk çabalar, gelen radyo dalgasını aynı frekansta farklı fazda sinyaller yayarak söndürme yönündeydi. Ancak o yıllarda bu aygıtları kullanan U-2 casus uçakları, SSCB ve Çin'de düşürüldü.

    Bugünkü hayalet (stealth) uçak ve gemiler ise farklı ilkelere dayanılarak üretildi. İlk numara, gelen radyo dalgasının radar alıcısına yansımasını durdurmak. İngiliz mühendis Brian Spilman, bunu karartılmış bir odada elinizde meşale ile durup aynanın nerde olduğunu bulmaya çalışmanıza benzetiyor. Işık, size ancak ışınlar aynaya dik olarak çarpıp yansırsa gelecektir. Bunu durdurmak için, hayalet araç tasarımlarının birçoğunda garip açılı düzlemler kullanılır.

    Dalga yansımalarını yok etmenin bir başka yolu, dik açıları en aza indirmek. İki düzlemin dik açıyla kesiştiği içbükey iki yüzlüler ve dik üç düzlemin köşede kesiştiği üçyüzlüler, radyo dalgalarını kaynağına geniş bir açı ile yansıtır. Amerikalıların ünlü F-117A hayalet uçağının garip biçimi, işte bu nedenden kaynaklanıyor.

    Kamuflaş için bir üçüncü yöntem, radar dalgalarını soğuran boyalar. Üretilen özel boyalar, rasgele doğrultulara yönltilmiş, elyaftan oluşan kaplamadır.

    Radarlar da gelişiyor

    Çağdaş kamuflaj yöntemleri geliştikçe, bunları görmek için kullanılan algılayıcılar da gelişiyor. Yakın gelecekte bilgisayarlar, gizlenmiş araç ya da askerleri tespit edebilmek için savaş bölgesinin tümünü sürekli tarayacaklar. Geliştirilen yeni yöntemler sayesinde bu kedi-fare oyunundan ABD'nin hayalet uçakları da kaçamayacak. Örneğin ‘‘milimetre dalgaların’’ dünyasında, radar dalgalarını soğuran boyaları olsun olmasın, uçaklar belirgin bir biçimde ortaya çıkıyor. Ama milimetre dalga kameraları, şu anda çok geniş bir kullanıma sahip değil.






    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı